Vendel
3 °C
15 °C
Index - In English In English Eng

Teljesen átalakítják a WTCC-t

2016.11.30. 20:20

Átalakítják a túraautó-világbajnokság pontozását a 2017-es szezonról, az erről szóló módosítást már el is fogadta a Motorsport Világtanács (MV), ahogy a sorozat 2017-es naptárát is jóváhagyták. De új géposztállyal is bővül a sorozat.

Több pontot ér majd a fő futam

Régóta tervezték már, hogy pontszámban is megkülönböztessék a fordított rajtrácsos és az időmérőn elért sorrenddel induló fő futamot. 2017-től ez meg is történik: amíg a fordított rajtácsos verseny győztese 20, addig a fő futam legjobbja már 30 pontot kap majd. Mögötte is több pontot osztanak egészen a 7. helyig, a 8-10. helyezettek viszont ugyanannyi pontot kapnak majd.

   1. hely   2. hely   3. hely   4. hely   5. hely   6. hely   7. hely   8. hely   9. hely   10. hely  
2016-os pontozás   25   18   15   12   10   8   6   4   2   1  
2017-es pontozás   30   23   19   16   13   10   7   4   2  

A TouringCarTimes szakírója, Neil Hudson ki is számolta, hogy ha 2016-ban is ez a rendszer lett volna már érvényben, hogyan alakult volna az összetett, de csak egy eltérést talált: a 17-18. helyeken. A különbségek viszont nagyobbra nőttek, Michelisz Norbert például 1 helyett 9 ponttal maradt volna le csapattársa, Monteiro mögött a vb-dobogóról.

Ezzel együtt a MAC3 névre keresztelt csapatidőfutam pontozását is átírták kicsit: a győztes 12, a második helyezett viszont csak 8 pontot kap. Harmadik nem lesz, mert gyári kapacitással csak a Honda és a Volvo lesz jelen a WTCC-ben.

Lehet, hogy jön egy dzsókerkör

A ralikrosszban már alkalmazzák az úgynevezett dzsókerkört, amit minden versenyzőnek a futam során egyszer igénybe kell vennie, de az argentin túraautó-bajnokságban is éltek már ezzel a megoldással. A lényege, hogy – sorozatonként eltérően – egyszer egy alternatív, vagy hosszabb, vagy rövidebb köríven kell menni. A tervek szerint csak a marokkói és a portugáliai utcai pályán alkalmaznák, a pilóták a harmadik kör után mehetnének egyszer az alternatív pályaívre, de csak akkor, ha az FIA biztonsági részlege is jóváhagyja a terveket.

Négy helyszín távozik, kettő jön

A 2017-es naptár

  • Április 9. – Marrákes, Marokkó
  • Április 30. – Monza, Olaszország
  • Május 14. – Hungaroring, Magyarország
  • Május 27. – Nordschleife, Németország
  • Június 25. – Vila Real, Portugália
  • Augusztus 6. – Termas de Rio Hondo, Argentína
  • Október 15. – Sanghaj, Kína
  • Október 29. – Motegi, Japán
  • November 19. – Makaó, Kína
  • December 1. – Losail, Katar

Monza és Makaó visszatér a 2017-es versenynaptárba, ám mivel abban az idei 12 (majd Thaiföld kiiktatásával végül csak 11) helyszín helyett csak 10 versenyhétvége lesz, így négy helyszín, Franciaország, Szlovákia, Oroszország és Thaiföld kikerült.

Szintén a naptárhoz kapcsolódik, hogy minden versenyhétvége kétnapossá csökken az eddigi háromról a költségcsökkentés jegyében, vagyis törlik a pénteki tesztet, a szabadedzéseket viszont pont ezért 30 percről 45 percesre bővítik, hogy ne vesszen el így fél óra lehetőség.

A naptár megvágását költségcsökkentéssel indokolta a WTCC főnöke, Francois Ribeiro, aki szerint a megkérdezett csapatok is megelégedtek 10 versenyhétvégével.

A kisebb géposztály is zöld utat kap

A Motorsport Világtanács elfogadta a plusz géposztályként behozandó TCN2-es autókat is, amik a TCR-bajnokságban ismert autók valamivel biztonságosabb verziói. A WTCC ettől reméli a mezőny növekedését.

"Továbbra is a WTCC jelenti majd a túraautózás csúcsát, ami mellett a WTCC-2 remek terep lesz a tehetségek előtt a fejlődésre, de megfizethetőbb autókkal" – emelte ki a WTCC-promóter Francois Ribeiro. Ezek az autók külön kategóriában, tehát külön címért is versenyeznének, nem a jelenleg is használt TC1-es kocsikkal egyező pontversenyben, hiszen várhatóan másodpercekkel lassabbak lesznek.

A TCN2-es szabályrendszer egyezik a túraautó-Eb-ben induló kocsikra vonatkozóval, itt 2016-ban bronzérmet szerzett a Zengő Motorsport pilótája, Nagy Norbert egy SEAT-tal, nekik tehát van az új osztályra épített kocsijuk, ahogy a szintén WTCC-s Münnich Motorsportnak is van ilyen autója. 

Mivel a TCN2 nem áll messze a TCR-szabályoktól (nagyobb biztonságú oldalfalak és üzemanyagtankot jelent lényegében), így több TCR-es gyártó is beszállhat a WTCC-be. A TCR International Seriesben Volkswagen Golfok, Honda Civicek, Opel Astrák, SEAT Leónok, Alfa Romeo Giuletták, Peugeot 308-asok és egy Subaru Impreza is rajthoz állt, vagyis van választék bőven. Már csak hajlandóság kell.