További Tech cikkek
- Az Instagram ezentúl korlátozza a politikai tartalmakat
- Japán szigorítana a mesterséges intelligencia fejlesztésén
- Elképesztő változáson esik át a Waze
- Fél évig akár féláron is használhatják a vezetékes internetet a Digi előfizetői
- Aggódik az Apple az iPhone miatt, biztonsági kockázatokat rejthet egy uniós szabályozás
Megbüntetné az amerikai kereskedelmi hatóság (FTC, Federal Trade Commission) a „Payola-bloggereket", vagyis azokat, akik pénzt vagy más ellenszolgáltatást fogadnak el a posztolásért, és erről nem tájékoztatják olvasóikat. A szervezet még idén nyáron be akarja vezetni az új szabályokat, és ha megteszi, ez lesz a blogtörténelemben az első példa arra, hogy egy amerikai állami intézmény megpróbálja befolyásolni a blogok tartalmát. Ha a rendeletek hatályba lépnek, nem készülhetnek többé objektív cikkeknek álcázott posztok, a szponzort mindig fel kell tüntetni a blogokon.
„Ha az ember bemegy egy üzletbe, tudja az eladóról, hogy az egy eladó. Ha viszont a neten olvas valamit, ami független véleménynek tűnik, miközben azt gazdasági érdek motiválja ... a vásárlóknak erről tudniuk kell" – indokolta a javaslatot Rich Cleland, az FTC egyik reklámügyi igazgatóhelyettese az AP hírügynökségnek.
Payola
A posztjaikat megrendelésre író bloggereket az amerikai szlengben a pejoratív csengésű Payola szóval illetik. A szó a pay (fizetni) és a Victrola összevonásából keletkezett (a Victrola az 1920-as évek közkedvelt rádiókészülék-márkája volt), és eredetileg csak azt a gyakorlatot jelölte, amely szerint a kiadók fizettek a rádióállomásoknak azért, hogy bizonyos számokat lejátsszanak. A Payola az amerikai jogban a szerkesztett tartalom megváltoztatását célzó megvesztegetésnek minősül, ha a televízióban vagy földi sugárzású rádióban követik el, és az illetékes állomás nem jelzi, hogy fizetett anyag hangzik el. (Forrás: Wikipedia)A magukra valamit is adó hagyományos sajtótermékek vagy hírportálok nem jelentetnek meg szerkesztőségi tartalomnak álcázott reklámcikkeket, vagy ha mégis, a cikknek látszó reklámokat eltérő betűtípussal szedik, és (X)-szel jelzik, hogy fizetett hirdetésről van szó. A blogokra azonban nem feltétlenül vonatkoznak sem a sajtótörvények, sem a különböző lapok vagy szövetségek etikai kódexei, és sok blogger nem lát kivetnivalót a fizetett reklámposztokban. A marketingcégek nagy lendülettel csaptak le a lehetőségre: mostanra fegyvertáruk részét képezi, hogy felkeresik a véleményformáló, sokak által olvasott bloggereket, ingyen felkínálnak nekik egy terméket vagy egy szolgáltatást, és cserébe azt kérik, hogy egyszer vagy rendszeresen írják meg a véleményüket az ajándékról. „A lényeg a pozitív tartalmú online szóbeszéd" – mondta Camille Lauer, a social media reklámcélú felhasználását tökélyre fejlesztő VML amerikai digitálismarketing-cég egyik munkatársa nemrég egy budapesti konferencián.
A webkettőre specializálódott marketingesek nemcsak a bloggereket hajkurásszák, de igen aktívak a közösségi szájtokon vagy a Twitterhez hasonló mikroblogokon is. Arra is volt már példa, hogy egy kifejezetten népszerű Belkin routert a cég képviselője úgy próbált jó színben feltüntetni, hogy beírásonként 65 centet ígért bárkinek, aki hajlandó különböző fórumokon és blogokon pozitív kommenteket írni a készülékről.
A felelősségre vonható blogger
Nem vitás, hogy ez a gyakorlat ellentétes minden a sajtó pártatlanságáról, objektivitásáról és függetlenségéről alkotott alapelvvel, az viszont kérdés, hogy a bloggerek betartják-e majd az FTC által javasolt szabályokat, és ha nem, be lehet-e tartatni őket egyáltalán. Különösen hogy a hatóság szerint például az egyes termékeket dicsérő bloggereknek olyan személyeknek kell lenniük, aki, „tapasztalatuk, tanulmányaik vagy képzésük révén nagyobb tudás birtokában vannak egy témáról, mint általában a közemberek". Az „endorsement"-nek – ez a termékek dicsőítése – a véleményt író blogger őszinte véleményén, kutatási eredményein, meggyőződésén vagy tapasztalatán kell alapulnia, és „nem tartalmazhat megtévesztő, illetve megalapozatlan állításokat, ha azok közvetlenül a hirdetőtől származnak", írja az FTC a javaslatban.
A 86 oldalas tervezet 255/1-es paragrafusában konkrét példákat is hoz a bloggerek megrendszabályozására. Az egyik hipotetikus esettanulmány szerint egy kozmetikai cég kapcsolatba lép egy reklámügynökséggel, amely bloggereket vesz rá arra, hogy teszteljenek egy új testápolót, majd a véleményüket írják le egy posztban. Erre a blogger fogja magát, és (alaptalanul, vagyis anélkül, hogy a gyártó ezt állítaná) azt állítja, hogy a termék megszünteti az ekcémát. Ebben az esetben a gyártó és a blogger is felelősségre vonható megalapozatlan tények híreszteléséért, sőt a blogger még azért is, mert a poszt mellett nem tüntette fel világosan, hogy pénzt kapott érte.
