Nyélbe ütötték a világ legnagyobb sportüzletét

2016.07.11. 21:45

Sok titokzatoskodás után

szombaton nyélbe ütötték, majd vasárnap nyilvánosságra hozták minden idők legnagyobb sportüzletét.

A WME-IMG médiabefektető alap nem kevesebb mint 4 milliárd dollárt (1100 milliárd forintot) fizet a Zuffa Ltd.-nek, és ezt az irdatlan összeget nem egy menő kosárlabda-csapatért vagy patinás európai fociklubért, hanem a vezető ketrecharcos promóciós szervezetért, az Ultimate Fighting Championshipért csengették ki. A franchise-ért kifizetett ár még az amerikai médiaüzletek között is kirívónak számít, George Lucas ugyanennyiért adta el a Disney-nek az egész Star Warst.

A rekordüzlet jelzi azt a tendenciát - amit én is megírtam majdnem öt éve -, hogy az MMA régóta túllépett a pocakos kamionsofőrök és szteroidrémek szintjén, és vérprofi atléták versengésévé vált. Amit azért elég vér, izgalom és balhé vesz körül, hogy sokkal jobban el lehessen adni, mint mondjuk a tízpróbát. Legújabb sztárjai, Ronda Rousey vagy Conor McGregor (illetve az Örök Eltiltott Jon Jones) pedig nem csak a küzdősport-fanatikusok között számítanak húzóneveknek.

A UFC-t a Las Vegas-i kaszinótulajdonos Fertita-testvérek 2000-ben mindössze 2 millió dollárért vették meg. A szervezet a kilencvenes évek elején sok emlékezetes gálát szervezett, és legendás harcosokat termelt ki, azonban az állami sportszabályzással és a politikai támadásokkal szembeni küzdelmek felőrölték a pénzügyi tartalékait. A Fertita-testvérek alatt azonban a dopping- és biztonsági szempontból konszolidált MMA szép lassan felzárkózott a Négy Nagy, a baseball, a kosárlabda, az amerikai foci és a hoki mellé. Idén utolsóként már New York állam is rábólintott az MMA-küzdelmek engedélyezésére, de a UFC térnyerése abszolút globális: a tehetségek milliádjait adó Brazíliában a foci mögött a második legnépszerűbb sport, de Csecsenföldtől Svédországig egyre bővül a rajongótábora. Egyre több a kínai, európai és dél-amerikai gála és tehetségkutató (igen, a UFC évek óta futtatja tehetségkutató valóságshow-ját, a The Ultimate Fighter-t) is. 

A UFC a befektető számára azért is lehet aranytojást tyúk, mivel rajongótáborának 45 százaléka tartozik a kilencvenes években vagy azután született - azaz a reklámok prémium célcsoportjának számító - korosztályhoz. Őket nem csak a gálák jegyeivel vagy az online közvetítésekkel lehet bombázni, hanem a ruházattól kezdve a számítógépes játékokig mindennel, ami csak a kreatívok eszébe jut. 

(New York Times)