Auguszta
-7 °C
0 °C

Kőkemény éremharc lesz Michelisznek a makaói túlélőverseny

03718011 AG 0077
2018.11.15. 12:54
Heten, mint a gonoszok – ennyi pilótának van még matematikai esélye arra, hogy bajnoki címet szerezzen a WTCC utódájban, a WTCR-ben, bár az arany egyértelmű esélyese a 2009-es világbajnok Gabriele Tarquini, aki 39 pontos előnnyel érkezik a világ legnehezebb utcai pályájára, Makaóba. Michelisz Norbert a hetedik helyről vág neki a nagy hajrának – a dobogó viszont így sem elérhetetlen.

Már csak azért sem, mert a 3-7. helyek között elég sűrűn áll a mezőny. Michelisz csapattársa, Tarquini 291 ponttal vezet, és miután a Hyundai a büntetősúlyokat nézve elég kedvező helyzetben lesz az ázsiai hétvégén, csak egy katasztrofális eredmény esetén kell aggódnia. Az olasz mögött a négyszeres világbajnok Yvan Muller jön 252 ponttal, majd a tavalyi vb-győztes Thed Björk következik 238-cal – ők foglalják el jelenleg a dobogó három helyét.

Björk viszont már nincs komoly előnyben, hiszen a sorrend így néz ki a svéd mögött: Pepe Oriola (227), Jean-Karl Vernay (216), Esteban Guerrieri (213) és Michelisz (212), a hátrány tehát egyiküknek sem ledolgozhatatlan, bár a fő cél inkább a harmadik, mint a második hely lehet mindenkinek.

Kettős nehezítés

A helyzet viszont egyáltalán nem sima két tényező miatt. Ezek a büntetősúly/esélykiegyenlítő-rendszer, illetve a csapatstratégia. Mindkettőhöz nézzük meg gyorsan, hogy a top 7 (illetve inkább top 10, hiszen még a 191 pontos Aurélien Comte is versenyben lehet a bronzéremért adott esetben) pilótái milyen kötelékben indulnak.

  1. Gabriele Tarquini – 291 pont, BRC Racing, Hyundai
  2. Yvan Muller – 252, Yvan Muller Racing, Hyundai
  3. Thed Björk – 238, Yvan Muller Racing, Hyundai
  4. Pepe Oriola – 227, Campos Racing, Cupra
  5. Jean-Karl Vernay – 216, Leopard Lukoil Team, Audi
  6. Esteban Guerrieri – 213, Münnich Motorsport, Honda
  7. Michelisz Norbert – 212, BRC Racing, Hyundai
  8. Frédéric Vervisch – 203, Audi Sport Team Comtoyou, Audi
  9. Rob Huff – 197, Sébastien Loeb Racing, Volkswagen
  10. Aurélien Comte – 191, DG Sport Competition, Peugeot

Itt tegyük még hozzá, hogy a csapatverseny bajnoki címéért a két hyundaios alakulat, vagyis a 510 pontos BRC Racing, illetve az 502 pontos Yvan Muller Racing megy, ez sem elhanyagolandó cél az egyéni helyezések mellett.

Az összetettet nézve világos, hogy adott esetben Michelisznek Tarquinit, Björknek pedig Mullert kell segítenie, hiszen ők jobban állnak a csapattársakhoz képest, de ha a két pilóta között 3-4 hely a különbség, nagyon nincs min taktikázni, onnan nehéz segíteni, ezt tehát az adott helyzet szüli majd, de az időmérőre érdemes észben tartani, hiszen a rosszabb helyen álló pilóta adja majd a szélárnyékot a társnak, ami mindenképp hátrány a szélvészgyors egyenesekben.

Csapatstratégiás gond nincs Oriola, Vernay, Guerrieri, Vervisch, Hoff és Comte esetében, nekik elég lesz saját magukra figyelni.

