Honda-harc Rossi nélkül, ha lesz japán ipar
További Autó-motor cikkek
- Egyedül vágott neki a világnak 12 évesen, most egy egész ország megismerheti a nevét
- Rajtelsőséggel és futamgyőzelemmel kezdte a szezont Michelisz Norbert a TCR World Tourban
- A Sport TV közvetíti Michelisz Norberték versenyeit
- Újabb nagy üzlet köttetett a motorsport világában
- Halálos baleset történt egy hockenheimi futamon: 21 éves versenyző az áldozat
Kezdődik a hétvégén Katarban a Moto GP, a gyorsaságimotoros világbajnokság idén 18 futamos lesz. A versenynaptár már a rajt előtt változott, az országot sújtó természeti katasztrófa miatt áprilisról októberre halasztották a Japán GP-t .
Utoljára rendeznek a 125 köbcentiseknek világbajnokságot, 2012-től a jelenlegi kategória helyét a négyütemű, egyhengeres 250 köbcentisek veszik át, a géposztály elnevezése Moto3-ra változik. A sorozat 63 év után év után ér véget.
125-ben 17 csapatban 31 pilóta rajtol, a világbajnoki címet a spanyol Marc Marquez védi, de a spanyol a Moto2-ben folytatja. A felkészülési teszteken szinte mindig Nico Terol volt a leggyorsabb. Egy interjúban elmondta, azért vállalt még egy szezont a 125-ösök között, mert világbajnok akar lenni.
Az utóbbi öt évben rendre apriliás nyerte a nyitófutamot, a hétvégén bemutatkozik az első indiai pilóta a vb-n, Sarath Kumar.
Fontos szabályváltozások
Az eddigi háromhoz képest négy edzést rendeznek minden kategóriában, a Moto GP-ben ezek 60 percesek, a Moto2-ben 45, a 125-ben a délelőtti szintén 45, de a délutáni már csak 30. A rajtnál minden kategóriában - nem csak a Moto GP-ben - az eddigi négy helyett három versenyző állhat egy sorban a rajtnál. A gumimelegítőkhöz szükséges áramfejlesztő generátor mindhárom kategóriában engedélyezett a rajtrácson is.
Egy kategóriával feljebb óriási tülekedés várható, csakúgy, mint tavaly. 38 pilóta indul a címért, legutóbb két spanyol, Toni Elias és Julián Simon végzett a dobogó első két fokán, de előbbi a Moto GP-be távozott. A már említett Márquez a jerezi teszten és az első katari szabadedzésen is bizonyította, hogy komolyan kell számolni vele, elvégre nem véletlenül tartják az új Rossinak. Spanyolországban a második leggyorsabb is volt, Katarban pedig előbb a második, majd a hatodik lett a szabadedzésen. (Előbb Stefan Bradl, majd Takahasi Juki futotta a leggyorsabb kört.)
A Moto GP-ben a szokottnál is több a változás, világbajnokok váltottak csapatot. Valentino Rossi a Yamahától a Ducatihoz igazolt, a Hondához szerződő Casey Stonert váltotta. Az olaszt Ben Spies pótolja a Tech 3 csapattól, akinek helyére a privát yamahás istálló az exsuperbike-os Cal Crutchlow-t léptette előre.
A Honda három gyári géppel próbálkozik, Stoner és Dani Pedrosa mellett a HRC megtartotta Andrea Doviziosót is. Legutóbb 1997-ben mentek így a Doohan-Criville-Okada felállással.
Akkor és most is szuperfavoritok, mert a téli teszteket Stoner és Pedrosa felváltva nyerte. Még a Gresini Hondán Marco Simoncelli is kivételesen gyors volt, ami tovább bizonyítja a japánok fölényét.
Kisebb meglepetés, hogy a címvédő Jorge Lorenzo mögéjük, sőt, csapattársa mögé is szorult a gyakorlásokon, de a Yamahánál állítják, a futamokon minden rendben lesz, lefaragják a hátrányt.
Rossi szenvedett egész télen, műtött válla mellett a vezethetetlen Ducati is korlátozta. A motort Stonerre találták ki, annál is nehezebb pályán tartani, mint gondolta, azt mondja, örül, ha ötben lesz vele. Bár az első katari szabadedzésen a Yamahákat meg tudta verni, a két Honda elérhetetlennek bizonyult, és az is maradhat egész évben, csakhogy Japánban káosz van.
A HRC (Honda Racing Company) főnöke már elmondta, a természeti katasztrófa miatt akadozik az alkatrészgyártás és a fejlesztés. Csak néhány órát dolgozhatnak naponta az áramkorlátozás miatt, és ha nem javul a helyzet, a harmadik futamtól kezdve a csapat is megérezheti a hiányt. A legnagyobb probléma, hogy több beszállítójuk sem tud termelni, ezért alapanyagban is hiányuk van.
Katarban a csütörtöki első tréningen ez még nem látszott, Stoner és Pedrosa mögött váratlanul a privát ducatis Hector Barbera lett a harmadik, Simoncelli a negyedik, Rossi ötödik Spies és Lorenzo előtt.
Az időmérő csak szombat este lesz, de Katarban nem sokat jelent, hogy ki kezd az élről. Az eddigi hét nagydíjon egyszer – 2009-ben Casey Stoner – fordult elő, hogy az nyert, aki az élről indult.
A szezonnyitó vasárnap este nyolc órakor villanyfényben startol.
Az idei vb-menetrend
március 20.: Katari Nagydíj (Losail)
április 3.: Spanyol Nagydíj (Jerez)
május 1.: Portugál Nagydíj (Estoril)
május 15.: Francia Nagydíj (Le Mans)
június 5.: Katalán Nagydíj (Barcelona)
június 12.: Brit Nagydíj (Silverstone)
június 25.: Holland Nagydíj (Assen)
július 3.: Olasz Nagydíj (Mugello)
július 17.: Német Nagydíj (Sachsenring)
július 24.: Egyesült Államok Nagydíja (Laguna Seca)
augusztus 14.: Cseh Nagydíj (Brno)
augusztus 28.: Indianapolisi Nagydíj (Indianapolis)
szeptember 4.: San Marinó-i Nagydíj (Misano)
szeptember 18.: Aragón Nagydíj (Alcaniz)
október 2.: Japán Nagydíj (Motegi)
október 16.: Ausztrál Nagydíj (Phillip Island)
október 23.: Malajziai Nagydíj (Szepang)
november 6.: Valenciai Nagydíj (Valencia)