Móric
14 °C
17 °C

Hangyaháború érintőképernyőre

2009.11.06. 22:30
Borzasztó irányítás, két generációval ezelőtti grafika, faramuci fizetési rendszer: ezt tudja az Ngcomo várva várt iPhone-os játéka, a kedden kiadott Eliminate Pro. Hiába műfajteremtő, sajnos játszhatatlan, de ezért nem önmagában a játék a hibás, hanem az iPhone is, amire írták.

Megdöbbentő hírünk van: a ComScore legfrissebb adatai szerint az USA-ban egy év alatt 159 százalékkal nőtt az érintőképernyős mobilokat használók száma. 2008 augusztusában 9,2 millióan, egy évvel később már 23,8 millióan használtak touch screenes mobilt, és ezek között a telefonok között népszerűségben magasan az iPhone vezet 33 százalékkal, míg a második LG Dare-nek is csak 8,9 százalékot sikerült felmutatnia. Márpedig ha ez így megy tovább, nemsokára végleg kihal a telefonokról billentyű meg a gomb, és mindannyian kénytelenek leszünk átállni a tapogatós műfajra, ha tetszik, ha nem.

Jobb az ilyesmire előre felkészülni. Ennek a rémképnek az árnyékában álltunk neki, hogy kipróbáljuk a legfrissebb, legkúlabb, legvárvavártabb iPhone-os lövöldözős játékot, az Eliminate Prót, amelyet kizárólag az Apple mobiljára adott ki az Ngmoco nevű cég.

Új műfaj: tapogatós-lövöldözős

Az Eliminate Pro nemhogy nóvum, hanem egyből műfajt is teremtett: a mászkálós-lövöldözős játékok után itt a tapogatós-lövöldözős fps, ami az iPhone wifis vagy 3g-s netkapcsolata révén online, több játékosos üzemmódban is játszható. Jelentőségét talán a Quake 3 Arenáéhoz lehetne mérni, azzal a különbséggel, hogy az Eliminate Pro az iPhone-on túl kicsi ahhoz, hogy élvezhető legyen. Más platformra meg nem írták meg, ugye. Bármennyire műfajteremtő, korszakalkotó és tabudöntögető, ezzel egész egyszerűen nem lehet játszani. Vagyis lehet ugyan, de minek.

A grafika elfogadható, két generációval ezelőtti pc-s fps-t idéz, bár a kis kijelzőn is látszik néha egy-két ráspollyal reszelt él, elnagyolt textúra, el lehet vele lenni, főleg hogy a lövések, a robbanások egészen látványosra sikerültek. Sztori szerencsére nincs sok, ebben a műfajban nem is kell, a minimalista pályák között van Lift, Tank meg Flood, de ha megkérdezik a villamoson, hol játszunk éppen, válaszoljuk nyugodtan azt, hogy research facility, úgyis minden rendes fps ott játszódik.

A játékmenet? Menni kell, lőni, power upokat felvenni, menni, lőni, meghalni . Van egészségügyi csomag, láthatatlanná tévő köpeny és sebességnövelő pakk is, hogy a legfontosabbakat említsük; a Quake-hez képest az a legfontosabb újdonság, hogy a meggyilkolt ellenfél power upjai felszedhetők, rpg-s tájszólásban tehát lehet lootolni.

Nincs is ezzel semmi baj. Hanem a lövés-menés. Az Eliminate Próval úgy kell játszani, hogy a vízszintesre fordított iPhone kijelzőjének bal alsó sarkában a bal hüvelykujjunkkal irányítunk, a jobbal meg nézelődünk, célzunk és lövünk. Ezzel nemcsak az a baj, hogy a játékos két hüvelykujja kitakarja a harctér jelentős részét, hanem az is, hogy ilyen módszerrel se célozni nem lehet, se haladni nem lehet rendesen. (A játékot sima iPhone 3G-n, és nem a gyorsabb 3GS-en próbáltuk, amelyre állítólag optimalizálták, de ez a kezelés nehézkességén ez nem változtat.) Botokkal szemben ennek ellenére hamar jön a sikerélmény, főleg mert a botok hülyék, elbújnak egy-egy sarokba úgy, hogy kilátszik a fél felsőtestük, és ott sunnyognak, vagy egymással vannak elfoglalva, miközben mi egy magaslatról fölényesen leszedjük őket.

