Megdőlt a gőzmobilok sebességrekordja
A belsőégésű motorokkal működő autók az 1920-as évekre terjedtek el, kiszorítva a piacról a gőzmeghajtású autókat. A század elején azonban a gőzmobilok még könnyebb és biztonságosabb járművek voltak, mint a mai autók korai kurblis elődjei. Ebben az időszakban, egészen pontosan 1906-ban az amerikai Fred Marriott egy módosított Stanley Steamer gőzmobillal 204 kilométer per órás rekordsebességet ért el, és ez a rekord 103 éven át tartotta magát (1907-ben Marriott megpróbálta megdönteni saját rekordját, de balesetet szenvedett).
Marriott rekordja azonban kedden megdőlt: a British Steam Car Challenge (BSCC) nevű projekt keretében, britek által épített gőzmobil két útján 219, illetve 243 kilométer per órás sebességet ért el a kaliforniai Edwards Légitámaszponton. A nemzetközi autózási szövetség, a Fédération Internationale de l'Automobile (FIA) várhatóan hamarosan hivatalosan is bejegyzi az új rekordot. A FIA a rekordoknál két, ellentétes irányú út megtételét követeli, hogy kiküszöbölje a szél hatását. A két úton a jármű átlagsebessége 225 kilométer per óra volt. A sofőr, Charles Burnett később úgy nyilatkozott, hogy az út minden percét élvezte.
Az Inspiration nevű, 7,6 méter hosszú, háromtonnás autót fejlesztő BSCC a Southamptoni Egyetem egy 1997-es diákprojektjéből nőtte ki magát. A gőzmobil motorja folyékony petróleum égetésével hevít 12, bőröndméretű tartályban levő vizet, 400 Celsius-fokos gőzt állítva elő. A gőz egy kétfokozatú turbinát hajt meg, 13 ezres percenkénti fordulatszámmal. Az Inspiration négy kilométeren gyorsult fel csúcssebességre, az autót a rekorddöntés után ejtőernyő fékezte le. (Videók az autóról itt.)
A BSCC további rekorddöntési kísérleteket tervez, ugyanis a konstruktőrök szerint az Inspiration akár 274 kilométer per órás sebességre is képes. A múlt héten is próbálkoztak már, de az első utakon elektromos hibák, szelepproblémák, defekt és egy vihar hiúsították meg a rekorddöntést.