Eszter, Eliza
16 °C
29 °C

Hűtlenek az internetes vásárlók

2010.01.26. 11:56
A magyar internetezők több mint 40 százaléka már legalább 2 éve vásárol online, és legtöbbjük a felmérést megelőző hónapban is beszerzett valamit az interneten. Az online boltok vásárlói gondolkodás nélkül az olcsóbb alternatívát választják, ha egy másik webshopban kedvezőbb árat találnak.

Már a magyar internetezők 99,7 százaléka hallott az online vásárlás lehetőségéről, ami jelentős növekedés a 2007-es felmérés eredményéhez képest. A válaszadóknak csak az egyötöde nyilatkozta, hogy hűséges egy adott online bolthoz (a 2007-es 41%-hoz képest csupán 21%). Ezen túlmenően a 2007-2009-es időszakban jelentősen növekedett azok száma, akik vásárlás előtt különböző üzletek ajánlatait összehasonlítják, tehát jóval magabiztosabbak és tudatosabbak lettek a vásárlók. A Gemius kedden megjelent felmérése szerint a felhasználók alig 9 százaléka gondolja úgy, hogy az internetes vásárlás bonyolult.

Tapasztaltabbak lettek a vásárlók, és már 43 százalékuk jelzi, ha problémát talál, míg két évvel ezelőtt még csak 30 százalék panaszkodott. A Gemius szerint a vevőknek már nem elég az, hogy online vásárolhatnak, nőttek az elvárásaik. Leggyakoribb hiányosságként a hosszú kiszállítási időt, a gyenge ügyfélszolgálatot jelölték meg a válaszadók, valamint azt, hogy elégedetlenek a kézhez kapott termékkel. A problémák ellenére, 2007-hez képest sokkal többen nyilatkoztak úgy, hogy gyakrabban fognak vásárolni az interneten, ami valószínűleg pozitív hatással lesz a magyar e-kereskedelem fejlődésére.

Az online aukciós oldalak nevét jól ismerték a válaszadók, de a felüknek gondot okozott egy online üzlet megnevezése. A legismertebb aukciós oldalak a Vatera (64%), a Teszvesz (35%) és az eBay (35%), és ezek egyben a legnépszerűbbek is. Az online üzletek közül a Bookline (15%), az Extreme Digital (7%) és az Amazon (6%) jut először az emberek eszébe.

Vásárlás során sok szempontot figyelembe vesznek a válaszadók: a legjobb minőségű terméket megszerezni, pénzt spórolni, kellemesen eltölteni a vásárlásra szánt időt, a lehető leggyorsabban végezni a vásárlással – ezen szempontok majdnem mind ugyanolyan fontosak. Meglepő eredmény, hogy a spórolni vágyók aránya 13 százalékponttal csökkent 2007-hez képest. Ez jelentheti, hogy a pénzügyi válság ellenére nem feltétlenül kutatnak olcsóbb termékek után a magyar internetezők.

Magyarországon az internetezők harmada még sohasem vásárolt online. Ugyanakkor ezen válaszadók majd fele már gondolt arra, hogy beszerezzen valamit az interneten. Negyven százalékuk  könyvekat, filmeket és zenéket venne szívesen a neten.

Sokan a tradíciók miatt nem vásárolnak, mert szeretnék személyesen is látni a terméket, és közvetlenül kapcsolatot teremteni az eladóval. Mások attól félnek, hogy más terméket kapnak, mint amit eredetileg megrendeltek, és attól, hogy a bankkártya adataik nyilvánosságra kerülhetnek.

A Gemius kutatási partnere a Central European Media & Publishing (CEMP), az Index.hu és a Bookline tulajdonosa volt.