Vilmos
18 °C
32 °C
Index - In English In English Eng

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Nem bírja a vizet a világ legfejlettebb lopakodó vadásza

2009.07.13. 15:00 Módosítva: 2009.07.13. 15:00
Súlyos gondok vannak a világ legfejlettebb vadászrepülőjének tartott F22 Raptor körül – derítette ki a Washington Post a Pentagonból származó jelentésekre, és a hadsereg névtelenül nyilatkozó szakértőire hivatkozva.

A páratlan manőverező képességekkel rendelkező ötödik generációs lopakodó vadászgépnek nem elég, hogy nem igazán találnak bevetési lehetőséget (Irak és Afganisztán fölött sem repült a gép), hogy a kifejlesztése és a gyártása is sokkal drágább, mint előzetesen tervezték, most kiderült, hogy a fenntartása is problémás. Elképzelhető, hogy emiatt az egész, lopakodó vadászokból álló flotta feltöltését leállítják, derítette ki a lap.

f-22-1

A legfőbb probléma a géppel a lopakodó technológia egyik fontos összetevője, a radarhullámokat elnyelő speciális, fémalapú festés. A festék különösen érzékeny a fizikai hatásokra, az esőre, és a légellenállás súrlódásának koptató hatására. Ez okozza a legtöbb karbantartási munkát és költséget a gép körül; az egy óra repülési időre jutó 34 óra karbantartás és 44 ezer dolláros költség több mint felét. Összehasonlításképpen az F15-ös vadászgépnek nagyjából feleennyibe kerül a fenntartása.

Amikor 2001-ben elkezdődött a gépek sorozatgyártása, 800 repült óra után terveztek teljes felújítást a mérnökök, erről kiderült, hogy már 330 óra után szükség van rá. Az állandó karbantartások miatt a teljes, jelenleg 141 gépből álló F22-flottának kevesebb mint a kétharmada van azonnal bevethető állapotban. Egy neve elhallgatását kérő szakértő a Pentagonból azt nyilatkozta, a védelmi minisztérium statisztikái szerint átlagosan 102 perc repülés után kezdi a repülőgép fedélzeti számítógépe hibaüzenetekkel idegesíteni a pilótát és a földi irányítást.

A gyakorlatban persze ez nem jelent gondot, mert a lopakodó vadászokat egyszerűen nincsen hol bevetni. Ezeket a gépeket még a hidegháborús időkben kezdték el tervezni, hogy biztosítsák az amerikai légifölényt a szovjet haderővel szemben. A kisebb helyi háborúk, és a terrorizmus elleni küzdelem idején azonban nincsen számottevő ellenséges légvédelem, ami elől el kéne tűnni, nincsenek vadászgépek, amiket légicsatákban kellene legyőzni. A gép kifejlesztése 65 milliárd dollárba került, egy darab legyártása 350 millió – és most tulajdonképpen nem csinálnak velük semmit. A Pentagonból kiszivárgott dokumentumok szerint a gép a mai napig nem felel meg a légierő 22 pontban megfogalmazott követelményrendszerének, bár közelít hozzá: 2004-ben még csak két pontot teljesített tökéletesen, 2008-ban már hetet.

Elemzők szerint az egész F22-es flotta jövője kérdésessé vált. Az eredeti tervek 381 gépről szóltak, de elképzelhető, hogy az Obama-adminisztráció 2010-ben, 187 gépnél leállítja a továbbiak gyártását. Mindenesetre Robert Gates védelmi miniszter idén tavasszal 785 millió dolláros megrendelést adott le a Lockheed Martin repülőgépgyárnak újabb darabokra, és megújította a futó, 8 milliárd dolláros szerződést is a sorozatgyártásra, és a gép folyamatos fejlesztésére. Erre szükség is lenne, a Raptor ugyanis bármennyire fejlett, néhány területen még erős fejlesztésekre szorul, például ez az egyetlen gép az amerikai haderőben, aminek a pilótája nem tud kommunikálni a többi vadászgéppel, csak az F22-esekkel.

Köszönjük, hogy olvasol minket!

Ha fontos számodra a független sajtó fennmaradása, támogasd az Indexet!