Teréz
5 °C
23 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Elárasztották a netet a közösségi vásárlói szájtok

2010.12.12. 10:34
Néhány hónapon belül a sokadik közösségi vásárlós oldal indult Magyarországon. Ezek némelyikét külfüldi befektető üzemelteti, de vannak magyar kezdeményezések is, valamelyik már hónapok óta megy, és vannak alig egy hónaposak is. Az a közös bennük, hogy a Groupon példáját próbálják ide átültetni, valamint hogy a csoportos vásárlással elérhető mennyiségi kedvezményekre épülnek.

Bónusz Brigád, Veddvelem, Tsoonami, Kupon Világ, Citibrands, Napi Tipp, Kupontár, BP Wow – és még tucatnyi hasonló névvel ismerkednek az interneten vásárlók. A közösségi szájtok Magyarországon is próbálnak piacot találni, egyelőre úgy tűnik, sikerrel. Az elmúlt néhány hónapban egymás után indultak a Groupon-klónok, a legfontosabbakról az Indexen is hírt adtunk.

Internetes vásárlás és csoportos vásárlás – két olyan dologról beszélünk, mely itthon nem kapott túlzott bizalmat az elmúlt években. Sokaknak rossz emléke van a különböző vásárlói klubokról, melyek arról szóltak, hogy minél több ismerőst vegyél rá a vásárlásra, de végül kiderült, hogy multilevel marketingről van szó. Az online vásárlás pedig egyszerűen eddig nem volt népszerű itthon, sokan idegenkednek attól, hogy látatlanba vásároljanak valamit, vagy éppen a fizetési rendszerekkel nincsenek megelégedve. Ez utóbbi ma már változóban van, egyre többen vásárolnak online itthon is.

Közösen, biztonságosan

A közösségi vásárlói oldalakon a vevők nem kerülnek kapcsolatba egymással, hiába a cél a csoportos kedvezmény elérése. A folyamat a következő. Meghirdetnek például egy éttermi kupont, mely féláron vásárolható meg. Ha összegyűlik tíz vásárló, vagyis tíz olyan ember, aki el akar menni az adott étterembe vacsorázni tízezer forint helyett ötezerért, akkor a kupon érvényes lesz – az árat csak ekkor kell kifizetni. A teendő ezután, hogy a vásárló kinyomtassa a kupont és elmenjen vacsorázni, amikor szeretne.

A hazai közösségi vásárlási szájtok mind az amerikai Groupont vették alapul. A Groupon a valaha volt leggyorsabban növekvő cég. Andrew Mason 2008-ban alapította a közösségi vásárlós szájtot. Alakulása után másfél évvel a Groupon már huszonkét ország száznegyven városában kínál kedvezményeket. A cég által kifejlesztett rendszer lényege, hogy különböző szolgáltatócégektől, leginkább éttermektől, fitnessz- és wellnesskluboktól, kozmetikai szalonoktól nagy, rendszerint ötven százaléknál is nagyobb kedvezményt alkudnak ki annak fejében, hogy ezért egy bizonyos előre megállapított számú vevőt juttatnak az étterembe, boltba, klubba. A Groupon sikerét mutatja, hogy a Google 2,5-3 milliárd dollárért szeretné felvásárolni.

Legnépszerűbb kuponok

A közösségi vásárlásban a méret a lényeg. Minél nagyobb a kedvezmény, annál nagyobb a vásárlási hajlandóság. Természetesen ezenkívül befolyásolja a népszerűséget a szolgáltatás, illetve a szolgáltató ismertsége is, de sokan hajlandóak kipróbálni ismeretlen helyeket is, ha kellően vonzó az ár. Körkérdésünkből és az oldalakon található ajánlatokból kiderül, hogy az éttermi ajánlatok, a szépségápolás és egyéb szabadidős tevékenységet népszerűsítő kuponok a legnépszerűbbek. A kedvezmények jellemzően 50-70 százalék között vannak, de a Kupon Világnál kilencven százalékos kedvezményt is adtak mozijegyre.

8f420104

A vásárlói összetétel összevág az interneten való általános vásárlási szokásokkal, vagyis a 25 és 45 év közötti nők vásárolnak a legtöbbet. Kicsit szűkítve, a legtöbbet vásárolók a 25-40 év közötti, stabil munkahellyel és egzisztenciával rendelkező, budapesti nők. Az oldalakra a közösségi platformokról, blogokról, fórumokról találnak rá a vásárlók leginkább barátaik ajánlására. Túlnyomó részben budapesti ajánlatok találhatók az oldalakon, de néhányan vidéki nagyobb városokban is szerveznek kedvezményeket. A Bónusz Brigád például komolyan dolgozik azon, hogy hét nagyvárosban legyen saját kedvezményoldal, hasonló lépésen gondolkodik a Tsoonami is.

Fizetni tehát csak akkor kell, ha összejön az adott kedvezmény. A fizetés több módon történhet, ez az adott oldaltól függ. Valahol például a kártyaszámot kell megadni – például a Bónusz Brigádnál – és levonják az összeget, ha összejön a kedvezmény. A Kupon Világnál Pay Pallel is lehet fizetni, de valahol átutalással is kiegyenlíthető a számla.

Az értesítések az ajánlatokról is különböző módon történnek. Mivel internetes közösségi oldalakról van szó, majdnem mindegyik fent van Facebookon és Twitteren, így a felhasználók onnan értesülhetnek az újabb ajánlatokról. Néhány szájt emailben is küld értesítést a regisztráltaknak. Az oldalak egy része heti két-három ajánlattal áll elő, de a legtöbbjük már napi ajánlatot ad. A piacvezető Bónusz Brigád például heti két ajánlattal indult, december elejétől azonban már minden nap új kedvezménnyel jönnek elő.

Nem csak itthon

Mint említettük, a cégek többsége külföldi tulajdonban van, így nem csak Magyarországon vannak érdekeltségei. A Tsoonami első oldalát 2010. május 23-án indították Görögországban, Athénban. A Tsoonami.hu a cégcsoporton belül másodikként indult el Budapesten 2010. október 4-én. Azóta a második legnagyobb görög városban, Thessalonikiben is elindították szolgáltatásukat és a közeljövőben számos régión belüli, illetve más országban is tervezik az indulást.

11950002

A Kupon Világ tulajdonosa, a Rebate Networks 29 ország 300 városában van jelen, Európában, Kelet-Ázsiában és Dél- Amerikában.