További Tech cikkek
- Az Instagram ezentúl korlátozza a politikai tartalmakat
- Japán szigorítana a mesterséges intelligencia fejlesztésén
- Elképesztő változáson esik át a Waze
- Fél évig akár féláron is használhatják a vezetékes internetet a Digi előfizetői
- Aggódik az Apple az iPhone miatt, biztonsági kockázatokat rejthet egy uniós szabályozás
Az emberek néha rákeresnek a weben a saját nevükre, vagy a blogjukban használt felhasználónevükre, és ez teljesen normális, az egó igényli ezeket a visszajelzéseket. A Scientific American szerzőjének az esete pedig azt bizonyítja, hogy a biztonságunk érdekében is érdemes néha lefuttatni ezt a keresést.
Charles Q. Choi rájött, hogy internetes robotok elvették az identitását, és egy idegen blogon a neve alatt adtak ki reklámszövegeket. Néhány bejegyzés ráadásul jövőbeni időpontra volt dátumozva. A Tripod.com szerverein tárolt blogot azóta eltávolították, de mivel robotok hozták létre, az elég könnyen pótolható.
Nézőkre váró tolvajok
A spamblogokról először 2006 elején írtunk, az új hirdetési módszer akkoriban vált igazán népszerűvé. Ezeket a blogokat kereskedelmi forgalomban kapható szoftverekkel, sokszor emberi beavatkozás nélkül hozzák létre. A blogokat vagy értelmetlen szöveggel töltik fel, vagy értelmes, de meglehetősen reklámszerű tartalommal.
Általában teledobálják a szöveget linkekkel, mert így magasabb helyezést érnek el a keresőkben, és a weboldalra reklámokat raknak, mert ezzel keresnek pénzt. Egy-egy kattintás csupán néhány fillér bevételt hoz, de a Google és a Bing segítségével nagyon sok ember rátalál a kamu oldalakra, és a spamelők a hónap végén szép summát vághatnak zsebre.
Természetesen azzal is több embert csalogatnak a spamblogokra, ha ismert szerzők nevét nyúlják le. A Google keresőmotorja nem tudja ellenőrizni, hogy Charles Q. Choi vadonatúj blogját indexelte be, vagy valami mást. Az olvasó könnyen spambe ütközhet, ha Choi cikkeit a neve alapján próbálja megtalálni.
A szerzők (és ugyanígy a gyakran kommentelő olvasók is) viszonylag védtelenek a spamblogokkal szemben. Egyrészt nem lehet minden nap rákeresni, hogy ki írt, kommentelt vagy levelezett-e a nevünkben. Másrészt lehetetlen minden létező online szolgáltatásnál ugyanazt a nevet levédeni. John C. Dvorak, a nemzetközileg ismert teches publicista például a Twitteren a THE real DVORAK, magyarul AZ igazi DVORAK néven regisztrált, nyilván valaki megelőzte.
Három évvel ezelőtt még úgy becsülték, hogy a naponta keletkező blogok 2-8 százaléka lehet spam, most már az arány jobban hasonlít a valódi emailek és a spamek arányára. A Technorati blogkereső motorja óránként kétmillió új blogbejegyzést érzékel, és a keresőcég elnöke szerint ezek 90 százaléka spam. Magyarán a spamek sokkal gyorsabban keletkeznek, mint a valódi, értelmes blogbejegyzések.