Gyöngyi
5 °C
14 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Elindult a Facebook-email

2010.11.17. 10:06
Következő generációs üzenetküldő rendszernek nevezi a Facebook a Titant, amely egyszerre kezeli a csetet, az sms-t és az emailt. Az üzenetek egyetlen inboxba érkeznek, szálakba rendezve, és bár az email nem teljes értékű, a @facebook.com-os címmel rendelkező felhasználók ezentúl a közösségi szájton belülről is küldhetnek és kaphatnak emailt. Feliratkozni már fel lehet, de néhány hónap, mire mindenkihez eljut a szolgáltatás.

Néhány ezer amerikai felhasználó máris használhatja a közösségi szájt hétfőn bejelentett szolgáltatását, az emailek küldésére is alkalmas „következő generációs” üzenetküldő rendszert. A bevezetés fokozatosan történik, és a tervek szerint néhány hónap is eltelhet addig, mire mind a félmilliárd tag tud emailt küldeni és fogadni a világ legnépesebb közösségi szájtján. Az eddigi szerencsés nyertesek facebookos felhasználónevükből álló, @facebook.com végű emailcímeket kaptak.

000 GYI0062477156

Az alapító-vezérigazgató Mark Zuckerberg hétfőn jelentette be a Titanra keresztelt  szolgáltatást, amellyel egyszerre, egy inboxban lehet küldeni és fogadni emailt, a csetüzeneteket és sms-t.

A Facebookon eddig csak belső üzeneteket lehetett küldeni, emailt nem. Az új rendszer ugyanakkor nem számít teljes értékű email-szolgáltatásnak: bár kezeli a csatolt fájlokat, a képeket és a videókat (ezek méretének a hírek szerint nincs elméleti határa), nem lehet egyszerre több címzettnek üzenetet küldeni. Ezen kívül a facebookos emaileknek nincs tárgysora, és „irodán kívül” (out of office) automatikus értesítőt sem lehet rajta beállítani. A Microsofttal való együttműködés jegyében ugyanakkor a platformot integrálták az Office Web Apps-szel, ami azt jelenti, hogy a csatolt Word-, Excel- és PowerPoint-fájlokat egy kattintással meg lehet nyitni a Facebookból.

„Ez nem email killer  – mondta Zuckerberg a Titan San Franciscó-i bemutatóján. – Ez egy olyan levelezőrendszer, amely magába foglalja az emailt is. Nem számítunk arra, hogy bárki is teljesen feladná a Yahoot vagy a Gmailt a Facebook miatt.”

Az egymással összefüggő üzeneteket a Facebook ugyanúgy szálakba rendezi, ahogyan a Gmail. De a közösségi szájt fontossági sorrendben jeleníti meg az üzeneteket, a fontosságot pedig annak alapján állapítja meg, hogy ki melyik ismerősével milyen szoros kapcsolatot ápol, illetve mennyire érdeklődik iránta  – ahhoz hasonlóan, ahogy a status update-ekről megállapítja, melyikük tartozik a Top News kategóriába. A Titanban a felhasználó kiválaszthatja, hogy csak az ismerősök, esetleg az ismerősök ismerőseinek üzeneteire is kíváncsi-e, a kevésbé fontos levelek pedig az „Egyéb üzenetek” (other messages) nevű mappába érkeznek. Az új üzenetküldőre egyénileg is fel lehet iratkozni – ilyenkor a rendszer közli, hogy a felhasználó nemsokára kap egy meghívót a Titanba. Hogy milyen gyorsan érkezik meg a meghívó, egyelőre nem tudni.

A Facebook az új Google

Nem nagy merészség megjósolni, hogy a facebookos emailcímek és a levelezőrendszer bevezetése milliókat csábíthat el a konkurenciától. A webmail-piacot ebben a pillanatban a Yahoo! Mail és a Windows Livemail (korábban Hotmail) uralja nagyjából holtversenyben, egyenként úgy 250-260 millió felhasználóval. A Google Gmailje csak a harmadik – kb. 150 millióan használják világszerte –, míg az USA-ban népszerű AOL Emailt nagyjából 50 millióan. (Az AOL stratégiai pillanatban, épp a Facebook-bejelentés előtt, vasárnap közölte, hogy a Project Phoenix keretében egyesíteni szándékozik az emaileket az azonnali üzenetküldőkkel, az sms-sel, illetve a Facebook- és Twitter-update-ekkel.)

Így lehet feliratkozni
Így lehet feliratkozni

Ezzel együtt úgy tűnik, hogy a Facebook lassan elhódítja a Szilícium-völgy legkúlabb vállalata címet a Google-től. A közösségi szájt ugyanúgy a felhasználói adatok bekebelezésére, összegzésére, kontrolljára és az ebből beszerezhető reklámbevételekre hajt, mint a keresőként indult Google, és ugyanúgy, lépésről lépésre vezeti be az új szolgáltatásokat, ahogy azt a Google elkezdte a Gmaillel, a Docs-szal és társaival. A Facebook ugyanakkor óriási helyzeti előnyben van a Google-höz képest, mert mindent tud a felhasználóiról, akik önként adják meg a cégnek személyes adataikat, míg a Google-userek jelentős része anonim, és azokat az adatokat, amelyeknek alapján személyre szabott reklámokkal lehetne megbombázni őket, különböző trükkökkel kell kicsalogatni belőlük.

Mindehhez az adatok, dokumentumok megosztása a Google-nél viszonylag nehézkes, legalábbis ahhoz képest, hogy a Facebookot eleve erre találták ki, így az információcsere natív szolgáltatás, szemben a Google moduláris rendszerével, ahová fokozatosan kellett betoldani a cég újabb és újabb fejlesztéseit és szerzeményeit (YouTube, Picasa és társai).

A Facebook növekvő coolness faktorához hozzájárul a nagyon valószínűnek tűnő és egyre közelebbre jósolt tőzsdei bevezetés, aminek része van abban, hogy a Facebook sorozatosan csábítja el a Google-től a legjobb programozókat, akik a potenciálisan sokmilliós értékű részvényopciók csábításának engedve szívesen igazolnak át Mountain View-ból a szomszéd faluba, Palo Altóba (a két cég székhelye mindössze tízperces autóútra van egymástól).

A Facebook által bejelentett újítások alkalmával menetrendszerűen jelentkező első számú aggály természetesen a személyes adatok védelmére, a privacyre vonatkozik. A Facebook indulása óta számtalanszor ütközött a magánszférát óvó szervezetek, sőt a felhasználók tömeges ellenállásába, olyannyira, hogy személyre szabott hirdetési rendszerét, a Beacont annak idején a tiltakozás miatt vissza is kellett vonnia. Az emailek integrálásával a Facebook eggyel több területen teszi rá kezét a felhasználók személyes adataira, és bár most is, mind mindig, azt ígéri, hogy nem él vissza velük, annyi mindenképpen feltételezhető, hogy a hirdetések célba juttatásához felhasználja majd őket.