Nárcisz
7 °C
15 °C
Index - In English In English Eng

Call of Duty nagy mellénnyel

2009.09.21. 20:54
Biztosan számtalanszor előfordult mindannyiukkal, hogy békésen kempeltek egy fadoboz mögött, a következő taktikai húzást tervezgették, esetleg az orrukat turkálták, aztán egyszer csak azon vették észre magukat, hogy valaki lő. De kicsoda, és főleg honnan?

A számítógépes játékok világa következmények nélküli világ. Büntetlenül lehet Ferrarival kétszázzal a falnak menni, MIG 29-essel dugóhúzóból rosszul kijönni, baseballütővel ártatlanokat verni, tengeralattjáróval léket kapni, szakadékba ugrani, szegény lenni, gazdag lenni, járni-kelni, kuglert venni. Ez a következmények nélküliség a lövöldözős játékokban a legfeltűnőbb, mert ugye hol van olyan a való életben olyan, hogy kap a harcos egy golyót a combjába, egyet a mellkasába meg kettőt a fejébe, aztán kortyol egyet a Red Bullból, és kushad tovább a lövészárokban, mint ha mi sem történt volna? És akkor még mondják egy játékra, hogy realisztikus.

Ezen az áldatlan, sőt paradox helyzeten segít a redmondi székhelyű TN Games 3rd Space (harmadik tér) nevű mellénye, amely Amerikában 140 dollárért, nálunk cirka ötvenezer forintért valódi következményeket csempész az olyan játékokba, mint a Quake, a Doom, a Crysis, a MOHA vagy a CoD, sőt a WoW. Magyarul ha eltalálnak, azt megérezzük.

Kalasnyikovba való 7,62x39-es M43-as lövedék. Mekkorát üt?
Kalasnyikovba való 7,62x39-es M43-as lövedék. Mekkorát üt?

Mielőtt kipróbáltuk volna, természetesen az izgatott minket a legjobban, hogy vajon mennyire büntet a mellény? Fél-e a lövésektől, aki benne játszik, és megváltozik-e a játékstílusa? Ösztönöz-e a kempelésre a félelem, és sötét dobozok mögött bujkáló gyáva férget farag-e az addig bátor harcosból? Egyáltalán, milyen érzés, amikor eltalálja az embert egy 7,62x39 milliméteres M43-as lövedék?

Képzeljék, csiklandós.

Ilyen lehet megszülni az Alient

A 3rd Space adekvát módon terepszínű, és bár inkább pixeles, mint foltos, egészen katonásan néz ki – mivel még súlya is van, nem kelt játékboltos műanyagérzetet. Irakban vagy Afganisztánban is ilyet viselhetnek a fegyveres erők, a regulárisak legalábbis, és ha a 3rd Space-t összehasonlítjuk néhány valós, különböző hadseregekben rendszeresített mellénnyel, nincs rajta semmi szégyellnivaló. Külön öröm, hogy a gyártó nemsokára előáll a hasonló elven működő sisakkal, ami újabb dimenzióval terjeszti majd ki a felhőtlen lövöldözést.

Az első két mellény valódi, rendszeresített darab, a harmadik a 3rd Space
Az első két mellény valódi, rendszeresített darab, a harmadik a 3rd Space

Igaz, a mellény által nyújtott illúziót rombolja, hogy két zsinór is kilóg belőle: az usb-s a játéktól kapja az adatokat, a másik egy kompresszorhoz csatlakozik, amely sűrített levegőt küld a mellénybe varrt nyolc pneumatikus cellába – azok szimuláljak a virtuális golyók becsapódását a valós testbe. Az illúziót tovább rombolja, hogy amikor sokat lőnek a katonára, a kompresszor munkába áll, és idegesítő berregéssel termeli a kívánatos levegőadagot, de arra harctéri körülmények között simán rá lehet fogni, hogy csak egy váratlan légicsapás.

A sisak, ami még nincs. Bányaszimulátorba jó lesz
A sisak, ami még nincs. Bányaszimulátorba jó lesz

A mellényt a Call of Duty 2-vel próbáltuk ki, ami nem mai találmány, de jött a csomagban, és így nem kellett külön driver hozzá, mert az a játékkal együtt feltelepült. És hogy milyen érzés? Ahány tesztelő, annyiféle. Volt, aki szerint olyan, mintha ujjal böködnék, és volt, akit gyári hibás defibrillátorra emlékeztetett a mellény. Etele szerint ilyen lehet megszülni az Alient, bár Etele még nem szült. Eszter, aki már szült, azt mondta, a mellény „arra is jó, hogy a hülye pasik kicsit megpróbálják átélni ezt a nem mindennapi dolgot, amikor a kis izé ficánkol az emberben... Nem tudom, mennyire van jó hatással a fiatalokra, hiszen elhiheti velük, hogy a gyomorlövés mellényben egy kellemesen bizsergető valami, az ember szinte vágyik rá, hogy kapjon egyet.”

Hancu egy 80-as szintű warlockkal szerette volna kipróbálni, mit tud a mellény a World of Warcraftban, de nem volt szerencséje: „Nem sikerült összelőni a rendszert, pedig addig telepítgettem, meg állítgattam a drivereket, míg egészen bele nem izzadtam a kommandós mellénybe a gondolattól, hogy ha a drága jó klántársaim megtudják, mivel kíséréletezem, mekkora lelkesedéssel fognak segíteni érezni a fájdalmat. Bánatomban a cucc mellé adott Incursion nevű lövöldözős sci-fi játékkal vigasztalódtam, ami sokkolóan ronda volt, de legalább rendesen rugdosta a vesémet a mellényen keresztül, amikor valami rusnya űrlény a hátam mögé lopózott, és elkezdett harapdálni. Ami eleinte tényleg vicces, de nagyon hamar átvált idegesítőbe.”

Kapálni jó lesz

Tapasztalataink szerint a játékstíluson nem sokat változtat a tudat, hogy érezni lehet a becsapódó lövedékeket. Bár a cellák rezgése által kiváltott legeslegelső reakciók szinte kivétel nélkül apró sikkantások voltak, a mellényhez hamar hozzászokik a játékos, és elvész az újdonság varázsa. „Hosszabban viselve megszokja az ember a böködést, ami pont olyan, mintha egy teleshopos a masszírozómellény okozná, már ha létezik ilyen” - mondta Dávid.

Török „Kodiak” Balázs, az élő Counter-Strike-legenda mindemellett kifejezetten hasznosnak tartja a 3rd Space-t, mert, mint mondja, az ember sokszor nem veszi észre, honnan lőnek rá, és a nyolc cella sok segítséget nyújt az ellenfél helyzetének meghatározásához.

Sajnos a mellény épp a Counter-Strike-kal nem működik, bár Half-Life 2-vel és vagy harminc másik játékkal igen. Ahhoz drága ugyan, hogy az ember megvegye, aztán pár óra alatt megunja, és az is valószínűtlen, hogy az Irakban vagy Afganisztánban használt darabok ilyen anyagból készülnének, mert ebbe az ember percek alatt beleizzad, pedig csak egy székben ül.

Az olyan hűvösebb éghajlatú háborús Theaterekben viszont, hogy von Clausewitz kifejezésével éljünk, mint Leningrád vagy Moszkva, biztosan jól beválna a 3rd Space. Vagy egy jó horgászkiránduláshoz. És ha már végképp kiszolgált, még mindig jó lesz a telekre, kapálni.

A mellényt a kutyushop.hu-tól kaptuk tesztelésre.