Elhagyták olvasói a fizetős Timest
További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
Online olvasóinak kilencven százalékát elveszítette a londoni Times, miután kéthetes regisztrációs próbaidőszak után július elején bejelentette, hogy megszünteti az ingyenes netes hozzáférést a lap tartalmához, és pénzt kér a cikkekért.
A fizetős modell bevezetését jó ideje fontolgatta a lap tulajdonosa, Rupert Murdoch ausztrál származású médiamágnás, aki az elmúlt években többször élesen kikelt az ingyenességen alapuló tartalomszolgáltatók, így a híreket ellenszolgáltatás nélkül aggregáló Google News ellen.
A fizetős fal (paywall) mögé rejtett cikkekért napi 1, illetve heti 2 fontot kell fizetniük az olvasóknak – ezért az összegért hozzáférnek a Times, illetve a független szerkesztőséggel működő vasárnapi Sunday Times tartalmához is. Az előbbi, félmilliós példányszámban kiadott lap nyomtatott változata az újságosoknál 1 fontba kerül, a Sunday Times 2 fontba, így a heti online előfizetéssel az olvasók összesen 6 fontot spórolhatnának ahhoz képest, mintha a standokon vennék meg a lapot. Csakhogy az olvasók másképp gondolják.
Mint a Heves Megyei Hírlap
Hétfőn az Editor & Publisher az Experian Hitwise forgalomelemzésére hivatkozva azt írta, hogy a Times és a Sunday Times szájtjára a fizetős modell bevezetése után eltelt bő két hétben 66 százalékkal kevesebb látogató érkezett, mint az ingyenes időszakban.
A Guardian, mellesleg a Times egyik nagy konkurense a brit lappiacon, még ennél is ijesztőbb eredményre jutott. A lap keddi cikke szerint a Times szájtjára érkező látogatóknak mintegy negyede iratkozik fel a fizetős szolgáltatásra. Egy másik adat szerint viszont a szájt az összes brit online lap forgalmából csak 4,16 százalékkal részesül a korábbi 15 százalékhoz képest. Az ingyenes időszakra és a teljes olvasótáborra vonatkozó számok ismeretében – az online Timesnak ingyenes korában napi 1,2 millió ingyenes látogatója volt – a Guardian úgy számol, hogy a visszaesés 93 százalékos a májusi adatokhoz képest.
A Beehivecity úgy tudja, hogy az alatt a két hét alatt, amíg a cikkeket még ingyen lehetett olvasni, de már regisztrálni kellett a hozzáféréshez, összesen 150 ezren iratkoztak fel a Timesnál, de közülük mindössze 15 ezren voltak hajlandók fizetni a cikkekért – épp annyian, ahányan a Heves Megyei Hírlapot olvassák. Ehhez képest meglepő, hogy a Times iPades alkalmazására csaknem ugyanennyien, 12 500-an fizettek elő.
Nem mellékes fejlemény, hogy a Times fizetőssé tétele jól érzékelhető hasznot hozott a konkurenciának: a Telegraph olvasottsága 11, a Guardiané 5 százalékkal nőtt az új modell bevezetése óta eltelt időszakban.
Murdoch mégis nyereséges
Azt egyelőre nem tudni, lesz-e valamilyen befolyással az online fizetős rendszer bevezetése a nyomtatott verzió eladásaira, de az biztos, hogy a mostani félmilliós példányszám 14 százalékkal marad alatta az előző évinek. Murdoch, aki a világ második legnagyobb médiavállalata, a News Corporation tulajdonában álló News International révén birtokolja a Timest, tavaly azt mondta, jelentős bevételnövekedést vár a fizetős modell bevezetésétől. Ehhez képest, már ha valóban a 15 ezer előfizetőt sikerült eddig összeszednie, a várható bevétel mindössze havi 120 ezer, évi 1,4 millió font lesz, feltéve, hogy minden olvasó a heti 2 fontos opciót választja.
Tavaly a Times és a Sunday Times nyomtatott és online verziói együtt napi 240 000 fontos veszteséget termeltek.
Ehhez képest a Murdoch-birodalom, amely több tucat lapot ad ki a brit Suntól az amerikai Wall Street Journalig, összességében nyereséges: a News Corp. 2010 első három hónapjában 552 millió fontos nyereséget produkált.