Emília
18 °C
26 °C

Kolozsi Ádám

újságíró Tech-Tudomány

A lovakat levágták, a parasztok pizzafutárnak mentek A lovakat levágták, a parasztok pizzafutárnak mentek

Kísértetházak és szénaboglyák Litvániában.

július 16. 14:33

Hurrá, agydaganatom van! Hurrá, agydaganatom van!

A magyar agykutató hazajön Amerikából, majd kiderül: agydaganata van. Magát gyógyítsa, vagy segítsen az epilepsziásoknak? Éhség és alapkutatás – beszélgetés Szabadics Jánossal.

július 13. 07:28

Az Akadémia bedarálása katasztrófa Magyarországnak Az Akadémia bedarálása katasztrófa Magyarországnak

A kormány most azért tesz, hogy semmi esetre se lehessen a jövőben magyar Nobel-díj. Interjú Szathmáry Eörs nemzetközi hírű biológussal, aki tiltakozásul kilépett a Professzorok Batthyány Köréből.

július 10. 11:03

Esztétikai értéke sem elhanyagolható Geoff Boening miniprojektjének, amiben a Berkeley várostervezéssel foglalkozó urbanistája a világ jó néhány nagyvárosának utcahálózatát vitte fel hisztogramokra, kiemelve ezzel az utcahálózatok eltérő tájolását. Minél több útszakasz halad kelet-nyugati irányban, annál hosszabb a hisztogramon az ennek megfelelő vonal. Főleg a többnyire merőleges utcaszerkezetű amerikai nagyvárosokkal, vagy az ebből a szempontból hozzájuk hasonló Pekinggel összehasonlítva látszik más metropoliszok kaotikussága: mint Hong Kong, vagy éppen Róma az össze-vissza, mindenhonnan mindenhova tartó útjaival és sikátoraival.

Mint itt is látszik, z urbanista Budapest utcaszerkezetét is leképezte, egy közepesen könnyen „olvasható” struktúrát hozva így elő, amiben azért a képzeletnek is van helye, ahol lehet tájékozódni, de ha valaki akar, elveszni is. Ön tudta, hogy Budapesten az ÉNY-DK, illetve az arra merőleges tengely a domináns?

További utcaszerkezetek Boeing oldalán tanulmányozhatók.

A Thaiföldön, Malajziában élő emsemakákó táplálkozása kellően változatos, a gyümölcs és a rovarok mellett mást sem utasít vissza, időnként például egyszerűen piszkot eszik állítólag. A makákók viselkedését tanulmányozó német Anna Holzner mégis meglepődött, amikor az egyik állat kezében egy fej nélküli patkányt pillantott meg. A rágcsálót éppen jóízűen majszolgatta a gyilkosa.

Vicces volt. És gusztustalan

mondta később az etológus, aki egyébként azt vizsgálja, hogy alkalmazkodnak a makákók a környezetpusztítás miatti új feltételekhez. Malajziában elsősorban az olajpálma-ültetvények terjedése okos kvázi természeti katasztrófát, így a makákók élőhelye is visszaszorul, de ők is igyekeznek adaptálódni. Míg a napjuk nagy részét továbbra is az erdőkben töltik, rendszeresen kimerészkednek az ültetvényekre, hogy a pálmák gyümölcsét lakmározzák.

060618 YHL macaques feat
Fotó: Anna Holzner/Macaca Nemestrina Project

Az új megfigyelés azonban azt mutatja, hogy a makákók rendszeresen kiegészítik a menüt egy kis patkánykoszttal. Míg az ültetvényesek a majmokat alapból élősködő kártevőnek tekintik, a kutatás szerint a makákók a patkányirtással jó szolgálatot is tesznek a gazdáknak.

200 és 300 ezer dollár közé szeretné belőni a jegyárat az AMazon-tulaj Jeff Bezos turista űrhajóján. A Blue Origin New Shepard-jén ezért a pénzért ötödmagával viszik fel az embert a szuborbitális pályára (vagyis az űrhajó, bár eléri a világűrt, nem áll Föld körüli pályára), hogy belekóstoljon a súlytalanságba és láthassa fentről a Föld görbületét. Ehhez azonban még komoly fejlesztésekre van szükség.

A Blue Origin nincs egyedül; versenytársa, Richard Branson Virgin Galactic nevű cége azt állítja, hogy ők már 650, egyenként 250 ezer dolláros jegyet el is adtak.