Friderika
3 °C
18 °C
Index - In English In English Eng

Megváltoztatja a banki szokásokat az internet-generáció

2010.06.20. 07:49
Az internetes hálózati piac szállítója, az amerikai Cisco felmérése szerint a mostani 30 év alattiak, az úgynevezett internet-generáció igényei hatással lesznek a banki szolgáltatások jövőbeni alakulására is, a pénzügyi szektor az új üzleti modellek és a videoszolgáltatások bevezetésével pedig akár 10 százalékos bevételnövekedést is elérhet.

A Cisco globális tanácsadó csoportja, a Cisco Internet Business Solutions Group (IBSG) által végzett kutatás szerint az internet-generáció már nem a személyes, hanem a video és a virtuális, közösség-alapú pénzügyi tanácsadást részesíti előnyben. Az 1960 előtt született generációk körében mért 17 százalékkal szemben az internet-generációs fogyasztók közel 40 százaléka jelezte, hogy érdekli a hirdetőkkel folytatott videokommunikáció lehetősége.

Mobil, net, bank

Ráadásul az internet-generáció tagjai négyszer gyakrabban tesznek pénzügyi természetű észrevételeket blogokban vagy online fórumokon, mint az 1960 előtt születettek. Negyven százalékuk használ valamilyen, elsősorban a bankok által kínált web alapú alkalmazást arra, hogy felügyelje a kiadásait, csökkentse az adósságait, illetve maximalizálja hosszú távú megtakarításait.

A kutatás kimutatta azt is, hogy az internet-generáció videokommunikációs eszközökön keresztül vagy mobiltelefonon szeretne pénzügyi tanácsokat kapni. Míg a 60-as évek előtt született generációk tagjainak alig egyharmada rendelkezik videokamerával, addig az internet-generáció tagjainak több mint fele rendelkezik ezzel az eszközzel, illetve 97 százalékuknak van mobilja.

Az internet-generációhoz tartozók mintegy ötöde naponta többször is ellátogat a YouTube-ra, ötször gyakrabban, mint az idősebbek.
Ugyanakkor a felmérés alapján az internet-generáció is igényli a segítséget pénzügyi döntéseihez, és ebben saját bankjára is számít. Több mint egyharmaduk véli úgy, hogy segítségre szorul pénzügyei kezelésében, míg a 60-as évek előtt született generációk képviselői közül csak minden ötödik gondolkodik így.

Nagy haszonnal

Az internet-generáció tagjainak több mint egyharmada leginkább a bankok tanácsadási szolgáltatásait szeretné igénybe venni, miközben 85 százalékuk elégedett, vagy nagyon elégedett a jelenlegi pénzügyi szolgáltatójával.

A Cisco szerint azok a bankok, amelyek elsőként reagálnak a változó igényekre innovatív szolgáltatásokkal, jelentős előnyre tehetnek szert az internet-generáció körében, mivel közülük 26 százalék már most is hajlandó lenne bankot váltani, ha ezzel jobb minőségű szolgáltatásokra tehetne szert.

A kutatás szerint a bankoknak olyan összetett ajánlatot kell kidolgozniuk, ami megfelel az internetes generáció igényeinek, és például automatizált szaktanácsadással segíti őket pénzügyeik, hiteleik és kiadásaik kezelésében. Ehhez a bankoknak internetes platformon nyújtható, személyre szabott tanácsadási rendszert kell létrehozniuk, ki kell építeniük a videoalapú ügyfélszolgálatot, és támogatniuk kell a pénzügyi szolgáltatásokkal foglalkozó online közösségeket.

Itthon is terjed

A netbankolás érezhetően Magyarországon is terjed, ezt bizonyítja, hogy az OTP internetbankja négy év alatt megduplázta ügyfelei számát: a 2006-os 500 ezres szerződésszámhoz képest nemrég már az egymilliomodik ügyfél igényelt online banki elérést.

A körülbelül 2,5 millió magyarországi online bankoló 40 százaléka az OTP Bank virtuális felületét használja - fűzte hozzá.

Idén a hitelintézetnél az aktív internetbanki tranzakciók száma átlagban elérte a havi másfél milliót, amely közel 2,5-szerese a 2006-os átlagos havi értéknek.

Kedvelt tranzakciók még a tőzsdei műveletek, az autópálya-matrica vásárlása, a lakossági ügyfelek körében a folyószámlahitel-keret igénylése, és a vállalati-vállalkozói körben a hiteles elektronikus kivonat lekérése is.

Tavaly 965.000 online banki ügyfele volt a banknak, szemben a 2008-as 787.000-rel, a havi átlagos tranzakciószám pedig 1,35 millió volt.