Pandora, Gabriella
-1 °C
4 °C

Murdoch bojkottálná a Google-t

2009.11.10. 10:45
Rupert Murdoch médiamágnás fizetőssé szeretné tenni az érdekeltségébe tartozó hírszájtokat, egyúttal megtiltaná a Google-nek, hogy keressen a News Corporationhöz tartozó orgánumok neten elérhető anyagaiban.

Újabb kirohanást intézett a Google ellen Rupert Murdoch médiamágnás, többek között a brit Sun és a Times, illetve az amerikai New York Post és a Wall Street Journal tulajdonosa.

„Létezik egy szabad felhasználásnak [fair use] nevezett doktrína, de úgy gondoljuk, hogy ezt bíróság előtt megtámadják, és teljes egészében betiltják majd” – mondta Murdoch hétfőn egy tévéműsorban az ausztrál Sky News csatornán, amelynek részben szintén tulajdonosa.

Murdoch, az utolsó mágnás a Time címlapján 2007-ben
Murdoch, az utolsó mágnás a Time címlapján 2007-ben

A „fair use” elve a legtöbb modern jogrendszerben működik, lényege, hogy egyes műalkotások, cikkek, könyvek, filmek, zeneszámok részletei korlátozott formában, idézetként, illusztrációként, tudományos vagy oktatási célra akkor is felhasználhatók, ha a műveket szerzői jog védi.

Erre az elvre szokott hivatkozni a Google akkor, amikor igyekszik megvédeni például saját híraggregátorának azon gyakorlatát, hogy a különböző sajtóorgánumokban megjelenő cikkek címeit és ajánlóit a jogtulajdonosok engedélye nélkül összegyűjti és közzéteszi. Ez a gyakorlat számos jogtulajdonos érdekeit sérti: kikelt ellene az amerikai AP, a francia AFP pedig 2005-ben be is perelte a Google-t azon az alapon, hogy a kereső engedély nélkül teszi közzé a hírügynökség anyagait. (Két évvel később az ügy peren kívüli megállapodással ért véget.)

Nincs elég hirdető

Az ausztrál származású Murdoch, aki médiabirodalma révén 4 milliárd dolláros vagyonával a Forbes szerint világ 132. leggazdagabb embere, évek óta hangoztatja, hogy a Google veszélyt jelent a médiatulajdonosokra, akik olvasókat és következésképp hirdetési bevételeket veszítenek amiatt, hogy a kereső ingyen elérhetővé teszi az általuk előállított tartalmat. A hirdetési bevételek csökkenése arra késztette Murdochot, hogy újra elővegye a fizetős modellt, és megpróbáljon pénzt kérni a neten közölt cikkekért, videókért.

Idén májusban bejelentette, hogy médiabirodalmához, a News Corporationhöz tartozó szájtok hamarosan pénzt kérnek majd az olvasóktól az online tartalomért, és bár a határidőt 2010 júniusára tette, egyelőre kétséges, hogy addigra valóban bevezeti-e a fizetős modellt. A szándék azonban töretlen.

„Nincs a világon elég hirdetés ahhoz, hogy minden webszájt nyereséges lehessen – mondta Murdoch hétfőn az ausztrál Sky Newson. – Mi amellett vagyunk, hogy inkább legyen kevesebb látogatónk, de azok fizessenek.”

A terv része, hogy a News Corporation megtiltja a Google-nek, hogy keressen a neten elérhető anyagaiban, és Murdoch most azt mondta, ezt valószínűleg meg is teszi. Technikailag kifejezetten egyszerű a keresőket elzavarni egy-egy webszájtról: ehhez elég, ha a szájt tulajdonosa egy robots.txt nevű szöveges fájlban kitiltja a nem kívánatos cégek keresőbotjait.

Köszönjük, hogy olvasol minket!

Ha fontos számodra a független sajtó fennmaradása, támogasd az Indexet!