Vilmos
18 °C
32 °C
Index - In English In English Eng

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Hihetetlen menekülés és dráma után újra bajnok a bukáskirály

000 U56SU
2017.11.12. 14:58

Szenzációs, inkább drámai zárófutammal végződött a MotoGP-világbajnokság Valenciában vasárnap. Marc Marquez 21 pont előnnyel ment a versenyre Andrea Dovizioso előtt, 11.-nek kellett lennie öt éven belüli negyedik vb-címéhez. Az olasznak győznie kellett.

Hét körrel a befejezésig nagyjából nyugodtan zajlottak az események. Marquez a pole-ból vezetett pár kört, majd átengedte az első helyet a kemény manővereiről is ismert Johann Zarcónak, és a második pozícióból kontrollálta a versenyt.

Marquez csapattársa, Dani Pedrosa biztos harmadik volt, utánuk jött a két Ducati, Jorge Lorenzo és Andrea Dovizioso. Lorenzónak mutatta a csapat, engedje el vb-esélyes csapattársát, de ezt nem tette meg. (Később Dovizioso elmondta, nem is kellett volna neki, mert nem tartotta fel.)

Marquez hét körre a céltól úgy érezte, meg tudja nyerni versenyt, simán el is ment Zarcónak. Csakhogy a következő kanyart úgy elfékezte, hogy abba mindenki belebukott volna, kivétel Marquezt.

Sőt, technikailag elesett, tíz métert csúszott a földön, rajta a motorral, de ahogy azt már többször megmutatta, sikerült felállítania a gépet még a kavicságy előtt. Átrobogott utána a sóderen, és visszaállt az ötödik helyre, a Ducatik mögé.

Azok viszont úgy meglepődtek az esélytől, hogy még abban a körben mindketten kicsúsztak. Előbb Lorenzo bukott nagyot, majd Dovizioso rongyolt ki a kavicsba, és dőlt el a közepén. Felállt, de utolsónak jött vissza, és csak a boxig jutott el.

A világbajnokság eldőlt, Marquez lett a bajnok.

Az élen Pedrosa utolsó előtti körös előzéssel megverte Zarcót, nyerte a futamot, Marquez 3. hellyel, dobogóval lett ismét világbajnok. Jól meg is ünnepelte összesen hatodik vb-címét. Alex Rins negyedik, Valentino Rossi ötödik lett.

2013, 2014, 2016, 2017.

Nem rossz sorozat a MotoGP-ben, még ha nem is teljes. Öt évből négyet megnyerni szép teljesítmény, hát még ha az ember öt éve versenyez a MotoGP-ben.

Marc Marquez egészen szenzációs, ugye már első évében tarolt, azóta egyszer, Jorge Lorenzónak sikerült megszakítania a sort, két éve. Idén összejött a címvédés, és bár csak az utolsó futamon húzta be, nem is erőltette meg magát túlzottan. Ahogy a nagyok szoktak, egy ideig fej-fej mellett haladt az ellennel, páran lemorzsolódtak, az utolsó riválist meg felőrölte a hajrában.

Az éve valójában olyan volt, mint a tavalyi: csapata, a Honda újra egy félkész gépet rakott a feneke alá, sok hiányossággal. Mióta a Forma-1-ben is elindulnak a japánok, ez a trend, nem véletlenül, tudják, Marc Marquez pár hét, maximum hónap alatt úgyis felfejleszti a motort. Az alap legyen használható, a hangolást majd ő megcsinálja.

Pont így történt így is, a rajt nehéz volt. Negyedik hely Katarban majd bukás Argentínában, hogy aztán kvázi saját pályáján, Austinban elkezdjen helyrebillenni: az amerikai pályán eddig csak ő nyert MotoGP-versenyt. 2013-ban itt győzött először a topkategóriában, veretlen, az ötödiket húzta be zsinórban.

A biznisz ezzel nem indult be teljesen, Marquez a szezon feléig szenvedett, mármint magához képest, mert csak a kilencedik versenyen nyert újra, másik kisajátított pályáján, a Sachsenringen. Itt már azelőtt is tartottak futamot, hogy ő megérkezett volna a MGP-be, de 2013 óta itt is csak ő nyert, szintén zsinórban ötöt.

Van tehát két futam a MGP-szezon első felében, amit Marquez akkor is megnyer, ha biciklivel indul el.

Ez épp elég neki ahhoz, hogy partiban maradjon a pontversenyben, és a második félévben elindulhasson a világbajnokságért. Németország óta hét futam volt, ebből négyet húzott be Marquez, kettőn úgy lett második, hogy az utolsó kanyarban még vezetett: nem neki állt a zászló sem Ausztriában, sem Japánban, de egy mindent vagy semmit manőverrel ráment a győzelemre. Pontosabban mindent vagy második helyet, ugyanis a 24 éves zseni ezeket is úgy képes megcsinálni, hogy ha az élen nem is, de talpon marad, és bekocog másodiknak a ropogós 20 pontért.

