Mi kell a Michelisz-dobogóhoz? Itt vannak az esélyek

2018.11.17. 13:43

Sokismeretlenes egyenlet a túraautó világkupa, vagyis a WTCR összetettje a szezon utolsó két futama előtt – vasárnapra marad a döntés a bajnoki címről és a többi dobogós helyről is, és a bronzéremért legalább akkora csata zajlik majd, mint az aranyért.

Utóbbi egyszerűbb helyzet, a bajnoki címre már csak a 305 pontos Gabriele Tarquininek és a 272 pontos Yvan Mullernek van esélye, csakhogy Tarquini mindkét futamon a 14. helyről indul majd, míg Muller a fordított rajtrácsos versenynek az ötödik, a főfutamnak pedig a hatodik helyről vág neki – így is előzések kellenek tőle, mert csak a rajthelyeinek megfelelő végső helyezéssel 20 ponthoz jutna, vagyis ha Tarquini egyetlen pontot sem szerez, akkor is minimum két, illetve három helyet kellene javítania Mullernek futamonként, nagy matekozás lesz tehát, ha Tarquini beküzdi magát a top 10-be.

Ennél érdekesebb az éremharc, elsősorban a bronzért. Ide kerülni logikusan a top 2-t leszámítva hét versenyzőnek van esélye, ők így állnak az összetettben a harmadik helytől nézve (zárójelben a fordított rajtrácsos, illetve főfutamos rajtpozíció):

  • Jean-Karl Vernay – 245 pont, Audi (7. és 4.)
  • Thed Björk – 238 pont, Hyundai (13. és 13.)
  • Pepe Oriola – 235 pont, Cupra (4. és 7.)
  • Michelisz Norbert – 227 pont, Hyundai (8. és 3.)
  • Esteban Guerrieri – 227 pont, Honda (9. és 2.)
  • Rob Huff – 219 pont, Volkswagen (10. és 1.)
  • Frédéric Vervisch – 203 pont, Audi (3. és 8.)

Az esélylatolgatást Michelisszel kezdjük, majd az összetett harmadik helyétől visszafelé folytatjuk a többiekkel.

Michelisz 8. helyről kezdi majd a fordított rajtrácsos futamot, a főfutamnak pedig harmadik helyről vág neki. Egyiken sem lesz könnyű helyzetben, hiszen a fordított rajtrácsos versenyen az egyenesben gyors Jean-Karl Vernay kezd előtte, de előrébb rajtol Pepe Oriola is – mindketten jobban állnak nála az összetettben, és mind az Audinak, mint a Cuprának jó a végsebessége az egyenesben, ami komoly előny a makaói pályán.

Jó rajt, majd előzés kellhet Michelisznek az előrelépéshez, no meg hiba Vernaytől, aki mindkét futamon túl kedvező helyről indul, és a sebességével könnyen vadászhat majd a mezőnyben, így a főfutamon Michelisz mellett is elhúzhat.

A hetedik helyről nem saját kezében van az érmes sorsa, így

esélye a világkupa-bronzra: 20 százalék, reálisabb cél az összetett 4. helye.

Jean-Karl Vernay a 2017-es TCR International Series megnyerése után 2018-ban is összehozhat egy komoly eredményt. A francia pilóta szombaton igazolta, hogy képes sokat kihozni az Audi végsebességéből, ezt a fordított rajtrácsos futamon, majd a főfutamon is kamatoztathatja. Ezért egyáltalán nem gond, hogy a hetedik, illetve negyedik helyekről rajtol, ha nem hibázik (és a futamon nem hibázott), pusztán erőből előrébb léphet, és mindkét futamon meglehet neki a dobogós hely is akár. Ha nem esik ki (akár saját, akár más pilóta hibájából),

övé lehet a vk-bronz, esélye erre 85 százalék.

Thed Björk az első időmérős falba csúszásával, majd a másodikon elrontott körével nehéz helyzetbe hozta magát, hiszen a három futamból egyen sem kezd pontszerző helyről. Szombaton a kiesésekkel együtt is csak 11. lett a 15. helyről, ami azt mutatja, nem nagyon tud előre lépni, bár vasárnap valamivel előrébb, a 13. helyről kezd majd. Csoda kellene, hogy visszaelőzze Vernayt,

esélye a vk-bronzra 1 százalék.

Pepe Oriola két helyet lépett előre szombaton, a tempója nem volt rossz, de mások hibája kellett az előzésekhez, és vasárnap erősebb ellenfelekkel lesz körülvéve, ami a dolgát is nehezíti. A főfutamon nehéz látni, hogy előrébb lépne a hetedik helynél, a fordított rajtrácsos futamon pedig Muller és Yann Ehrlacher jönnek mögötte, előbbi az aranyért küzd majd elszántan, Ehrlacher pedig azért bizonyítana, mert szombaton hátra került a motorcsere miatt, lesz tehát nyomás a spanyolon mindkétszer.

Esélye a vk-bronzra 10 százalék.

A Micheliszhez hasonlóan 227 ponttal álló Esteban Guerrieri elrontotta a rajtot szombaton, még egy ilyen hiba tőle a vb-érem esélyébe kerülhet neki. Közvetlenül Huff és Michelisz közül indul majd, ami nyomás szempontjából sem elengedhetetlen – szombaton Muller rajtolta le simán Hyundaijal, vasárnap Michelisztől kellene ugyanez majd. Az argentin elszánt, ritkán hibázó pilóta, a rajtját kell összerakni, de még több előzéssel is Vernay mögött marad összetettben, így

az esélye Michelisznél picit kisebb, 20 százalék.

Rob Huff a főfutamon újra az élről kezd, de a Volkswagen-pilóta szombaton sem tudott pole-ból nyerni a jobban rajtoló Hyundai (Yvan Muller) és az egyenesben gyors Audi (Jean-Karl Vernay) miatt, vasárnap viszont Guerrieri és Michelisz indulnak mellőle, illetve mögüle, ha velük szemben tartja a helyét az első kanyarokban, nyerhet, ami 30 pontot érne neki, bár a dobogóra kerüléshez a fordított rajtrácsos futamon is kellhet tőle pár előzés.

Egy futamgyőzelemmel és egy nagyjából 5. hellyel sokat léphet előre de 40 százaléknál többet nem adnánk neki.

A felsorolásba belevettük a főfutamot nyolcadik helyről kezdő Frédéric Vervischt is, az Audi ugyanis rettentően gyors a pálya elején, később pedig nem lehet előzni, ha előre tud tehát lépni, sokat javulhat tehát a belga adott esetben, főleg, hogy a fordított rajtrácsos futamon a harmadik helyről kezd majd, és ha nyer, kapásból 25 pontot gyűjt. Szombaton nem volt meggyőző, úgyhogy nagyon nem számolnánk vele,

a vk-3. helyre 5 százalék esélyt adunk neki.

Makaó viszont speciális hely, egyetlen apró hiba elég a kieséshez, bárki ronthat bárhol, jöhet komoly tömegbaleset, ami felülírja az esélyeket, a sorrend tehát könnyen borulhat bárhol, elég csak a tavalyi megszakított futamra gondolni. Hiba nélkül Jean-Karl Vernayé lehet a világkupa bronzérme, de Makaó és a hiba nélkül nem egyszerű képlet.

A két futam magyar idő szerint vasárnap hajnali 1.20-kor és 4.00-kor rajtol majd, előbbit 8., utóbbit 3. helyről kezdi Michelisz.