Nándor
9 °C
20 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Megkarcolta az eget az orosz szuperrepülő

2010.01.29. 10:36
Magyar idő szerint péntek hajnalban megtette első próbarepülését a rejtélyes PAK-FA T-50, Oroszország új harci gépének prototípusa. Az amerikai F-22 és F-35 riválisának szánt repülőgép teljes titokban készült, egyelőre a próbakör után sem tudni róla sokat.

A RIA Novosti hírügynökség és az Interfax hírügynökség tájékoztatása szerint csütörtök éjjel (magyar idő szerint péntek hajnalban 4:20 körül) először emelkedett levegőbe a PAK-FA lopakodó vadászbombázó, Oroszország új csúcsgépe. A T-50-es jelű prototípus első repülésére a szibériai Komszomolszk-na-Amure-ban került sor.

Az Interfax helyszíni forrásra hivatkozik, a RIA Novosti szerint a gép 45 percig volt a levegőben. A hírügynökségek szerint a Szuhoj tervezőiroda sikeresnek ítélte a próbarepülést, de hivatalos megerősítés még nincs. A titokzatos gépről még mindig nagyon keveset tudunk.

Válasz a Raptorra

A PAK-FA (a mozaikszó a Frontrepülőerő Perspektivikus Légi Komplexuma rövidítése) repülőt az állami tulajdonban levő Szuhoj repülőgépgyár fejlesztette az orosz légierőnek, az utóbbi időben indiai segítséggel. A nyolcvanas évek végén merült fel, hogy szükség lesz egy új generációs harci gépre, ami felváltja majd a MiG-29 Fulcrum és a Szu-27 Flanker gépeket. Két projekt indult e célra, a Szuhoj Szu-47-ese és a Mikojan-tervezőiroda (a MiG-ek tervezői) 1.44-es projektje. A két próbálkozás nem vezetett eredményre, de mindkét projekt tapasztalatait felhasználták a PAK-FA fejlesztésekor.

A repülő fejlesztését azért is sürgették az orosz honvédelmi illetékesek, mert az országnak nem volt ötödik generációs gépe. A harci gépeket a szakirodalom a második világháború után generációkra osztja, az ötödik generáció a legfejlettebb, két jelenleg létező képviselője az amerikai F-22 Raptor és az F-35 Lightning II. Ezek a radarok számára nehezen észlelhető gépek remek manőverezőképességgel, amik képesek tartósan hangsebesség fölött repülni. Sokoldalú harci gépek, többféle háborús feladatra jól bevethetők akár légi, akár földi, akár vízi célpontok ellen.

A fejlesztésre 2003-ban kapcsoltak rá (ekkor vált véglegessé, hogy a Szuhoj tervezőiroda tervezheti a gépet), és négy évvel később a légierő vezetője, Alekszander Zelin már azt nyilatkozta, hogy a PAK-FA fejlesztése finisbe ért, hamarosan megtörténnek az első próbarepülések, és 2009-re elkészül három példány a gépből. 2007-ben Putyin helyettese, a korábbi védelmi miniszter Szergej Ivanov is 2008-ra ígérte a PAK-FA berepülését.

A Szuhoj vezérigazhatója, Mihail Pogoszjan 2007 decemberben már azt mondta, hogy legkorábban 2009-ben repülhet először a gép, de ez az ígéret sem valósult meg. 2009 februárjában Pogoszjan még augusztusi berepülést jósolt, augusztusban viszont már év végét, Zelin pedig hajtóműgondokat emlegetett egy szintén tavaly augusztusi nyilatkozatában.

2009 decemberében aztán a gép már sikeresen teljesítette a földi teszteket, megvolt a gurulási próba, és tesztelték a fékezőernyőket is. Ivanov ekkortájt jelentette be a 2010-es repülést, de a januári időpont is módosult egyszer.

Még öt év tesztelés

Hogy mi volt a sok halasztás oka, nem tudni, mint ahogy azt sem lehetett sejteni, hogy fog kinézni a PAK-FA. A gép fejlesztése ugyanis teljes titokban történt – annyira, hogy az előzetesen állítólag kiszivárgott konceptrajzok és fotók többféle dizájnt mutattak, teljes kételyek közt hagyva a repülőgéprajongókat. Mivel a gépről civilek nem készíthettek fotót, tegnapig nem lehetett biztosan tudni, pontosan milyen formájú a repülő. Az utóbbi időben az alábbi, az F-22-höz igen hasonló dizájn került elő leggyakrabban, és a fenti videókon is ez látható (a gép gúnyneve egyébként Raptorszkij).

Annyi bizonyos, hogy a PAK-FA T-50-es prototípusát a Szuhoj egyik partnere, a KnAAPO repülőgépgyár üzemében rakták össze a szibériai Komszomolszk-na-Amure-ban, és az is kétségtelen, hogy India jelentős segítséget nyújtott a gép elektronikai berendezéseinek és navigációs rendszerének fejlesztésében. Az ország 2007 elején csatlakozott a projekthez, nagyjából fele-fele arányban osztozva a feladatokon. A tervek szerint mindkét ország 250 darab PAK-FA gépet kap majd, természetesen a két ország eltérő igényei miatt más-más módosításokkal (az indiai gépek közül például kétszáz ikerüléses lesz, az orosz gépek közül viszont csak ötven). A fejlesztés költsége körülbelül 8-10 milliárd dollár, egy gép árát 100 millió dollárra becsülik a szakértők.

A légierő és a védelmi hivatal illetékeseinek korábbi nyilatkozataiból az is leszűrhető, hogy a PAK-FA generációjához méltón nehezen észlelhető és képes hosszan tartani a szuperszonikus sebességet. A gép radarja egy 1500 elemből álló antennarács, amiben minden elem egy saját jelet sugárzó, erősítővel ellátott adó-vevő.

További pontos technikai adatok nincsenek, csak becslések. Egyes források szerint a gép csúcssebessége 2000 kilométer per óra, maximális repülési távolsága pedig 5500 kilométer. A prototípus állítólag két Saturn 117Sz hajtóművel repült, ezek tolóereje egyenként 14,5 tonna (az erő mértékegyésge a Newton, de a repülésben tömegmennyiségekkel fejezik ki, egy kilogramm = 9,81 Newton). A hajtómű egy, már korábban más gépeken tesztelt modellre épült, ezzel együtt még rengeteg teszt vár a PAK-FA gépre. Az első példányok legkorábban 2015-ben állhatnak be az orosz és az indiai légierő kötelékébe. Előtte azonban még legyártanak és átadnak az orosz hadseregnek 48 darab 4,5 generációs Szu-35-öst.