Henrik, Roland, Örkény
13 °C
26 °C
Index - In English In English Eng

Tömegesen mennek tönkre a kétéves iPhone-ok?

2010.11.08. 16:42
Pár hete terjed a pletyka a magyar használttelefon-piacon, hogy a premierkor, vagy azután pár hónappal vásárolt iPhone 3G készülékekben tömegesen megy tönkre a wifikapcsolatért felelős csip, a másfél-két éves telefonok futószalagon érkeznek a szervizekbe ugyanazzal a hibával.

Miután 8-10 telefonszervizben érdeklődtünk, egészen furcsa kép alakult ki az iPhone-ok misztikus hibájáról. A hivatalos márkaszervizek szerint nem létezik a jelenség, hetente ha egy készülék beérkezik hozzájuk ilyen hibával. A független szervizekben azonban egyöntetűen az a tapasztalat, hogy rengeteg ilyen eset van mostanában, bár azt, hogy a forgalomban levő telefonok mekkora hányadát érintheti a probléma, sehol nem merték megtippelni.

Mintha a két éve, a premierkor Magyarországra érkezett első szállítmányokban levő wificsipek mostanában érnék el az élettartamuk végét – jellemezte a helyzetet egy szervizes.

Csak cserélni lehet, javítani nem

A jelenség valamikor nyár elején kezdődött, és azóta egyre több a tönkrement wificsip; javítani nemigen lehet, csak cserélni, rossz esetben az alaplappal együtt. Az elromlott telefonok jellemzően másfél-két éves iPhone 3G-k, a 3GS modelleknél szinte egyáltalán nem fordul elő a hiba (ennek lehet az az oka, hogy a 3GS 2009-ben, egy évvel a 3G után jelent meg, tehát nincsenek még ilyen öreg készülékek). A használt iPhone 3G-k piacán érezni is, hogy pár hete óvatosabban és olcsóbban vásárolnak csak ilyen típusú és korú készülékeket a gsm-boltok.

A tönkrement telefonok között egyaránt vannak hálózatfüggetlenített, szoftveresen feltört, és ilyen szempontból érintetlen darabok a szervizesek egybehangzó véleménye szerint, akik azt mondják, az elromlott wificsip jelenleg messze a leggyakoribb hiba az iPhone-oknál. A dolog annál is rejtélyesebb, mert az Apple hivatalos support fórumain, meg úgy általában külföldi fórumokon alig lehet ilyen hibajelentésekre bukkanni (viszont egy éve visszatérő, tömeges szoftveres probléma, hogy a 3.0-s operációsrendszer-frissítés után nem tud wifire csatlakozni a telefon). Ez is arra utal, hogy a hiba a 2008-ban Magyarországra érkezett széria sajátja lehet. Az Apple-nél a kérdésünk nyomán még zajlik a nyomozás a rejtélyes, és a jelek szerint hungarikumnak számító jelenség után - míg a végére nem járnak, a tanácsuk az, hogy az akkreditált, hivatalos szervizeket érdemes felkeresni a problémával.

A hiba az ön készülékében van

A miértre két életképesnek hangzó teóriát (és több, igen szórakoztató összeesküvés-elméletet) hallottunk. Az egyik szerint a csip csatlakozásánál szériahibás a forrasztás, és idővel, a melegedés okozta hőtágulás miatt kontakthibás lesz a wificsip érintkezése (erre utal, hogy a hiba sok esetben eleinte úgy jelentkezik, hogy hidegben nincs wifi, melegben van). A másik teória szerint az iOS 3.1.2-es verziójában volt egy szoftverhiba, ami túlhajtotta a wifimodult, ami ettől rendszeresen túlmelegedett, az pedig hosszú távon hajlamos tönkretenni a csipeket.

Az alternatív elméletek általában arra futnak ki, hogy az Apple direkt teszi tönkre a lejárt garanciájú régi telefonjait (akár úgy, hogy szándékosan rövid élettartamú alkatrészeket használ, akár szoftveres úton), hogy ezzel ösztökélje az új generációs készülékekre való áttérést, és biztosítsa azok eladását.

Steve Jobs megnyomta a halálfejes piros gombot?

Amerikában a napokban egy per is indult hasonló témában: a kaliforniai bíróságon azt próbálják a cégre rábizonyítani, hogy a 4.0-s operációsrendszer-frissítés azért lassította a használhatatlanság közelébe a régi iPhone-modelleket pont az iPhone 4 megjelenése előtt, hogy ezzel kényszerítse ki az iPhone 4-re váltást a felhasználóktól. Maga a lassulás egyébként sokezerszeresen bizonyított, dokumentált tény, a kérdés az, hogy volt-e emögött szándékosság az Apple részéről.

A logikai ellentmondást a gondolatmenetben (nem éri meg a telefonomat szándékosan tönkretenni, hiszen az elromlott készülék csökkenti a bizalmat a gyártó felé, így ha új készülék vásárlására is ösztönöz, az egyáltalán nem biztos, hogy az új termék ugyanannak a gyártónak a modellje lesz, sőt) mindenesetre elég nehéz lesz meggyőzően feloldani a vád bizonyításához.