Magyar esélyes a legpörgősebb motorsport vb-jén

SzabóKrisz WRX AbuDhabi s
2019.04.04. 17:03 Módosítva: 2019.04.04. 21:22

Először lesz magyar indulója a legpörgősebb motorsport-szakág, a ralikrossz világbajnokságának: a kétszeres Európa-bajnok Szabó Krisztián lép szintet a 2018-as, kifejezetten a fejlődésre szánt év után, ráadásul egyből az esélyesek között beszélhetünk majd a 26 éves pilótáról, aki a korábbi világbajnok Mattias Ekström csapatának egyik Audiját vezeti majd.

Ez a mezőny egyik legerősebb autója lesz, részben a ralikrossz-vb-t (WRX) sújtó kisebb exodusnak köszönhetően. A gyártók ugyanis sorra vonták ki a gyári támogatású programjukat a WRX-ből, miután az eredetileg 2020-ra tervezett elektromos meghajtásra átállást 2021-ig halasztották el – az elektromos kocsikra készülve már nem akarták a benzines verziókat fejleszteni, így tulajdonképpen mindenki korábbi fejlesztésű autóval indul majd a mezőnyben.

A kilépés okai persze márkáról márkára változnak, az Audi például a DTM-re és Forma-E-re akar fókuszálni, a Peugeot az elektromos halasztás miatt lépett, az egyéniben és csapatban is vb-címvédő Volkswagen pedig a többi gyártó kiszállása miatt távozott.

Mivel Ekström remek kapcsolatot ápol az Audival, ő a tavalyi fejlesztésű S1-eseket nevezte csapatában, mindenki másnak korábbi verziót kellett szerezni – Hansenék például 2017-es Peugeot-ban ülnek majd, a többiek pedig nem gyári háttérrel fejlesztett autókkal indulnak.

A világbajnoki szint azért így is nagy kihívás lesz Szabónak, aki az első, abu-dzabi hétvégén a döntőbe jutást tűzte ki célul, egy dobogós helyezést pedig már kiváló eredménynek tartana.

A szezonról tudni kell, hogy a gyárak kivonultak, ezért sokkal sűrűbb mezőnyt, szorosabb versenyeket várhatunk, nem lesz egyértelmű, ki fog nyerni egy-egy hétvégén. Az élmezőnybe sorolom a három Audit, de biztos, hogy a Peugeot és a Hyundai is nagyon erős lesz. El kell telni egy-két versenynek ahhoz, hogy tisztább képet kapjunk

– nyilatkozta világbajnoki debütálása előtt a 26 éves Szabó, aki a 2016-os világbajnok Ekströmmel együtt rengeteg jégautózással edzett a szezonra, de természetesen az Audit is sokat tesztelte Svédországban.

Némi hátrányt jelent Szabónak, hogy még sosem indult vb-futamon, a pálya viszont az egész mezőnynek új lesz majd – ezt az F1-szezonzárókról ismert Yas Marina versenypályán alakították ki. Tempós pálya lett hosszú egyenesekkel és egy kifejezetten nagy ugratóval. De nem is ez, hanem a meleg és páratartalom lesz a legnagyobb kihívás mindenki számára.

A szokásos lebonyolítással ellentétben Abu-Dzabiban pénteken és szombaton rendezik a versenyhétvége elemeit, pénteken szabadedzés és két kvalifikáció, szombaton bemelegítés, két kvalifikáció, majd az elődöntők és a döntő a program. A kvalifikációban a győztes 16 pontot kap, az elődöntőkbe 6-6 pilóta jut be, itt maximum 6 pont gyűjthető, míg a hatfős döntő győztese további 8 ponttal gazdagodik.

Magyarországon a Spíler 1-en lehet követni az eseményeket, az elődöntőket és a döntőt élőben adják szombaton 16 órától.