Fordított helyzetben úgy néz ki a harc, hogy az ember újraéled, jó esetben egy power uppal a nyakában, zölden világít a fegyver csöve, aztán meghallja, hogy lőnek rá. Valamelyik hüvelykujjával elkezd kétségbeesetten tapogatni, de mire megfordulna, már a földön fekszik, rossz esetben heréivel a kifelé, hogy minél megalázóbb legyen az egész.

Hogy ne csak a levegőbe beszéljünk, összehasonlíthatjuk az Eliminate Prót a Wolfenstein 3D-vel, az 1992-es klasszikus iPhone-os változatával, ami persze neve ellenére csak annyira 3D-s, mint egy kilapított SS-tányérsapka, a kezelését viszont sokkal jobban megoldották: bal hüvelykujj lő, jobb mozgat, és ez még akkor is elegánsabb megoldás, mint az Eliminate-é, ha tudjuk, hogy a Wolfensteinben fölfelé meg lefelé egyáltalán nem lehet se nézni, se haladni.

Frusztráló és faramuci

Az Eliminate Próban az igazi kihívást nem a botok, hanem a humán ellenfelek legyőzése jelenti, ez az, amiben új a játék, és ez az, amiben a legfrusztrálóbb is. Aki pc-s játékokhoz szokott, soha nem tudja majd elfogadni, hogy képtelenség rendes ütemben megfordulni, haladni és lőni, de ehhez egy idő után hozzá lehet szokni. És mivel az ellenfelek is hasonló hendikeppel indulnak, nem is olyan elképzelhetetlen a jó eredmény. Itt a bizonyíték:

Ezen a ponton jön azonban az ördögi újítás: az Eliminate Pro ingyen van ugyan, de ingyenes állapotában csak korlátozottan használható, mert fizetés nélkül nem szaporodik a kredit, és elérhetetlenek a jobb fegyverek, páncélok és egyéb kiegészítők. Aki mihamarabb szeretne magának egy rendes rakétavetőt, meg hozzá egy Infiltrator márkájú öltönyt ízléses, aranyozott kivitelben, annak sajnos fizetnie kell érte.

A fizetést meglehetősen faramuci módon oldotta meg a fejlesztő, mert lehetne úgy, hogy egyszer megveszi az ember a játékot, és onnantól hozzáfér az összes funkcióhoz, ahogy az általában szokás. Aztán lehetne úgy is, mint a nem túl népszerű in-game fizetési rendszerek többségében, hogy egy rakétavető egy dollár, esetleg tíz, és kész. Az is szemétség, de legalább átlátható. Az Ngmoco viszont azt találta ki, hogy az online játékbeli előrehaladáshoz energia kell, az pedig pillanatok alatt – pontosabban úgy negyedórányi játék után – elfogy. Ilyenkor vagy vár az ember négy teljes órát, hogy újra ingyen játszhasson, vagy a játékon belül vásárol magának energiát, és így elérhetővé válnak a kreditek, a jobb fegyverek meg a páncélok. Egy dollárért 20, 10 dollárért 280, 30 dollárért 975 játékakkumulátor kapható, ami azt jelenti, hogy egy 15 perces menet 60 dollárcentbe, vagyis körülbelül 100 forintba kerül.

Biztos akad, akinek így is megéri, de ez a fajta fizetési rendszer csak akkor tud jól működni, ha egy játék van annyira érdekes, annyira addiktív, hogy rákényszerítse a játékost a költekezésre. Az Eliminate Pro szerencsére se nem annyira érdekes, se nem annyira addiktív. Amíg meg nem javul, ott a Quake. Igénytelen, nem kell hozzá iPhone, elmegy a pc-n, és ingyen van a rakétavető: csak le kell hajolni érte.