Mindkétszer Andrea Dovizioso bekkelte ki a manőverét, az olasz, aki váratlanul a legnagyobb ellenfele lett a világbajnokságért. Doviziosónak még az utolsó futamon is volt esélye a címre, igaz, nem nagy, a spanyolnak elég volt a 11.-helyen beérni.

Nagyban segítette Marquez évét, hogy a két gyári yamahás, Maverick Vinales és Valentino Rossi az ősz elején kiszállt a versenyfutásból. A silverstone-i futamig, ami augusztus utolsó hétvégéjén volt, úgy tűnt, négyes befutó lesz. Marquez alatt Angliában megállt a Honda - szökőévente egyszer fordul elő -, Dovizioso nyert, és 183 ponttal vezette a vébét. 174-gyel állt Marquez, 170-nel Vinales, 157-tel Rossi.

De Rossi elég egyértelműen offolt amikor három nap múlva krosszos edzés közben eltörte a lábát, és kiírta magát a következő futamról, újra eldobva a sanszot 10. vb-címére.

Vinales elszürkülése bonyolultabb, ő az első öt nagydíjból hármat megnyert, azóta a tizenegyből egyet sem. Első évét futotta a Yamahánál, ami idén is a mezőny legjobb motorjaként indította a szezont, aztán a fejlesztés elmaradt. Rossi június végén még összehozott egy sikert Assenben - ami neki majdnem olyan, mint Marqueznek Austin vagy a Sachsenring -, azóta semmi. Vinales pedig a kevésbé jó géppel nem tudott úgy gazdálkodni, mint Marquez.

Ez vigasztalhatja valamennyire Rossit is: hiába marad talpon, sanszosan lemaradt volna a hajrára ő is. (Bár ki tudja, pár csoda azért összejött már neki.)

Lényeg a lényeg, Marquezt szeptembertől csak Dovizioso és a Ducati választhatta el a címtől, és még az utolsó előtti előtti futam kezdetén is csak 11 ponttal volt mögötte az olasz. Akkor viszont Marquez újra megmutatta, miért ő a legjobb, megszerezte a pole-t, és feltartóztathatatlanul nyerte meg a szezon legjobb és legszínvonalasabb versenyét. Annyira keményen mentek, hogy neki is csak az utolsó három körben sikerült ellépnie, az egyetlen volt, aki a maximumra is rá tudott tenni egy lapáttal. Dovizioso 13. lett mindössze.

Malajziában az olasznak sikerült visszavágnia, nyert, de az ausztráliai kisiklás miatt Valenciába minimális eséllyel érkezett, Marquez 21 ponttal vezette a vébét úgy, hogy 25 pont maradt az asztalon.

Nem kérdés, hogy 2017 legjobbja lett a világbajnok, aki nem csak idén volt csúcs, de békaugrásban halad a minden idők legjobbja megszólítás felé is. 

Meglátjuk, hogy alakul Marquez sorsa, de az biztos, hogy ő az, aki új szintre viszi a motorversenyzést. Egy adat, ami a világbajnokokra nem volt jellemző az ő érkezésééig: Marquez esett a legtöbbször idén a MotoGP-ben, a nagydíjhétvégék mindhárom napját számítva. Még Valenciában is eldobta egyszer, az időmérő végén.

Esik-kel a srác, egyelőre bírja, és nem úgy áll hozzá, hogy az esés rossz, hanem hogy azzal a tapasztalattal is egy fokkal közelebb került a határokhoz. Utána már tudja, mi fér bele az adott ponton, az adott kanyarban, és mi nem.

Jobban feszegeti a határokat, mint eddig bárki a motorozás történetében.

A sérülések eddig elkerülték, tudományosan bizonyíthatatlan - mondhatni kuruzslás -, de ebben a hozzáállásának is szerepe lehet.

A Valenciai GP és a vb végeredménye

MotoGP:
1. Dani Pedrosa (spanyol, Honda) 46:08.125 perc
2. Johann Zarco (francia, Yamaha) 46:08.462
3. Marc Marquez (spanyol, Honda) 46:18.986
   

A végeredmény:

1. Marquez 298 pont, 2. Andrea Dovizioso (olasz, Ducati) 261, 3. Maverick Vinales (spanyol, Yamaha) 230

Köszönjük, hogy olvasol minket!

Ha fontos számodra a független sajtó fennmaradása, támogasd az Indexet!