Elindult a Google Social Search

2010.01.29. 15:56 Módosítva: 2010.01.29. 15:56
Hiába került a Google Labs kísérleti műhelyéből nyilvános bétaállapotba a Social Search, a kereső kénytelen lemondani a legnépszerűbb közösségi szájton, a Facebookon található adatok túlnyomó többségéről. Bár tavaly decemberben a két cég megállapodást kötött egymással, a 350 millió facebook-tag státuszüzeneteihez továbbra sem férhet hozzá a Google.

A Google a napokban ünnepélyesen kihozta  a laborból, és béta állapotban a nagyközönség elé tárta a Social Searchöt, amely a felhasználók ismerőseinek posztjait, képeit, videóit is megjeleníti a keresési találatok között.

Ahhoz, hogy a szolgáltatás működjön, kell egy Google-account, ami a Gmailre vagy a Google Docs-ra való feliratkozással automatikusan létrejön, és ki kell tölteni a Google Profile-t, illetve meg kell adni azokat a linkeket, amelyek a különböző közösségi szájtokon már létrehozott profiloldalakra mutatnak.

Innentől kezdve a kereső a találatok között megjeleníti az ismerősöktől származó információt is, feltéve, hogy a felhasználó korábban bejelentkezett a Google-be. A Social Search keres a Twitter- és Blogger-posztok, a Flickrre és a Picasára feltöltött képek között, sőt a Facebook által nemrég felvásárolt FriendFeeden is.

Nem működik viszont a Facebookkal, ami azért különösen érdekes, mert a Google állítólag éppen a Facebook bejelentésének hatására döntött úgy tavaly ősszel, hogy a korábbinál komolyabban veszi a közösségi szájtokra feltöltött információt. Tavaly a San Franciscóban megrendezett Web 2.0 csúcstalálkozón mondta Sheryl Sandberg, a Facebook ügyvezetője, hogy „alapvető változás megy végbe, melynek során az információs webet felváltja a társasági [social] web”.

Ellenfelek, nem barátok

A félhivatalos indoklás szerint a facebookos találatok azért nem szerepelhetnek a Google találati listáin, mert a Facebook tagjainak státuszüzenetei jelszóval védettek, és a felhasználók ha akarnák sem tehetnék őket teljesen nyilvánossá. Ugyanakkor köztudott, hogy a Facebook sokáig egyáltalán nem engedi a Google-nek, hogy keressen a felhasználók bejegyzései között, és ennek több oka is van.

Az egyik a felhasználók magánszférához való joga, a privacy: a tagok az üzeneteket csak ismerőseiknek, és nem a nagyvilágnak szánják. A másik, komolyabb ok, hogy a Facebook ugyanabból szeretne pénzt szerezni, amiből a Google, vagyis minél többet akar megtudni felhasználóiról, hogy aztán személyre szabott reklámokkal támadhassa meg őket.

Igaz ugyan, hogy a Google tavaly decemberben bejelentette, hogy egy megállapodás értelmében keres majd a Facebook publikus oldalainak live feedjeiben, de a nyilvános adatok a közösségi szájt tartalmának csak elenyésző részét jelentik – gyakorlatilag a profiloldalakra korlátozódnak.

A harmadik ok, hogy a Facebook a Google egyik legnagyobb vetélytársával, a Microsoft-féle Binggel kötött stratégiai szövetséget; ezért ellenérdekelt abban, hogy a Google-nek szolgáltasson olyan adatokat, amelyekből a Bing is hasznot húzhat.

Elindult az Indamedia média és marketing-kommunikációs kiadványa.

További szakmai tartalmakért kattints és kövess bennünket!

MEGNÉZEM
Ma is tanultam valamit 1-2-3-4-5

5 könyv
Több mint 600 meghökkentő, érdekes és tanulságos történet!

MEGVESZEM