Bérposztok a magyar neten
A témát feszegető körkérdésünkre adott válaszokból kiderül, hogy az Index-közeli bloggerek közül nem mindenki utasítja el egyértelműen a fizetett posztokat; ha írnak is pénzért bejegyzést (esetleg egy egész blogot), mindig feltüntetik a hirdető kilétét, ugyanakkor nem értenek egyet az FTC-éhez hasonló szabályok bevezetésével.
„[A titkos bérblogolás] geciség, pont úgy, mint printsajtóban, szabályozás ugyanakkor felesleges, mert betarthatatlan. De nem is nagyon kell, mert ebben a műfajban a hitelesség a tőkéd 80 százaléka, a többi 20 százalék az íráskészség, és a dolgok nagyon könnyen kiderülnek, akkor meg vége a bloggernek, mint a botnak. Úgyhogy aki a tűzzel játszik, úgyis rá fog baszni."
Szily László, az Index blogigazgatója (Homár, Szálka, Firka, Szily, Szemétparasztmajmok, Napi Borzasztó Szóvicc)
„A Könyvesblogon több kiadó is felvetette a indulás környékén, hogy más újságokhoz hasonlóan itt is ezt a példát követnék: fizetnek, de jót írjunk. Ezt elutasítottuk. ... A fizetett hirdetés, ha a blogger elfogadja, akkor elkülönítve jelenjen meg. Kérdés, hogy az olvasók ezt mennyire fogadják el, és mennyire viselkednek megértően, de nehéz megtalálni az egyensúlyt."
Valuska László (Könyves blog)
„Visszautasítom, ha a c:c-ről van szó, mert az indexes blog. Ha a Hogyvolt-ról vagy másik saját blogomról van szó, megnézem, miről kell írni, és ha befér, és nem nagyon kell segget nyalni, akkor meggondolom, de tudományosabb összegről lehet csak szó. ... A jelenségről meg az a véleményem, hogy blogfüggő: ha olyan témáról szól az adott blog, amiben elfér egy fizetett írás, mondjuk egy új filmmel kapcsolatban exkluzív háttéranyagot kapsz a stúdiótól, de megkérik, hogy abban a cikkben ne fikázz, csak jót írj, és még fizetnek is, az benne van a kalapban, sőt. Másrészről meg ha van valaki, aki kurvajól ír, miért ne keressen vele pénzt?"
„Nyilván teljesen lehetetlen betartani egy ilyen szabályozást. Ki bizonyítja be, hogy azért írtam valamiről egy pozitív hangvételű postot, mert fizettek érte, és nem azért, mert tényleg tetszik? Elvileg ennek önszabályozó folyamatként kéne működni, és ha sokszor írom valamiről hogy jó (annak ellenére hogy szar), vagy egyáltalán foglalkozom vele (annak ellenére hogy érdektelen), az olvasó rájön, hogy szar az ízlésem, és nem bízhat az értékítéletemben. Ergo nem fogok reklámot véleménynek álcázni, mert hosszú távon csak veszítek vele. Más kérdés, ha olyasmiért ajánlanak pénzt, ami tényleg jó, és amúgy is pozitívan írnék róla. Én speciel itt is kiírnám, hogy ez reklám, igaz én szórakozásból írok blogot, és itt nem mozognak akkora pénzek ahol elindul az ennyiért nekem is korpásodik a hajam gondolatmenet."
Hancu (FS WoW blog)
„Nekünk volt pénzes projektünk, több is, ahol értelemszerűen feltüntettük a2zt, hogy minket ellentételeznek ezért a cikkért, illetve kikötés volt az ügyfél felé, hogy teljesen őszinték leszünk, és semmit nem szólhat bele a cikkbe. ez szerintem csak így működik, de így működik is rendesen. ... Mint általában minden szabályozást, ezt is faszságnak tartom. Egy bloggerről kurva hamar kiderül, ha nem frankót ír, és akkor mire megnézi a számlaegyenlegét, már rég elmentek az olvasói. És onnan nehéz visszajönni."
eszpee (kispad.hu)
„A Biochef számos bloggernek – nekem is – 1 hónapon át küldött ingyen kaját heti 1 posztért cserébe. Azt nem szabták meg, hogy rajongani vagy fikázni kell-e, de én amúgy is szoktam volt rendelni tőlük, és szeretem őket. Ja, persze beleírtam a posztba, hogy ez most egy ilyen. Meg jó régen mailben kaptam egy olyan felvetést, hogy adnak nekem 1 vagy 2 thaiföldi repjegyet, és írjak szponzorált blogot, de nem vállaltam (nem volt elég szabadságom, plusz az ajánlat is inkább ötletszinten mozgott).
Szerintem nem probléma a szponzorált blog, csak derüljön ki, plusz ne szabhassa meg a szponzor a tartalmat, tehát ugyanúgy, mint a hagyományos sajtóban."
susie (neverminder)
„Kérdezték, hogy lehetne hirdetni a kötött pályán, mert mozdonyvezetőt keresnek a skanzenvasútra. Mondtam, nem tudom, hogy kell, de megírom ingyen. Azóta már több poszt is született a témában."
erminavet (Kötött pálya)