Új hírolvasó a Google-től
További Tech cikkek
- Az Instagram ezentúl korlátozza a politikai tartalmakat
- Japán szigorítana a mesterséges intelligencia fejlesztésén
- Elképesztő változáson esik át a Waze
- Fél évig akár féláron is használhatják a vezetékes internetet a Digi előfizetői
- Aggódik az Apple az iPhone miatt, biztonsági kockázatokat rejthet egy uniós szabályozás
Nemes szokás a Google-t azzal vádolni, hogy a nyomtatott lapok, sőt a hagyományos újságírás sírját ássa, és a további vádaskodáshoz pompás alapot nyújt a cég legújabb, egyelőre kísérleti jelleggel bevezetett szolgáltatása, a Fast Flip.
A Google Newsra épülő hírolvasó egy-egy oldalon összegyűjtve, illetve újságoldalanként jeleníti meg az egyes cikkekről készült képeket, amelyeket ugyanúgy lehet lapozni, mint egy nyomtatott újság lapjait. A tartalmat viszont a Google nem egyszerűen aggregálja, közkeletű kifejezéssel lopja, hanem megegyezés alapján, szerződéses partnereitől gyűjti össze – ezek között vannak napilapok (New York Times és a Washington Post), hetilapok (Newsweek, Business Week), magazinok (Cosmopolitan, Elle, Marie Claire) és csak netes kiadványok is (TechCrunch, Slate, Salon).
Az egyezség szerint a Google a Fast Flipben megjelenített oldalakról automatikusan eltávolít minden olyan hirdetést, amelyet az eredeti tartalom előállítója odaszervezett, és a saját hirdetéseit teszi az egyes cikkek mellé, a reklámbevételen pedig osztozik a hírszolgáltatókkal.
Ezzel a trükkel a Google újabb bevételekhez jut, még ha vissza is csorgat belőle valamennyit a partnereknek. Azt viszont egyelőre nem tudni, mit szólnak a rendszerhez azok a hirdetők, akik az eredeti oldalakon való megjelenésért fizetnek, a Fast Flipben viszont nem jelennek meg.
Tény, hogy az eredetileg reklámokkal telezsúfolt oldalak hirdetéseiktől megszabadítva villámgyorsan betöltődnek, ami fontos kényelmi szempont, a jobb sávban elkülönítve megjelenített, Google által szervezett hirdetések pedig jóval kevésbé zavaróak, mint az oldalakba ágyazott bannerek.
Újfajta élmény
„A Fast Flip újfajta olvasási élményt jelent, amely a nyomtatott és az online cikkek legjobb elemeit egyesíti magában” – írja a Google a szolgáltatást bejelentő reklámszövegben. A cikkeket a Google Newsból ismert módon lehet többek között időrend, olvasottság, téma és forrás alapján csoportosítani, és kétségtelen, hogy a felület jól kigondolt, gyors és funkcionális, ami az eredeti források szájtjairól nem mindig mondható el. A képformátumban megjelenített cikkek azonban egy hagyományos kijelzőn már túl kicsik, szinte olvashatatlanok.
Azt az élményt tehát, amikor az ember átlapoz egy nyomtatott újságot, vet egy-egy pillantást a főcímekre, és az érdekesebb cikkekbe beleolvas, csak kattintásos módszerrel lehet reprodukálni - ebből a szempontból a Google News eredeti formájában jóval használhatóbb, mint a Fast Flip. Az ömlesztéses technika ugyanakkor képtelen visszaadni a nyomtatott lapokban evidens, de még az online sajtótermékekben is megjelenő szerkesztői szándékokat: mivel automatikusan, emberi kéz érintése nélkül a Fast Flip nem tesz különbséget kiemelt jelentőségű, vezető anyagok és jelentéktelen kis színes hírek között.