Gránáttal dobáltak, ennél jobb versenyezni

2013.05.19. 15:20
Murray Hambro egy robbanásban mindkét lábszárát elveszítette Afganisztában, de ez sem a kedvét nem vette el, sem abban nem akadályozta meg, hogy Superbike-futamokon induljon.
Murray-Hambro

2010 decemberében Hambro egy tank tetején utazott, amikor egy 65 kilós bomba felrobbant alattuk. A brit katona közel 15 métert repült a levegőben, mielőtt a földhöz csapódott. Mája, lépe súlyosan sérült, eltörött a medencéje és hat nyakcsigolyája, a lábaiban sem nagyon maradt ép csont.

A mögöttük lévő kocsiból egyből segíteni próbált rajta egy társa: „Kiugrott, és olyan baywatchosan csinált mindent, lassított felvételen futott át a porfelhőn" – emlékezett vissza az egykori katona.

Hambrót kimenekítették Afganisztánból, egy birminghami kórházba szállították kezelésre, mikor közölte vele az orvosa, hogy darabokra tört mindkét lába. Azt hitte, hat-nyolc hét gipsszel megúszhatja, de az orvos megmondta: a jobb lába menthetetlen, a balt pedig két-három évnyi kezeléssel esetleg helyrehozhatják, de arra sincs garancia. Ezután döntöttek az amputáció mellett, és két napon belül mindkét lábszárát levágták. Hogy humorát nem vesztette, már akkor kiderült, el akarta kérni a lábait, hogy Halloweenkor azzal ijesztgessen másokat.

A három hónapra rá műlábakkal már újra járni tudott. Az afganisztáni veterán hétéves kora óta motorozott, de sebésze azt tanácsolta neki, nézzen új hobbi után. Hambrónak esze ágában sem volt, inkább kicsit átalakította a gépét. A hátsó féket, amit általában a jobb lábukkal működtetnek a motorosok, a jobb kormányszárra szerelte, és hüvelykujjával működteti, míg a sebességváltót a bal kezével forgatja a másik kormányszáron. A legnagyobb gondot az okozta, hogy a műlábai folyton lecsúsztak a lábtartókról. Hogy ez ne történhessen meg, most már odacsavaroztatja csizmáját.

Hambro korábban nem motorozott versenyszerűen, de a háborús veteránokat felkaroló alapítvány által működtetett True Heroes (Igazi hősök) istálllónak nem mondott nemet, mikor felkérték. Tavaly ősszel el is indult első Superbike-futamán, nem igazán ment neki, sokan lekörözték, de megtanulta, sokkal agresszívebben kell motoroznia. Mikor végre sikerült valakit megelőznie, máris győztesnek érezte magát. Egy másik futamon balesetet is szenvedett, a gumifalba csapódott.  Hogy mindenki tudja, kivel áll szemben, dzsekijére a legless (lábatlan) feliratot hímeztette, míg kocsijának No Feet (nincs lába) a rendszáma.

Még nem érzi biztonságban magát a pályán, de tudja, azok után, ami vele történt, nagy meglepetések nem érhetik, csak pár csontja törhet. „A munkám része volt, hogy gránátokat dobáltak rám, ennél azért kevésbé ijesztő a versenyzés."