Gyula
7 °C
20 °C

Ügyfélautókkal mentené meg az F1-et a Red Bull csapatfőnöke

2020.04.19. 13:59 Módosítva: 2020.04.19. 17:20

A McLaren csapatfőnöke után a Red Bull F1-es csapatának vezetője, Christian Horner is amellett érvelt, hogy a Forma–1 vezetőinek radikális lépéseket kell hozniuk a sportág jövőjének érdekében, írja az MTI. A McLaren-főnök, Zak Brown nemrég úgy nyilatkozott, hogy a koronavírus-járvány miatt 3-4 kisebb csapat is csődbe mehet, ami az egész F1 sorsára hatással lenne. A Williams, a Haas és a Racing Point lehet leginkább veszélyben. Brown nagymértékű költségcsökkentést javasolt megoldásként. 

Horner máshonnan közelítette meg a problémát, a Forma–1 jogtulajdonosának, a Liberty Mediának felelősségére is kitért. 

Ez az ő üzletük, és el kell dönteniük, hogy életben tartják-e ezeket a csapatokat. Annyi biztos, hogy nélkülük nem lehet versenyeket rendezni. A gyengébbeket el lehetne látni ügyfélautókkal is, hogy ne kelljen kutatásra és fejlesztésre költeniük. Korábban is előfordult, hogy más gyártók kész modelljeivel versenyeztek a csapatok.

Horner szerint csak így lehet biztosítani, hogy 2021-ben is tíz csapatos legyen a világbajnokság. Most is van együttműködés a top csapatok és a kisebbek között, de csak az autók egyes részeire (hajtáslánc, váltó) vonatkozik a partnerség, Horner ennél tovább menne. 

Futamok hiányában az F1-es csapatok közül eddig a Haas, a Williams, a Renault, a Racing Point és a McLaren küldte szabadságra dolgozóit, hogy csökkentse kiadásait a járvány alatt. A McLaren és Haas pilótái – Lando Norris és Carlos Sainz, illetve Romain Grosjean és Kevin Magnussen – önként vállalták fizetésük csökkentését. 

Szintén a spórolás jegyében állapodtak meg arról a csapatok, hogy egy évvel elhalasztják a 2021-re tervezett szabályváltozásokat, amelyek alapjaiban szabták volna át a versenyautók kinézetét. 

A járvány miatt bizonytalan, mikor indulhat a 2020-as szezon, a márciusi szezonnyitó Ausztrál Nagydíj elmaradt. Azóta összesen hét futamot (bahreini, vietnami, kínai, holland, spanyol, azeri, kanadai) halasztottak el, kettőt (ausztrál, monacói) pedig végleg töröltek. 

A legvalószínűbb forgatókönyv most az, hogy július 5-én, az Osztrák Nagydíjjal kezdődne az idei szezon, két héttel később a Brit Nagydíj következne. Zak Brown szerint a járvány miatt az összes európai futam zárt kapus lehet, tehát az augusztusi magyar verseny is. Legalább nyolc versenyre van szükség ahhoz, hogy érvényes legyen az idei szezon. Brown szerint megoldás lehet, hogy egyes helyszíneken dupla versenyt tartanak, Silverstone például alkalmas lenne erre.