Előd
8 °C
17 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

A legnagyobb tragédia után visszatér az autósport Svájcba

GettyImages-2660280
2018.06.08. 23:02

Pár hegyiversenyt leszámítva 64 éve nem volt autóverseny Svájcban, ahol most hétvégén ismét lesz. Az országban a bremgarteni 1954-es Svájci Nagydíj volt az utolsó vb-futam bármilyen kategóriát tekintve. A svájci kormány egy évvel később ugyanis, a motorsport történetének máig legnagyobb katasztrófája, a Le Mans-i tragédia után betiltott minden autóversenyt, amit a Forma-E-nek csak most sikerült megtörnie.

A hegyiversenyeket az időfutam-jelleg miatt engedték, hiszen nem közvetlenül egymás ellen versenyeznek az indulók, és ezért sokkal biztonságosabb, mint egy mezőnyverseny. A tiltás egyébként a Le Mans-i katasztrófa sokkoló mérete miatt jött, Svájc szimplán úgy döntött, esélyt sem adnak, hogy hasonló náluk megeshessen.

Nem véletlen persze, hogy az elektromos sorozatnak sikerült a majdnem hat és fél évtizedes tiltást semmissé tennie.

A Forma-E-nek ugyanis úttörőszerepe volt ebben, a 2015-ös törvénylazítást is ők érték el, amikor Simona de Silvestro tartott egy bemutatót Genfben az Andretti FE-kocsijával. Nem sokkal később az FE főnökei már megállapodást írtak alá egy svájci futamról Lugano polgármesterével, de a végén Luganóból Zürich lett, ahol szombaton újra verseny lesz Svájcban.

A döntésben fontos szerepe volt, hogy a Forma-E három legnagyobb szponzora, a TAG, a Julius Bär és az ABB is svájci cég, de kellett Zürich együttműködése is.

A svájci helyszín egyébként az FE-főnökök legnagyobb sikere, az elnök-vezérigazgató Alejandro Agag nagyobb tartja ezt az eredményt London és New York meghódításánál is, hiszen Svájcban sok évtizedes tiltást kellett feloldatniuk.

De miért is volt a tiltás?

Az 1955-ös Le Mans-i 24 órás verseny elején történt baleset mai napig a legsúlyosabb motorsport-katasztrófa, egyes források szerint legalább 84-en, mások szerint akár 130-an is meghalhattak benne, 100-120-an pedig nagyon súlyos sérüléseket szenvedtek.

Az 1955. június 11-i verseny pedig igazi motorsport-ünnepnek indult, a második világháború utáni legerősebb mezőny jött össze: ott volt a későbbi F1-világbajnok Mike Hawthorn egy Jaguarral, az aktuális F1-világbajnok Juan Manuel Fangio Mercedesszel, a britek tehetsége, Stirling Moss, és a feltörekvő francia pilóta, Pierre Levegh, aki nem élte túl a versenyt.

A katasztrófát Hawthorn váratlan manővere indította – akkoriban még nem volt külön boxutca, a kiállásokat a célegyenes szélén végezték, Hawthorn ide vágott ki éles szögben a Jaguarral. El is vétette a saját boxát, így újabb körre küldték el, tolatni ugyanis nem lehetett, de mire újra a boxhoz ért, már pokoli látvány fogadta.

Hawthorn kanyarja miatt egy mögötte haladó sokkal lassabb Austin-Healey kocsi pilótája, Lance Macklin elrántotta a kormányt, és keresztbe állt, majd a falnak csapódött. A mögötte haladó Mercedesben Levegh már nem sokat tehetett, csak feltartotta a kezét, hogy Fangiónak jelezze, lassítson, mivel ő maga már nem tudott érdemben fékezni 200-240 km/h-s tempónál.

Az Austin-Healey döntött háta rámpát formált Levegh előtt, aki a pályát övező nagyjából 1,5 méter magas töltésbe csapódott. Kocsija három darabba szakadt, a motor, a motorháztető és a kocsi többi része is másfelé repült a nézőkkel tömött lelátóra, a motorháztető ráadásul guillotine-ként fejezte le nézők sokaságát. Macklin túlélte a balesetet, de amikor a koccanás után falba csapódott, egyből megölt egy nézőt.

Az esetről készült videók és fényképek hátborzongató történést örökítettek meg, ezek megnézését csak erős idegzetűeknek ajánljuk.

A darabokra szakadó Mercedes versenybenzinje azonnal kigyulladt, de további problémát jelentett, hogy a kocsi váza részben magnéziumból készült, és amikor egy sportbíró vízzel kezdte az oltást, a magnézium egyből iszonyatos hőfokra hevítette a tüzet, tovább súlyosbítva a katasztrófát.

A baleset után óriási volt a zűrzavar, egyes pilóták napokig nem tudták összerakni, mi is történt, mert a balesetkor szerencséjükre a pálya egy másik részén haladtak, és nem látták a katasztrófát. Döbbenetes módon viszont a versenyt nem szakították meg, a szervezők ugyanis attól tartottak, hogy a pályát elhagyó nézők akadályozták volna az oda érkező mentőautók haladását.

Az eredményeket utólag böngészve azt látjuk, hogy a Levegh/John Fitch páros mellett indított két másik Mercedes Fangio és Moss, illetve Karl Kling és André Simon párosa visszalépett, de ezt csak a baleset után hat órával tették meg. Jól mutatja a zűrzavar méretét, hogy Fitch, aki a balesetben meghalt Levegh-t váltotta volna a kocsiban, csak egy újságírótól értesült, hogy akkor már 65 halottat számláltak meg.

Fitch megkereste a Mercedes egyik főnökét, és felvetette, hogy vissza kellene lépniük, mert "a közelmúlt kellemetlenségei miatt nem mutatna jól, ha a Mercedes nyerne több tucat francia ember holtteste fölött." Ezután órák kellette, hogy a Mercedes jóváhagyja a visszalépést. A németek felkeresték ezzel a Jaguart is, ők, viszont folytatták a versenyt, Hawthorn, akinek a manővere a katasztrófát okozta, meg is nyerte azt.

A tragédia után Franciaországban és Svájcban is betiltották a motorversenyzést, de a franciák komolyabb biztonsági fejlesztések után – többek között lebontották főlelátót – visszavonták a tiltást, és már következő évben is megtartották a Le Mans-i 24 órás versenyt. Svájc 64 évet várt ugyanezzel (bár 2007-ben már lazítottak a tiltó törvényeken). 1982-ben ugyan volt egy Svájci Nagydíj az F1-ben, de az csak névlegesen volt az, ugyanis a franciaországi Dijon-Prenois versenypályát használták, fizikailag tehát nem Svájcban volt.

Felhasznált forrás: Jalopnik

(Borítókép: Fox Photos/Getty Images)