Fábián, Sebestyén
-2 °C
3 °C

Stubnya Bence

újságíró Gazdaság

Oroszországban egy befektető kriptodeviza-bányászathoz vett erőművet Oroszországban egy befektető kriptodeviza-bányászathoz vett erőművet

Adatfeldolgozó központot akar létrehozni.

január 12. 15:42

1 milliárddal támogatja egy osztrák bútorgyártó beruházását a kormány

Körmenden és Zalaegerszegen is fejleszt az Ada.

január 12. 15:23

A Tchibo Share néven indít netes szolgáltatás január 23-tól: a honlapon legalább egy hónapra lehet majd ruhát bérbevenni. A visszaküldött termékeket a Tchibo kitisztíttatja és csak ezután kínálja fel ismét kölcsönzésre.

Az online kereskedelemmel és kávéárusítással is foglalkozó Tchibo a Share-rel a sharing economyba száll be, ami a PricewaterhouseCoopers becslése szerint 2025-re 335 milliárdos piac lesz (2016-ban 15 milliárdos volt).

"A bérlés időt, helyet és pénzt spórol meg, és több féle ruha kipróbálását teszi lehetővé. A legfontosabb ugyanakkor az, hogy fenntartható, ugyanis spórol az erőforrásokkal" - írta a Tchibo közleményben. (Reuters).

Egészen súlyos dolgok derültek ki a Használtautó.hu oldalán közzétett kérdőívre adott válaszokból: én például alapból a 0 és 1 százalék közötti arányra tippeltem volna, ha meg kellett volna becsülnöm, hogy a magyarok hány százaléka ad nevet az autójának, de a felmérés szerint ez az arány 27 százalék. És akkor itt még nem is ér véget a döbbenet, ugyanis az még ennél is meglepőbb, hogy a magyar lakosság mennyire kreatív, ha az autók elnevezéséről van szó.

Vannak becenevek, amik eléggé elterjedtek Magyarországon, a Toyoták Totya néven, a Citroënek pedig sokszor Citromként futnak, a Mercedesek Mercik, a BMW-k Bömbik, a Fordok Fókák, az Opelek Opik, de népszerűségben mindent visz a Szuzi becenév, mely természetesen a Suzukikat illeti. Számtalan Villám és Nyíl, de sok Öreglány is szeli az utakat. A klasszikusok listáját zárják a színhez kapcsolódó nevek; népszerű a Piroska, Zöldség, Sárga, Kékség, Szürke elnevezés, de olyan is van, aki eggyel tovább gondolva a Barnadett nevet választotta vélhetően barna Opeljének.

Vannak, akik a szóviccekre esküsznek, így kerülhet a magyar pályákra egy Škodálatos nevű Škoda, vagy Carlos, a latin Rover. Egy kreatív tulajdonosnak a Szuzi nem felelt meg a Swiftjére és az énekesnő után Taylor Swift-nek nevezte el járművét.

A Star Wars népszerűsége az aszfalton is töretlen: a Millenium Falcon, az Ezeréves Sólyom és a Csillagromboló is népszerű becenevek, de vannak akik Padawannak vagy egyszerűen Vader nagyúrnak nevezik gépjárművüket. Ha valaki nem rajongó, de szerette volna kifejezni, hogy az erő a kocsijával van, az olyan nevet választott, mint a Mennydörgő, a Csapásmérő, a Sivatagi Vihar, a Vadállat vagy a Fenevad.

Haszáltautó becenevek.png

Cuki, Nyuszó, Cukorborsó, Hercegnő, Szépség, Gyöngy, Picúr, Szerelmem, Drágaság, Bébi, Cica, Csajszi: sokan a párjukat sem illetik olyan kedves becenévvel, mint a kocsijukat. Még Puhaság Urasággal is találkozhatunk az utakon. Azonban meglehetősen sokan adnak nem túl kedves, vagy kifejezetten goromba nevet, Szörnyeteg, Csatahajó, Szégyen Gyalázat, Romhalmaz, Pénznyelő, Rettenetes, Roncs, de Butamobil is akad, egy Maruti 800-as pedig Tejesdoboz néven fut.

Teljesen egyedi nevekkel is találkozhatunk az utakon, melyeknek nincsen párjuk: Disznószállító egy egyéves Mitsubishi, Pontius Pilatus egy hétéves Opel, Kádár elvtárs pedig meglepő módon nem egy W126-os Mercedes, hanem egy 2006-os Toyota, de Škodri Jóska, Dengelendi Boldizsár és Vitara Vilmos is színesítik a Kis Magyar Autóbecenév Körkép skáláját.

Konkrétan a Müller karácsony utáni akciós újságjának német és magyar kiadását rakta egymás mellé a Relax.cafeblog.hu. Az alsó sorban a tisztasági betét itthon 745 forint, Németországban 1,99 euró, tehát nagyjából 615 forint. A középső sorban a sampon 1290 forint, ugyanez Németországban 2,22 euró vagyis nagyjából 860 forint, a felső sorban pedig a 495 forintos tea Németországban 460 forintnyi euróba kerül.

Mindezek alapján a megélhetés költségeivel kapcsolatban nem vonható azért le nagyobb összefüggés: azt persze tudni lehet, hogy a német átlagfizetésnek nagyobb a vásárlóereje, mint a magyarnak. Viszont az árak tüzetesebb összehasonítása alapján például egyértelműen kijönne az is, hogy Németországban a szolgáltatások sokkal drágábbak nominális értelemben, mint Magyarországon.