• Blog.hu
  • Fórum
  • Indavideó
  • Napi.hu
  • Dívány
  • Totalcar
  • Femina
  • Port.hu
  • We ❤︎ Budapest
  • Velvet
  • Címlap
  • Rovatok
  • Friss hírek
    • Facebook
    • Twitter
    • Tumblr
    • Reddit
  • Napi.hu
  • Dívány
  • Totalcar
  • Femina
  • Port.hu
  • We ❤︎ Budapest
  • Velvet
2023. 03. 21. kedd
Benedek
EUR 388,99 Ft USD 361,22 Ft GBP 441,33 Ft BUX 42 151 Ft OTP 9 908 Ft MOL 2 500 Ft
3 °C
17 °C
Belföld Külföld Gazdaság Kult Vélemény Tech-Tud Sport Fomo 24 Óra Blog Videó Podcast
  • Sport
  • Autó-motor
  • motogp
  • lorenzo
  • rossi
  • marquez

Izgult tavaly Rossiékon? Idén hogy fog!

Joó Gábor
2016.05.16. 11:52
Index.hu logo

Kövesse az Indexet Facebookon is!

Követem!

További Autó-motor cikkek

  • Jenson Button és Kimi Räikkönen ismét egymás ellen versenyzik Jenson Button és Kimi Räikkönen ismét egymás ellen versenyzik
  • Már csak a kormány felhatalmazása kell, hogy 2032-ig F1-es futam legyen Magyarországon
  • A tragédia, amibe egy kicsit az autóversenyzés is belehalt
  • Gyászol a Formula–1 világa, meghalt a Renault ikonikus pilótája
  • Két csigolyája is eltört Carlos Sainznak a balesetében
Tovább a rovatra

A címlapról ajánljuk

Kapcsolódók (5)

Micsoda párosgyakorlat világbajnokoktól!
MotoGP-hiba ugyanott, ugyanakkor, ugyanúgy.
A legváratlanabb helyről jött értő kritika a Real-City miatt
A Barca-drukker klasszis kiakadt a BL-elődöntőn.
Valentino Rossi leiskolázta a mezőnyt Jerezben
Ez volt olasz pályafutása 87. futamgyőzelme. Jerezben 2009 után tudott ismét az élen végezni.
Jorge Lorenzo a Ducatihoz igazol, Rossi új csapattársat kap
Hivatalos, hogy távozik a Yamahától a világbajnok.
Rossi a 3. körben kiszállt, Doviziosót úgy ütötték ki, mint egy hete
Bukások okozták az izgalmakat az Amerikai GP-n.
Tavaly nagyot ment a három ádáz ellenfél, idén még csak öt futamuk volt, de az már látszik, hogy újra szoros lesz a küzdelmük. Futamot csak ők nyertek a 2016-os szezonban, egyszer-egyszer el is estek, az idény harmadánál indul az igazi világbajnoki küzdelem Marquez, Lorenzo és Rossi között.

Nehéz 2015-öt überelni a MotoGP-ben. Az előző szezon futamai, előzései, botrányai és végkimenetele is klasszikus volt. Nehezen feledhető a Rossi–Marquez–Lorenzo-háború, a Rossi-Marquez-bukás és az utolsó futam utolsó körei, aminek a végén Jorge Lorenzo lett a világbajnok. Úgy, hogy Valentino Rossi az elsőtől az utolsó versenyig vezette a bajnokságot. Csak éppen az után már nem.

Nehéz volt 2016-ra jósolni, bár azt biztosra lehetett venni, hogy Lorenzo és Marquez ismét ott lesz a vb-harcban. Rossi kérdésnek tűnt: mennyire viseli meg a kudarc, 37 évesen mennyire szegi kedvét, hogy ismét szembeszálljon a 10-15 évvel fiatalabb, szupergyors motorosokkal?

Jorge Lorenzo - 1., 90 pont

Bajnokként, óriási önbizalommal kezdte a szezont, nagyot ment, Katarban simán nyert, de Argentínában nem érezte a gumit és bukott. Austinban és Jerezben második hely, majd újabb győzelem következett a hétvégén, Le Mans-ban. Ezzel vissza is vette az első helyet a pontversenyben.

Jorge Lorenzo La Manche-ban 2016. május 8-án.
Jorge Lorenzo La Manche-ban 2016. május 8-án.
Fotó: Charly Triballeau

Marc Marquez - 2., 85 pont

Visszafogott kezdés a katari harmadik hellyel, ellenállhatatlan győzelem Argentínában és Austinban. Újabb harmadik Jerezben, majd váratlan bukás vasárnap, Le Mans-ban. Tavaly öt futamon is bukott, idén eddig úgy tűnt, ezt levetkőzte, ha nem elég jó a győzelemre, megelégszik a dobogóval. Franciaországban a negyedik helyről esett ki.

