Szökőnap
5 °C
10 °C
Index - In English In English Eng

Tóth-Szenesi Attila

tsza

Hány éve dolgozik az Indexnél?15

Van álbajusza?Nincs

50 éve: Száztízzel csapódott bele az argentin expressz a kirándulóvonatba 50 éve: Száztízzel csapódott bele az argentin expressz a kirándulóvonatba

Ez volt Dél-Amerika legsúlyosabb vasúti szerencsétlensége.

február 1. 07:51

Idegenben ütötte ki kupaellenfelét a Real Madrid

Csütörtökön a Barcelonán a sor.

január 29. 22:55

Robog a Liverpool a márciusi bajnoki cím felé

West Ham United idegenben? Nem akadály.

január 29. 22:44

wt
Fotó: Képes Sport / Arcanum adatbázis

1965. szeptember 6. Az Esti Hírlap vezető híre szerint Indiában általános mozgósítás van, miutábn csapataik Nyugat-Pakisztán területére léptek. A lipcsei nemzetközi vásár slágere a frottírköpeny, frottírruha, állítólag már az utcán is látni frottírruhás nőket. Csehszlovák párt- és kormányküldöttség utazott Moszkvába. Budapestre 18 fokot jósoltak.

Néhány oldallal odébb, a sportrovatban ezen a napon írták le egy tudósításban először az akkor 17 éves Wichmann Tamás nevét. A ráckevei Duna-ágban rendezték meg az országos kajak-kenu bajnokságot.

A délutáni hosszútávú döntők során hatalmas meglepetés született: az ifjúsági Wichmann Tamás, az MHS versenyzője óriási fölénnyelutasította maga mögé az egész mezőnyt, köztük Hajba Antalt is.

Hajba tíz évvel volt idősebb Wichmann-nál, többszörös magyar bajnok volt és párosban volt már egy olimpiai negyedik helye, a következő évben világbajnok lett 10 ezer méteren. Ugyanitt Wichmann ezer méteren lett ezüstérmes.

Van-e bárki, akit lázba tud hozni, hogy megbukott a román kormány? Valószínűleg nincs, ennek pedig az az oka, hogy a 2010-es években az számít furcsának, ha úgy telik el nap, hogy éppen nem bukik meg a román kormány.

Miközben Orbán Viktor zsinórban tíz éve Magyarország miniszterelnöke, addig Románia tizenöt (15) miniszterelnököt használt el, volt, akit többször is.

Érdekességként: Magyarország 1958. január 28.-tól használt el ennyi miniszterelnököt, a tizenöttel ezelőtti miniszterelnök – habár akkoriban a pártban összpontosult a hatalom, így ennek túl nagy jelentősége nem volt – Münnich Ferenc volt.

Románia lakosainak egy jelentős része ugyan volt már miniszterelnök a kétezertizes években, azért álljon itt a névsoruk:

Emil Boc 2008-12 (3 év, 45 nap)

Cătălin Predoiu 2012 (3 nap)

Mihai Răzvan Ungureanu 2012 (88 nap)

Victor Ponta 2012-15 (3 év, 45 nap)

Gabriel Oprea 2015 (17 nap)

Victor Ponta 2015 (20 nap)

Gabriel Oprea 2015 (12 nap)

Victor Ponta 2015 (87 nap)

Sorin Cîmpeanu 2015 (12 nap)

Dacian Cioloș 2015-17 (1 év 48 nap)

Sorin Grindeanu 2017 (176 nap)

Mihai Tudose 2017-18 (201 nap)

Mihai Fifor 2018 (13 nap)

Viorica Dăncilă 2018-19 (1 év, 236 nap)

Ludovic Orban 2019-

Hogy Ludovic Orban meddig marad miniszterelnök, azt nem tudni, a köztársasági elnök ugyanis már korábban bejelentette, hogy bukás esetén is neki adja a kormányalakítási megbízást. Mondjuk Romániában ez az, amire nem szabad mérget venni.

Ötven évvel ezelőtti újságok olvasgatása közben fel-feltűnik egy olyan autómárka, amiről még az életben nem hallottam, mivel ilyen autómárka nincs. Ez az autómárka a Fiatovics. Itt van például ez az 1970. január 27-i Esti Hírlap:

Cikk az Esti Hírlap 1970. január 27-i számából. Forrás: Arcanum adatbázis
Cikk az Esti Hírlap 1970. január 27-i számából. Forrás: Arcanum adatbázis

A hatvanas évek végén a Fiat 124-es szovjet változatát fejlesztették ki olasz és szovjet mérnökök Togliattiban, a Volgai Autógyárban. Az együttműködés slágertéma volt a magyar sajtóban, már csak azért is, mert tudni lehetett, hogy a KGST-együttműködés keretein belül a magyar piacra is jócskán jut a kocsiból. (Állítólag 1 darab csuklós Ikarus ért 23 darab Fiatovicsot.)

Az autózás történetében járatosabbak ennyi információból már kitalálták: a Fiatovics nem volt más, mint a későbbi Zsiguli és a még későbbi Lada. Pedig már 1968-tól Zsiguli volt a Zsiguli, de a magyar sajtóban sokáig nem honosodott meg ez az elnevezés, illetve nemcsak ez honosodott meg. (Hogy honnan ered a Zsiguli? Így hívják az autógyár közelében emelkedő hegységet a Volga partján.)

A korabeli Magyar Sajtó többször is kikelt a várva várt új autó különféle elnevezései ellen. A Fiatovics-124-es elnevezésért a Népszava külön feddésben részesült. "A Fiat 124 licenc alapján készülő gépkocsi ideiglenes márkajelzése VÁZ-2101, tréfásan Fiat Fiatovicsnak is emlegetik. Végleges neve esetleg Zsiguli lesz, esetleg más. De semmiesetre sem Fiatovics-124!"

Nem kellett sokat várni az újabb csavarra. 1970-ben elterjedt ugyanis a hír, hogy a száz évvel azelőtt született Vlagyimir Iljics Lenin (VIL) tiszteletére az autót VIL-100-asra keresztelik. A magyar piacra végül Zsiguliként került, de nem sokáig. 1972-ben ugyanis a külföldi piacra szánt Zsigulik már Lada néven futottak. 

És hogy miért pont Lada? A választ egy 1972. márciusi Autó-Motor adja meg: Ladának, vagyis Ljadának hívták az Alekszej orosz cár ellen fellázadt Sztyepan Tyimofejevics Razin, a doni kozákok vezetőjének egyik hajóját. Hogy a hajóval mi lett, azt nem tudni, Razint viszont a cár több tízezer doni kozákkal együtt kivégezte, de ez már nem zavarta azokat a boldog autótulajdonosokat, akik a Merkur valamelyik telepén átvehették életük első Fiatovicsát, vagyis Zsiguliját, vagyis VIL-100-asát, vagyis Ladáját.