Nem kell a nyomtató a fiataloknak

2009.12.11. 16:15 Módosítva: 2009.12.11. 16:18
Magyarországon is visszaesett a HP, de a piaci körülményekhez képest hozta, amit lehetett: csökkenő bevétel mellett bár, de megőrizte piaci részesedését és profitját. Jövőre azonban választások jönnek, az majd sokat javíthat az eredményeken.

A HP pénteki sajtótájékoztatóján kiderült, hogy a vállalat nemzetközi eredményei szeptember óta egyértelmű javulást mutatnak. Bár még nem lehet tudni, hogy mindez trend-e, vagy csak egy átmeneti fellendülés, a jelek biztatók. A költségcsökkentési folyamatoknak hála a HP profitja nőtt, az anyavállalat 18 százalékos bruttó profittal zárta a pénzügyi évet, ami a válság után komoly fejlesztési lehetőséget biztosít a cégnek.

Magyarországon más a kép, itthon nem a gazdasági válság végét, csak a szokásos év végi fellendülést lehet tapasztalni. Ezzel együtt 2009-ben a hazai informatikai piac 20-25 százalékkal zsugorodott, hardveroldalon erősebb, szoftver-, és szolgáltatásoldalon valamivel gyengébb volt a visszaesés.

Nincs ez máshogy a HP-nál sem, ahol az év közepe volt a leggyengébb időszak, az U-betű hosszabb szára azonban egyértelműen év végéhez köthető. Bár a folyamatosan érkező erősebb hardverek időről-időre javítottak valamennyit a helyzeten, összességében csak a piaci részesedés megtartása lehetett a cél. A szolgáltatások tekintetében (különösen az EDS megvásárlásának hála) erősödött a cég Magyarországon, azonban ezt a hatást nem számolva is növekedést ért el a HP.

A képalkotás és nyomtatás területén világszerte 20 százalékos volt a visszaesés, a fejlett világban valamivel kisebb, a fejletlenben valamivel nagyobb. Mi körülbelül félúton voltunk a két világ közt, de a HP hazai képviselői optimisták: mivel választási évben eleve jobban megy ez az üzletág, és a 2009-es év egy meglehetősen alacsony bázist hozott össze, valószínűleg 2010-ben minden idők egyik legnagyobb növekedését produkálja majd az üzletág.

Nem nyomtatnak

Az mindenesetre látható, hogy a nyomtatás a hazai felhasználók körében válságtól függetlenül egyre kevésbé vonzó: a most felnövő generáció már nem igényli, hogy megfogható változatban is elérhetők legyenek a fotói, dokumentumai, éppen ezért ők nem is igazán vásárolják a printereket, amikre a HP multifunkciós és mindenféle szórakoztató szolgáltatást nyújtó eszközök létrehozásával próbál reagálni. A cég piaci részesedése ezzel együtt jelentős, a tintasugaras nyomtatók körében ötven százalékos, míg a lézernyomtatók közt a piacot elárasztó olcsó termékek miatt valamivel alacsonyabb.

A hardverüzletág a tavalyi 30 százalékos növekedés után a nagyvállalati és kormányzati érintettség miatt év elején még jól tartotta magát, nyárra azonban már a piac gyengesége itt is éreztette hatását. Darabszám tekintetében azonban nem volt visszaesés egész éves eredményeket nézve, a HP 100 ezernél is több gépet adott el itthon, miközben a piac egésze csökkent. Árbevétel tekintetében azonban 20 százalékos visszaesést volt kénytelen elkönyvelni az üzletág, ami az átlagár folyamatos csökkenését és az olcsóbb gépek vásárlását jelenti.

A forgalom szerkezete azonban eltér a magyar átlagtól: míg az eladott gépek háromnegyede laptop, negyede asztali gép, addig a HP-nél még 60-40 százalékos ez az arány, mert a nagyvállalati szegmens még mindig inkább a desktopokban hisz.



  • Tippek
  • Hírek