Valentino Rossi - 3., 78 pont

Katarban csak negyedik lett, de a dobogósok előzésnyi távolságra futottak be előtte. Argentínában megkergette Marquezt, mégis utolsó kanyaros Ducati-dráma kellett a dobogójához, másodikként ért be. Indianapolist dobta, az új gumi rajta is kifogott kicsit, de Jerezben megszorítani sem tudták, győzött. Le Mans-ban a hetedik rajthely nem sok jót ígért, aztán sok előzéssel végül második helyre mentett.

Vagyis mindenki elengedte már egy-egy versenyét a szuperklasszisok közül, ahogy Lorenzo mondta,

a bajnokság nullázva, most indul minden.

Valóban, Rossi 12 pontja egy-két futamon különösebb dráma nélkül is ledolgozható. Nem véletlen, hogy az olasz Le Mans-ban mondta ki először a motorsportok egyik legnépszerűbb mondatát, azaz hogy "a második hely nagyon jól jön a bajnokságban". Jerezben még csak pedzegette, hogy az a siker egy újabb álmot indíthat el, de valóban úgy tűnik, öt futam után kiegyenlítődtek a viszonyok az élmezőnyben.

„Aranyat ér ez a 20 pont, mert közelebb kerültünk az élhez, hármunkat csak 12 pont választ el, vagyis nagyszerű csatára van kilátás - mondta Rossi.

Mi dönthet?

Most már Marquez is tapasztalt pilótának számít, három szezonja, két bajnoksága és egy elcsúszott tanulóidénye van. A tavalyi, amikor hibát hibára halmozott, részben persze a Hondája miatt. Lassabban is kezdte ezt a szezont, a Honda javított a tavalyra eléggé elszúrt váz-motor-kombináción, de nagyon furcsa, mintha az állandó, vagy 30 évre visszanyúló végsebességbeli előnyét elvesztette volna a márka.

Katarban és Argentínában még a Yamaha is gyorsabb volt, és Marquez klasszisa kellett leginkább a győzelemhez.

Jorge Lorenzo, Valentino Rossi és Maverick Vinales a Francia Nagydíj dobogóján, 2016. május 8-án.
Jorge Lorenzo, Valentino Rossi és Maverick Vinales a Francia Nagydíj dobogóján, 2016. május 8-án.
Fotó: Charly Triballeau

Lorenzo önbizalomtól duzzadva vezet, idén még annál is magabiztosabb, mint tavaly volt. Jerezben, hazai pályán mégis simán kikapott, Argentínában pedig még a dobogóért sem volt versenyben. Kétfelé aggódhat idén, a Michelin gumin, ami mindenkivel szórakozik, ducatis szerződése viszont csak őt izgathatja: két futammal ezelőtt ugyanis bejelentették, hogy a szezon végén a Yamahától a Ducatihoz igazol.

Természetesen a japánok mindent megadnak neki, amit eddig, a maximumot kapja mindenből, de majd kiderül, hogyan változik ez a hozzáállás, ha az év vége felé mindkét pilótájuk esélyes lesz a vb-re. Rossi ugyanis Katarban még két szezonra aláírt a Yamahához.

Az olasz utolsó MotoGP-s évei előtt áll, tavaly ő is úgy gondolhatta, elment az utolsó esélye, hogy még egyszer bajnok legyen, és bár a két srác valószínűleg már gyorsabb nála hosszú távon, most, egy nagydíjra a szezon harmadától, újra ott van tűzközelben. A csapata stabil, a gumis bonyodalmakból pedig eddig jól jött ki. A Michelinnel neki már 10 éve meggyűlt a baja, most is tartott a váltástól - Bridgestone-ról cserélt a MotoGP -, aztán Jerezben ő volt az egyetlen, akinek kedvezett a gumi.

A Michelin-para

A Michelinnel Argentínában kezdődtek a bajok, amikor az egyik Ducatin egyszerűen elszállt a hátsó kerék, levált a futófelület. A futamot így a gumigyártó kérésére motorcserével, azaz kerékcserével kellett megtenni. A következő futamokra megerősítették a gumik szerkezetét, ami Jerezben úgy viselkedett, hogy nagyjából csak Rossi tudta üzemi hőmérsékletre melegíteni, illetve aztán megóvni a nagyobb testalkata - 183 centi, kábé 70 kiló - és a finomabb vezetési stílusa miatt.

