Etelka, Aletta
3 °C
12 °C
Index - In English In English Eng

Izgult tavaly Rossiékon? Idén hogy fog!

2016.05.16. 11:52
Tavaly nagyot ment a három ádáz ellenfél, idén még csak öt futamuk volt, de az már látszik, hogy újra szoros lesz a küzdelmük. Futamot csak ők nyertek a 2016-os szezonban, egyszer-egyszer el is estek, az idény harmadánál indul az igazi világbajnoki küzdelem Marquez, Lorenzo és Rossi között.

Nehéz 2015-öt überelni a MotoGP-ben. Az előző szezon futamai, előzései, botrányai és végkimenetele is klasszikus volt. Nehezen feledhető a Rossi–Marquez–Lorenzo-háború, a Rossi-Marquez-bukás és az utolsó futam utolsó körei, aminek a végén Jorge Lorenzo lett a világbajnok. Úgy, hogy Valentino Rossi az elsőtől az utolsó versenyig vezette a bajnokságot. Csak éppen az után már nem.

Nehéz volt 2016-ra jósolni, bár azt biztosra lehetett venni, hogy Lorenzo és Marquez ismét ott lesz a vb-harcban. Rossi kérdésnek tűnt: mennyire viseli meg a kudarc, 37 évesen mennyire szegi kedvét, hogy ismét szembeszálljon a 10-15 évvel fiatalabb, szupergyors motorosokkal?

Jorge Lorenzo - 1., 90 pont

Bajnokként, óriási önbizalommal kezdte a szezont, nagyot ment, Katarban simán nyert, de Argentínában nem érezte a gumit és bukott. Austinban és Jerezben második hely, majd újabb győzelem következett a hétvégén, Le Mans-ban. Ezzel vissza is vette az első helyet a pontversenyben.

Marc Marquez - 2., 85 pont

Visszafogott kezdés a katari harmadik hellyel, ellenállhatatlan győzelem Argentínában és Austinban. Újabb harmadik Jerezben, majd váratlan bukás vasárnap, Le Mans-ban. Tavaly öt futamon is bukott, idén eddig úgy tűnt, ezt levetkőzte, ha nem elég jó a győzelemre, megelégszik a dobogóval. Franciaországban a negyedik helyről esett ki.

Valentino Rossi - 3., 78 pont

Katarban csak negyedik lett, de a dobogósok előzésnyi távolságra futottak be előtte. Argentínában megkergette Marquezt, mégis utolsó kanyaros Ducati-dráma kellett a dobogójához, másodikként ért be. Indianapolist dobta, az új gumi rajta is kifogott kicsit, de Jerezben megszorítani sem tudták, győzött. Le Mans-ban a hetedik rajthely nem sok jót ígért, aztán sok előzéssel végül második helyre mentett.

Vagyis mindenki elengedte már egy-egy versenyét a szuperklasszisok közül, ahogy Lorenzo mondta,

a bajnokság nullázva, most indul minden.

Valóban, Rossi 12 pontja egy-két futamon különösebb dráma nélkül is ledolgozható. Nem véletlen, hogy az olasz Le Mans-ban mondta ki először a motorsportok egyik legnépszerűbb mondatát, azaz hogy "a második hely nagyon jól jön a bajnokságban". Jerezben még csak pedzegette, hogy az a siker egy újabb álmot indíthat el, de valóban úgy tűnik, öt futam után kiegyenlítődtek a viszonyok az élmezőnyben.

„Aranyat ér ez a 20 pont, mert közelebb kerültünk az élhez, hármunkat csak 12 pont választ el, vagyis nagyszerű csatára van kilátás - mondta Rossi.

Mi dönthet?

Most már Marquez is tapasztalt pilótának számít, három szezonja, két bajnoksága és egy elcsúszott tanulóidénye van. A tavalyi, amikor hibát hibára halmozott, részben persze a Hondája miatt. Lassabban is kezdte ezt a szezont, a Honda javított a tavalyra eléggé elszúrt váz-motor-kombináción, de nagyon furcsa, mintha az állandó, vagy 30 évre visszanyúló végsebességbeli előnyét elvesztette volna a márka.

Katarban és Argentínában még a Yamaha is gyorsabb volt, és Marquez klasszisa kellett leginkább a győzelemhez.

Lorenzo önbizalomtól duzzadva vezet, idén még annál is magabiztosabb, mint tavaly volt. Jerezben, hazai pályán mégis simán kikapott, Argentínában pedig még a dobogóért sem volt versenyben. Kétfelé aggódhat idén, a Michelin gumin, ami mindenkivel szórakozik, ducatis szerződése viszont csak őt izgathatja: két futammal ezelőtt ugyanis bejelentették, hogy a szezon végén a Yamahától a Ducatihoz igazol.

