Jenő
-2 °C
6 °C

Lábak nélkül egy 500 lóerős DTM-kocsiban

P90316772 highRes dingolfing-ger-28th-
2018.08.25. 11:52
Egészen speciális megoldások kellettek a BMW-től, hogy 2014 után újra versenyautóba ülhessen a korábbi kétszeres IndyCar-bajnok, négyszeres paralimpiai bajnok Alex Zanardi, aki a hétvégén Misanóban a DTM-ben indul. Zanardi ugyanis műlábai nélkül vezeti majd a BMW M4 DTM-et, 2001-es balesete óta először irányít versenyautót a mesterséges végtagjai nélkül.

A korábbi kétszeres CART-bajnok, majd négyszeres paralimpiai bajnok és tízszeres világbajnok parakerékpáros Alessandro Zanardi négy év után vezet újra versenyautót éles körülmények között. Az újdonság a korábbi próbálkozásaihoz képest az, hogy műlábai nélkül, teljesen kézi irányításra áttervezett BMW-be ül a túraautózás egyik királykategóriájában, a DTM-ben.

Zanardi egy 2001-es CART-versenyen szenvedett kis híján halálos balesetet, amiben mindkét lábát elvesztette, majdnem elvérzett. A balesete után öt szezont töltött a WTCC-ben, ahol négy futamgyőzelmet és összesen tíz dobogót szerzett a BMW-vel. 2014-ben a Blancpain-sorozatban indult szintén a német márkával. Most újra velük próbálkozik, egy mérnöki szempontból óriási kihívást jelentő autóval. A versenygépeket nem véletlenül négy végtaggal irányítják, az, hogy Zanardi két kézzel próbálja felvenni a versenyt a többiekkel, iszonyatos erőfeszítésébe kerül.

De mi mindent alakítottak át a BMW M4 DTM-en, hogy minden kézre álljon Zanardinak?

Kézi fék

Korábban Zanardi a fékpedálhoz erősített műlábával lassította az autóját, a mostani DTM-kocsira viszont átdolgozták a rendszert, és a műszerfal középkonzolára helyeztek neki egy kart, amivel a féket kezelheti. A kar ugyanúgy érzékeli az erőt, tehát minél jobban húzza, annál erősebben fékez az autó, a különbség annyi, hogy míg a fékpedált 100-120 kilós erővel kell nyomni, addig a fékkarhoz elég lesz 70 kilós erőkifejtés, vagyis energiát spórol az 51 éves olasz pilóta.

Centrifugális kuplung

A normál DTM-autók hidraulikus kuplungjával szemben egy teljesen automata kuplungot kapott Zanardi BMW-je, így a rajtnál, illetve a boxkiállásnál elég egy meghatározott fordulatszámra pörgetnie a motort, hogy a kocsi egyesbe ugorjon, és elinduljon – a többi váltáshoz nem kell a kuplungot használni a versenyautókban.

A DTM-verseny előtti elég komoly vallelungai teszten kifogástalanul működött a centrifugális kuplung Zanardi alatt, a tesztek alapján úgy tűnik, nagyjából ugyanolyan gyorsan tudja elérni 0-ról a 100 km/h-s tempót, mint a megszokott kuplungot használó többi kocsi.

Plusz váltó

Alakítottak a váltón is, azon túl, hogy a kormányon ott vannak a fel- és visszaváltásra használat fülek, a visszaváltáshoz kapott egy plusz kapcsolót a fékkarra, hogy lassítás közben azonnal tudja változtatni a fokozatot, ne kelljen fékezés közben külön a kormányra tennie a kezét.

Gázkormány

A végére hagytuk a talán legegyedibb megoldást: a gázpedált kiváltó plusz minikormányt. A kormány mögé helyezett karbongyűrű egy és két kézzel is irányítható, ahogy a kormány felé húzza majd Zanardi, úgy ad fokozatosan gázt. Csak a metodikájában más, mint a gázpedál, de ugyanazokra a szenzorokra van rákötve, mintha pedál lenne, vagyis csak az erőkifejtésen múlik a gázadás.

A kormányon magán egyébként nem végeztek nagy módosítást, nagyjából ugyanaz, mint amit a Blaicpainben használt, egyedül a DRS-gombot tették rá, hogy nyitni tudja a hátsó szárnyat előzés közben.

A DTM-indulással Zanardi a 2019-es daytonai 24 órás versenyre készül fel, a BMW itt méri fel, hogy bírni fogja-e az endurance-versenyt, és hogy kezelni tudja-e az 500+ lóerős gépet. Ismerve a négyszeres paralimpiai bajnok fizikumát nem nagyon lehet majd gondja, ahogy a szigorú kocsielhagyási feltételekkel is megbirkózott: a versenyzőknek 5 másodpercük van rá, hogy baj esetén kiszálljanak az autóból, Zanardi ezt lábak nélkül 4,5 másodperc alatt teljesíti, amivel még pont megkapja a versenyzési engedélyt.

“Még előny is, hogy nem lesznek rajtam a műlábak, mert azok nélkül gyorsabban ki tudok szállni az autóból. Kisebb a testem, így kisebb felülettel akadhatok bele bármibe.”

Az olasz elmondta, hogy még a kocsin kívül is gyorsabban mozog a művégtagok nélkül, a kezét használva sokkal gyorsabban tud eltávolodni az autótól a sóderágyban, mint a műlábakkal.

Zanardi a DTM történetének első villanyfényes versenyhétvégéjén mutatkozik be a sorozatban Misanóban. Az éjjeli versenyek előtt szombaton és vasárnap is este 8-kor rendezik az időmérőt, 22.30-kor rajtol a futam mindkét nap.

Forrás: BMW

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?