A büntetősúly-táblázat nagyjából a Slovakia Ringen érvényeshez hasonlítható, és ugyan a két pálya összehasonlíthatatlan, de ez alapján azért lehetett némileg következtetni az erőviszonyokra. A várakozások alapján a Hyundai erős lehet, ami egyszerre jó és rossz hír Michelisznek – jó, hiszen a mezőny nagy részét verheti, de rossz, hiszen a másik három Hyundai előtte áll, tehát nagyon oda kell tennie magát, ha sok pontot akar hozni Thed Björkön. A csütörtökön lement két szabadedzés alapján viszont nagyon erős a Volkswagen, a Honda, illetve Vernay alatt az Audi is, így nagyon komoly harc jöhet majd az időmérőkön és a futamokon.

Az első szabadedzést Vernay, a másodikat a Makaó-specialista Huff nyerte, ráadásul mindkétszer komoly különbséggel, több mint fél másodperccel nyert az első, és már a top 10-ben is bőven 1 másodperc fölötti különbségek jöttek, ami hektikus hétvégét jelez előre. Michelisz az első edzésen a második legjobb hyundaios volt Muller mögött, azon az 5. helyet szerezte meg, a második félórás gyakorlás végén a nyolcadik lett bő egy tizeddel elmaradva a márkatárs Thed Björktől.

Megint Björk a nagyvad

Tavaly a vb-címért ment egymás ellen Michelisz és Björk (a svéd végül egy technikai problémának is köszönhetően lett világbajnok) a szezonzárón, idén jó eséllyel a harmadik hely dőlhet el közöttük. A különbség 26 pont, Michelisz két hétvégén vert legalább ennyit a svédre:

a Hungaroringen Björknek valahogy semmi nem akart összejönni, két kilencedik hellyel zárt Mogyoródon, kettejük párharcát 53-6-ra nyerte ott Michelisz a hétvégén,

a büntetősúlyoknál referenciának használt Slovakia Ringen pont 43-17 lett az pontarány Michelisz javára, de a 26 pontos előzés nem lenne elég Michelisznek, hiszen Björk futamgyőzelmekkel és második helyekkel is jobban áll egyelőre Michelisznél.

Mindez persze csak technikai probléma, vagy tömegbaleset nélkül igaz. Makaón az utóbbi azért nem ritka, és azt se feledjük, hogy a tavalyi WTCC-futamon csak 18 pilóta volt a pályán, idén viszont 31 kocsi indul, és a program egy-egy időmérővel és futammal bővült, ami plusz lehetőség a hibázásra.

Jósolni már csak ezek alapján sem lehet, de a küldetés nem lehetetlen, Michelisz összehozhatja a második túraautós érmét.

Miért ennyire őrült pálya a makaói?

A 6 120 méter hosszú Guia utcai versenypálya hihetetlenül gyors, miközben lényegében sehol nincs rajta bukótér, és elég meredek emelkedők várják a pilótákat a sokszor kőfalak közé beterelt vonalvezetésen. Nem véletlen, hogy az Új-Zélandi Nagydíj mellett a Makaói az egyetlen másik olyan GP, amit Grand Prix-ként emlegetnek, miközben sosem volt itt F1-futam.

Itt van a világ egyetlen olyan kanyarja is, ami állandóan sárga zászlós, ez a csak 7 méter széles Melco hajtűkanyar.

Az őrült, nem ritkán tömegbaleseteket hozó makaói versenyek a motorsport csúcsát jelentik, a WTCR-futam mellett itt rendezik meg a hétvégén a GT- és a Forma-3-világkupát is.

A WTCR makaói szezonzárójának további programja

(magyar idő szerint)

2018. november 16., péntek

  • 01.50-02.30 Első időmérő
  • 06.35-07.50 Második időmérő

2018. november 17., szombat

  • 07.25-07.55 Első futam (8 kör)

2018. november 18., vasárnap

  • 01.20-01.50 Második futam (8 kör)
  • 04.00-04.40 Harmadik futam (11 kör)

Köszönjük, hogy olvasol minket!

Ha fontos számodra a független sajtó fennmaradása, támogasd az Indexet!