Zsófia
16 °C
22 °C
Index - In English In English Eng

Átvehetik a hatalmat autónk fölött

2010.05.17. 07:29
Az amerikai kutatók olyan sebezhetőségekre hívják fel a figyelmet, melyek a legújabb autók hálózatképes rendszereiben találhatóak.

A modern autókban nagy mértékű már a komputerizáció, és ez a folyamat csak tovább szélesedik a jövőben. A számítógépek nyújtotta vezetésbiztonsági és kényelmi funkciók megjelenésével együtt azonban egyre nagyobb az esélye annak is, hogy a hackerek, a crackerek is célba veszik ezeket a rendszereket – figyelmeztet tanulmányában két amerikai tudóscsoport. Az „Egy modern autó kísérleti biztonsági elemzése” című tanulmány már elolvasható a kutatók weboldalán, az általuk fellelt kockázatokat az IEEE (Institute of Electrical and Electronics Engineers) napokban zajló oaklandi biztonságtechnikai és adatvédelmi szimpóziumán mutatják be a résztvevőknek.

A Washingtoni és Kaliforniai Egyetem szakemberei azt állítják, hogy egy számítógép-vezérelt autó esetében képesek távirányítással befolyásolni például a féket, vagy akár más részegységeket is: elindíthatják, lefékezhetik, felgyorsíthatják a gépkocsit, hamis adatokat küldhetnek a műszerek kijelzőire. A Nemzeti Tudományos Alapítvány által finanszírozott projekttel alapvető céljuk az, hogy az utolsó pillanatban felhívják arra a figyelmet, hogy míg egyre fejlettebb rendszerek kerülnek a kocsikba, e rendszerek biztonságára igen kevés gondot fordítanak a fejlesztők és gyártók.

teszt során egy nemrég piacra került, meg nem nevezett modell két verzióját vizsgálták meg laboratóriumi, illetve utcai körülmények között. Arra voltak kíváncsiak, hogy mire lehet képes egy hacker, ha a wifihálózat (a gyártók ma már számtalan szolgáltatást nyújtanak a wifi segítségével) útján be tud lépni az autó informatikai rendszerébe. Az eredmény: szinte mindenre, ráadásul azt is be tudják mutatni, hogy lehetséges olyan vírust telepíteni távolról ebbe a rendszerbe, mely mondjuk egy baleset után a behatolás minden nyomát törli.

A kutatók ugyanakkor (a Toyota ügyére célozva) leszögezték, hogy nem az autók informatikai rendszerének általános biztonságosságát vizsgálták, hanem azokat a lehetséges sebezhetőségeket, melyekben a hálózat érintett.