Lukács
9 °C
19 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Elindult a Google Social Search

2010.01.29. 15:56 Módosítva: 2010-01-29 15:56:25
Hiába került a Google Labs kísérleti műhelyéből nyilvános bétaállapotba a Social Search, a kereső kénytelen lemondani a legnépszerűbb közösségi szájton, a Facebookon található adatok túlnyomó többségéről. Bár tavaly decemberben a két cég megállapodást kötött egymással, a 350 millió facebook-tag státuszüzeneteihez továbbra sem férhet hozzá a Google.

A Google a napokban ünnepélyesen kihozta  a laborból, és béta állapotban a nagyközönség elé tárta a Social Searchöt, amely a felhasználók ismerőseinek posztjait, képeit, videóit is megjeleníti a keresési találatok között.

Ahhoz, hogy a szolgáltatás működjön, kell egy Google-account, ami a Gmailre vagy a Google Docs-ra való feliratkozással automatikusan létrejön, és ki kell tölteni a Google Profile-t, illetve meg kell adni azokat a linkeket, amelyek a különböző közösségi szájtokon már létrehozott profiloldalakra mutatnak.

Innentől kezdve a kereső a találatok között megjeleníti az ismerősöktől származó információt is, feltéve, hogy a felhasználó korábban bejelentkezett a Google-be. A Social Search keres a Twitter- és Blogger-posztok, a Flickrre és a Picasára feltöltött képek között, sőt a Facebook által nemrég felvásárolt FriendFeeden is.

Nem működik viszont a Facebookkal, ami azért különösen érdekes, mert a Google állítólag éppen a Facebook bejelentésének hatására döntött úgy tavaly ősszel, hogy a korábbinál komolyabban veszi a közösségi szájtokra feltöltött információt. Tavaly a San Franciscóban megrendezett Web 2.0 csúcstalálkozón mondta Sheryl Sandberg, a Facebook ügyvezetője, hogy „alapvető változás megy végbe, melynek során az információs webet felváltja a társasági [social] web”.

Ellenfelek, nem barátok

A félhivatalos indoklás szerint a facebookos találatok azért nem szerepelhetnek a Google találati listáin, mert a Facebook tagjainak státuszüzenetei jelszóval védettek, és a felhasználók ha akarnák sem tehetnék őket teljesen nyilvánossá. Ugyanakkor köztudott, hogy a Facebook sokáig egyáltalán nem engedi a Google-nek, hogy keressen a felhasználók bejegyzései között, és ennek több oka is van.

Az egyik a felhasználók magánszférához való joga, a privacy: a tagok az üzeneteket csak ismerőseiknek, és nem a nagyvilágnak szánják. A másik, komolyabb ok, hogy a Facebook ugyanabból szeretne pénzt szerezni, amiből a Google, vagyis minél többet akar megtudni felhasználóiról, hogy aztán személyre szabott reklámokkal támadhassa meg őket.

Igaz ugyan, hogy a Google tavaly decemberben bejelentette, hogy egy megállapodás értelmében keres majd a Facebook publikus oldalainak live feedjeiben, de a nyilvános adatok a közösségi szájt tartalmának csak elenyésző részét jelentik – gyakorlatilag a profiloldalakra korlátozódnak.

A harmadik ok, hogy a Facebook a Google egyik legnagyobb vetélytársával, a Microsoft-féle Binggel kötött stratégiai szövetséget; ezért ellenérdekelt abban, hogy a Google-nek szolgáltasson olyan adatokat, amelyekből a Bing is hasznot húzhat.