Auguszta
-3 °C
2 °C

Ok nélkül is bukhat az iPhone garanciája?

2009.08.11. 15:57 Módosítva: 2009-08-11 15:57:57
Fogyasztóvédő szakértők szerint beázásra hivatkozva nagyon könnyen megvonják a garanciát a mobilozóktól, holott azt is bizonyítaniuk kellene, hogy a hibát a vizesedés okozta. Sok esetben az sem egyértelmű, hogy az indikátorok az ügyfélnél színeződtek el.

A napokban írtunk az Apple által szabadalmaztatott rongálásérzékelő rendszerről, amire magyar fogyasztóvédők reagáltak, és arra hívták fel a figyelmünket, hogy a gyártók igen gyakran visszaélnek a helyzetükkel.

Önmagában egy telefon leejtése nem jelenthet garanciavesztést, még akkor sem, ha a gyártók ezt a szerződési feltételeikben leírják, mondta Siklósi Máté fogyasztóvédelmi szakértő. A leejtés bizonyítása ugyanis nem jelenti azt, hogy a termék hibáját is ez okozta. Egy kijelző amiatt is eltörhet, hogy már az összeszereléskor túl nagy volt rajta a feszültség, ami nem a felhasználó hibája.

Hasonló a helyzet a vizesedéssel. Sok termékben van párásodást jelző lapka, és néhány gyártónál rögtön garanciavesztést jelent, ha a terméke vízzel érintkezik. Ez érthető, hiszen az elektronikus kütyük nem bírják a vizet. Csakhogy, mint Siklósi írja, már találkoztak olyan mobillal, ami már a gyártósorról beázási foltokkal jött le.

Ki menne perre egy vándorpixel miatt?

Ismerünk egy friss esetet, amelyben egy magyar iPhone-tulajdonos garanciális javításra vitte be a készülékét, mert pixelhibás volt, és a hibás pixel vándorolt. A párásodást jelző lapkák elszíneződése miatt nem vállaltak garanciális javítást, a készüléket hetvenezer forintért javítanák meg. Ő azt állítja, hogy nem érte víz a készléket. Aprócska bökkenő, hogy a mobilt nem nézték át a leadásakor, nem vettek fel jegyzőkönyvet az állapotáról. Tehát nincs bizonyíték arra, hogy a szervizelés előtt el volt-e színeződve a lapka, mint ahogy arra sem, hogy a vásárlás pillanatában milyen volt a lapka állapota.

Siklósi Máté, a Panaszfal fogyasztóvédő fórum főtanácsadója szerint a jótállásra kötelezett cégnek mindaddig javítania vagy cserélnie kell a hibás terméket, ameddig be nem bizonyítja, hogy a hiba oka a teljesítés után keletkezett. A bizonyítást pedig független és pártatlan, az adott körben akkreditált intézménynek kell elvégeznie, nem a gyártó partnerének vagy szakszervizének. Sajnos a vásárló nincs jó helyzetben, mert ha nem hajlandó elfogadni a szerviz állítását, egy százezer forintos készülék miatt akár évekig pereskedhet.

Nem lehet átvételkor ellenőrizni

Az Apple hazai szakszervizében nem foglalkoznak sem iPhone, sem iPod javításával, de a Macbookokat ott javítják. Az egyik ilyen szerviz, az Almárium munkatársa elmondta, hogy a laptop átvételekor nem tudják ellenőrizni az alaplapi érzékelők állapotát, mert több óra is lehet szétszerelni egy ilyen gépet. Az Apple minden olyan alaplapot kiszámláz nekik, amit elszíneződött érzékelővel küldenek vissza, tehát nekik nem éri meg csalni, az ügyfeleik pedig szerencsére még nem éltek vissza azzal, hogy nincs jegyzőkönyv az átvételkori állapotról.

A szabadalmazott új rendszer egyébként a vevőknek és az eladóknak is segíthet, hiszen a digitális rendszerben elmenthető, hogy mikor történt az extrém esemény vagy az elázás. Így már csak azt kell majd bebizonyítani, hogy az okozta a hibát.