Jorge Lorenzo
Jorge Lorenzo
Fotó: AFP

Le Mans-ra újra módosított a Michelin, a hátsó be is jött mindenkinek, ám itt meg az első gumival volt baj. Erre panaszkodott a két elszállt ducatis, Iannone és Dovizioso, illetve a szintén bukó Marquez is. Rossi is esett már vele - Austinban -, azt mondta, a Bridgestone folyamatosan kopott és használódott el, míg a Michelinnél minden jelzés nélkül ez pillanatok alatt bekövetkezik: hatványozottan óvatosnak kell lenni vele, mert büntet. Akkor neki is az első kerék ment el, ahogy most a Ducatiknak és a Hondának is. Dovizioso csatlakozott Rossihoz, kijelentette, hogy ez a gumi ilyen, hozzá kell szokniuk és alkalmazkodni, vagy jön az esés.

Egyelőre Lorenzo–Marquez–Rossi egy-egy bukással áll, de ahogy látjuk, idén a talpon maradás is különösen fog számítani a világbajnoki harcban.

A szárnybalhé

Mindhármukat szintén egyformán érinti, és egyre jobban fogja érinteni a szárnybotrány is, ami versenyről versenyre jobban érezteti hatását, és kezd a központi nehézség lenni, a gumik mellett. A Ducati már tavaly kisebb szárnyakat használt a motorjain, olyanokat, mint a Forma-1-ben láthatunk a kocsikon, csak persze sokkal kisebbeket.

Az idén a Honda és a Yamaha is lépett, ugyanis kiderült, hogy pár századdal gyorsabb tőle a motor , de lehet, hogy egy tizeddel is. Nehezebben emelkedik fel az első kerék kigyorsításnál, a gép stabilabb vele, már ha nem épp előzni akar az ember, mert azt viszont nehezebb vele, állítja Marquez: szélárnyékban nem érvényesül a szárnyak leszorítóhatása, azaz könnyebben kap egy kerékre a motor. Ráadásul az elöl lévő légterelői turbulenciát okoznak és berezonál a hátsó gép. Aztán Le Mans-ban előjött még egy dolog.

Marc Marquez és Valentino Rossi a Francia Nagydíjon.
Marc Marquez és Valentino Rossi a Francia Nagydíjon.
Fotó: Jean-Francois Monier / AFP

A pálya különleges célegyenesében, ami egy elnyújtott jobbkanyarban végződik, ahol nem is fékeznek, úgy 300 körül döntik meg kissé a motort, kvázi egyenesként veszik. Láthattuk, minden motor keményen berezonált, jobbra-balra rezgett Rossiék alatt, valószínűleg a szárnyak hatására. A következő futam Mugello, ahol hasonló hajlat van a célegyenesben, csak ott még gyorsabban mennek.

Ha valaki alatt ott válik kontrollálhatatlanná a gép, abból nagyon komoly bukás lehet.

Veszélyhelyzetet okozhat úgy is, hogy a szárny letörik, és a csonk kárt tehet a másik motorban, de még inkább a rivális motorosban.

Ezért már felmerült a szárnyak betiltása, de egyelőre nincs konkrét bizonyíték, hogy károsak lennének, így most még kitartanak mellettük. Pláne, hogy a Ducatinak és a Yamahának bejönni látszik az újítás, azaz nem nem kampányolnak ellene, sőt.

Az egyetlen kétségtelen ellenérv egyelőre az, hogy csúnya, legalábbis a Yamahán, de ez nem elég mély szakmai indok, és amúgy is csak Rossi tette szóvá. Katarban még erre hivatkozva nem használta, aztán persze felrakatta ő is, hiszen az említett egy tized idén akár a világbajnokságot is eldöntheti.

Ma is tanultam valamit 1-2-3-4.
Maradj otthon és tanulj valamit ...ma is, ...holnap is, ...holnapután is
Maradj otthon és tanulj valamit ...ma is, ...holnap is, ...holnapután is
Index.hu logo

Kövesse az Indexet Facebookon is!

Követem!

Ehhez a cikkhez ajánljuk



Bookline
Herendi Kata, Szabó Eszter Judit 20 önismereti kérdés és válasz
3740 Ft
Peter Wohlleben Ha a fák lélegzethez jutnának
4250 Ft
Ingatlan.com
  • Tippek
  • Home staging lépésről lépésre
Money.hu
  • Árfolyam
  • Hogy mehet csődbe egy nagy bank, és mit jelent ez az ügyfelekre nézve?
  • Impresszum
  • Médiaajánlat
  • Szerzői jogok
  • Adatvédelmi elvek
  • Süti szabályzat
  • Süti beállítások
  • RSS
  • Állás
  • Márkabiztonság
  • © 1999-2023 Index.hu Zrt.