Huba
19 °C
33 °C

Óvodásoké a legjobb érintőkijelző

2010.01.25. 23:26
Plazmagömb, robotkar és 3D tananyag is látható volt a Budapesten hétvégén megrendezett Educatio 2010 oktatási vásáron, de nem a csúcstechnológiás eszközök voltak túlsúlyban, mint a londoni BETT-en, hanem az érettségizők, akik leendő tanáraikról és a koleszok hangulatáról érdeklődtek. Magyarországon gőzerővel dolgoznak az e-tananyagok fejlesztésén, és épülnek a digitális tantermek is.

Irigyelhetjük az óvodásokat, mert ők játszhatnak a legjobb oktatási eszközökkel, és már négyéves korukban megtanulhatják az érintőkijelzők kezelését. A Smart interaktív asztala pont úgy néz ki, mint a Microsoft Surface, de nem bugyuta játékok futnak rajta, hanem készségfejlesztő programok, amelyekkel a kicsik megtanulják az együttműködést, a közös munkát. Például arra a kérdésre, hogy mennyi 15 + 7, nem egy számot kell megadni válaszként, hanem 22 ujjal kell megérinteni a kijelzőt. Ehhez pedig legalább három ovisra szükség van, ha senki sem nyomja oda az orrát.

Helyére kell húzni a választ
Helyére kell húzni a választ

Már a web 2.0 is beszivárog az óvodákba, a 2005-ben elindított uniós eTwinning programmal. Ebben óvodák, valamint általános- és középiskolák is részt vehetnek, és a cél a nemzetközi kapcsolatépítés. Egy óvodában például Paintben megrajzolt, vagy papírról beszkennelt képeket, egyszerűbb feladatokat küldhetnek egymásnak a gyermekek az óvónő segítségével, és így játszva megismerhetik a másik ország kultúráját. Az iskolákban pedig egy diákcsereprogram vagy közös kirándulások alapja lehet az eTwinning.

Középpontban az oktató

Most több ezer magyar nyelvű tananyag van, és hetente 1-2 új termék jelenik meg, tehát bőven van miből válogatni. Sajnos egyáltalán nem az otthoni felhasználók pénztárcájára van belőve a tananyagok ára, hanem a nagyobb összegeket költő iskolák büdzséjére. A Cartographia például 1865 forintért árul egy nyomtatott középiskolai földrajzi atlaszt, az interaktív változatért viszont 245 000 forintot kér el. Ezt a méregdrága csomagot persze hozzáigazították a kivetítős táblák működéséhez, a képek a diákok által használt számítógépeken is megjelennek, és a térkép a feleltetésnél is használható. Aki otthon a számítógéppel akar térképészkedni, inkább nézegesse a Google Földet.

Jobb helyzetben vannak azok, akik nem a földrajzról, hanem a földmunkákról akarnak többet tudni. Az uniós TÁMOP program keretében oktatási modulokat készítenek az OKJ-s szakképzésekhez, ezek közt például találtunk egy mélyépítési technikusoknak szóló füzetet a talajsüllyedés méréséről. A Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet weboldalán még csak hatvan tananyagmodul van, ezek most még csak munkaanyagként, nem túl felhasználóbarát módon elérhetők. 2010 végére háromezer tananyag elkészül.

Bárki letöltheti az ingyenes tananyagokat, egy asztalosoknak szóló modul még a sufniban barkácsolóknak is jól jöhet. Vannak olyan tananyagok is, amelyek minden szakmában hasznosíthatók, mint amelyik a vállalkozás létrehozásáról és a beruházási döntésekről szól.

A tananyagfejlesztő Balázs-Diák Kft. szerint most minden az iskolák tananyaggal való ellátásáról szól. A cd-ről elkezdtek átállni az online terjesztésre, és következő nagy dobás a 3D tartalom lesz. A cég már fejleszt 3D tananyagokat, a kiállításon egy középkori vár bejárásáról lehetett megnézni egy rövid részletet. Izgalmas lehet térben látni a test belső szerveit, a hegyeket és völgyeket, vagy a dezoxirobonukleinsav felépítését.

plazmagomb

Plazmagömb és varázstoll

A TanárBlog szerzőinek Indexre megírt beszámolója szerint a londoni BETT oktatástechnikai kiállításon tucatnyi robot, pneumatikus gyártósor, és a legmodernebb elektronikus kütyük vonzották az érdeklődők tekintetét. Az Educatión kevesebb hardver volt, néhány egyetem próbálta plazmagömbbel vagy robotkarral magához csalogatni a jelentkezés előtt álló érettségizőket.

A gyártók közül a Smart standja volt a legnagyobb, ők iskolai interaktív táblákat mutattak be. A teljes tantermi csomagjukban a tábla, a tananyagok lejátszásához és szerkesztéséhez, a diákok teljesítményének méréséhez, valamint a diákok laptopjára való szoftverek is benne vannak. Most körülbelül 5-6 ezer tábla van az országban, de egy 2009 végén kihirdetett pályázat segítségével több mint tízezer tanterembe kerülhetnek ilyen interaktív prezentációs eszközök.