Természetesen a japánok mindent megadnak neki, amit eddig, a maximumot kapja mindenből, de majd kiderül, hogyan változik ez a hozzáállás, ha az év vége felé mindkét pilótájuk esélyes lesz a vb-re. Rossi ugyanis Katarban még két szezonra aláírt a Yamahához.

Az olasz utolsó MotoGP-s évei előtt áll, tavaly ő is úgy gondolhatta, elment az utolsó esélye, hogy még egyszer bajnok legyen, és bár a két srác valószínűleg már gyorsabb nála hosszú távon, most, egy nagydíjra a szezon harmadától, újra ott van tűzközelben. A csapata stabil, a gumis bonyodalmakból pedig eddig jól jött ki. A Michelinnel neki már 10 éve meggyűlt a baja, most is tartott a váltástól - Bridgestone-ról cserélt a MotoGP -, aztán Jerezben ő volt az egyetlen, akinek kedvezett a gumi.

A Michelin-para

Michelinnel Argentínában kezdődtek a bajok, amikor az egyik Ducatin egyszerűen elszállt a hátsó kerék, levált a futófelület. A futamot így a gumigyártó kérésére motorcserével, azaz kerékcserével kellett megtenni. A következő futamokra megerősítették a gumik szerkezetét, ami Jerezben úgy viselkedett, hogy nagyjából csak Rossi tudta üzemi hőmérsékletre melegíteni, illetve aztán megóvni a nagyobb testalkata - 183 centi, kábé 70 kiló - és a finomabb vezetési stílusa miatt.

Le Mans-ra újra módosított a Michelin, a hátsó be is jött mindenkinek, ám itt meg az első gumival volt baj. Erre panaszkodott a két elszállt ducatis, Iannone és Dovizioso, illetve a szintén bukó Marquez is. Rossi is esett már vele - Austinban -, azt mondta, a Bridgestone folyamatosan kopott és használódott el, míg a Michelinnél minden jelzés nélkül ez pillanatok alatt bekövetkezik: hatványozottan óvatosnak kell lenni vele, mert büntet. Akkor neki is az első kerék ment el, ahogy most a Ducatiknak és a Hondának is. Dovizioso csatlakozott Rossihoz, kijelentette, hogy ez a gumi ilyen, hozzá kell szokniuk és alkalmazkodni, vagy jön az esés.

Egyelőre Lorenzo–MarquezRossi egy-egy bukással áll, de ahogy látjuk, idén a talpon maradás is különösen fog számítani a világbajnoki harcban.

A szárnybalhé

Mindhármukat szintén egyformán érinti, és egyre jobban fogja érinteni a szárnybotrány is, ami versenyről versenyre jobban érezteti hatását, és kezd a központi nehézség lenni, a gumik mellett. A Ducati már tavaly kisebb szárnyakat használt a motorjain, olyanokat, mint a Forma-1-ben láthatunk a kocsikon, csak persze sokkal kisebbeket.

Az idén a Honda és a Yamaha is lépett, ugyanis kiderült, hogy pár századdal gyorsabb tőle a motor , de lehet, hogy egy tizeddel is. Nehezebben emelkedik fel az első kerék kigyorsításnál, a gép stabilabb vele, már ha nem épp előzni akar az ember, mert azt viszont nehezebb vele, állítja Marquez: szélárnyékban nem érvényesül a szárnyak leszorítóhatása, azaz könnyebben kap egy kerékre a motor. Ráadásul az elöl lévő légterelői turbulenciát okoznak és berezonál a hátsó gép. Aztán Le Mans-ban előjött még egy dolog.

A pálya különleges célegyenesében, ami egy elnyújtott jobbkanyarban végződik, ahol nem is fékeznek, úgy 300 körül döntik meg kissé a motort, kvázi egyenesként veszik. Láthattuk, minden motor keményen berezonált, jobbra-balra rezgett Rossiék alatt, valószínűleg a szárnyak hatására. A következő futam Mugello, ahol hasonló hajlat van a célegyenesben, csak ott még gyorsabban mennek.

Ha valaki alatt ott válik kontrollálhatatlanná a gép, abból nagyon komoly bukás lehet.

Veszélyhelyzetet okozhat úgy is, hogy a szárny letörik, és a csonk kárt tehet a másik motorban, de még inkább a rivális motorosban.

Ezért már felmerült a szárnyak betiltása, de egyelőre nincs konkrét bizonyíték, hogy károsak lennének, így most még kitartanak mellettük. Pláne, hogy a Ducatinak és a Yamahának bejönni látszik az újítás, azaz nem nem kampányolnak ellene, sőt.

Az egyetlen kétségtelen ellenérv egyelőre az, hogy csúnya, legalábbis a Yamahán, de ez nem elég mély szakmai indok, és amúgy is csak Rossi tette szóvá. Katarban még erre hivatkozva nem használta, aztán persze felrakatta ő is, hiszen az említett egy tized idén akár a világbajnokságot is eldöntheti.