
Utánvéttel vásárolnak online a magyarok
További Tech cikkek
-
Elon Musk: A Twitter megvásárlásával megmentettem a világot a „woke agyvírusától”
- Bekeményít az Xbox, letiltja a nem hivatalos kontrollereket
- Így néz szembe a hazai oktatás a drámai változásokkal
- Csapatsporttá alakult a társkeresés a Tindernek köszönhetően
- A repülő autó már nem sci-fi: Kínában is indulnak a robotaxik
Az előző évhez képest jobban szóródnak az online vásárlók által választott fizetési módok - többek között ez derült ki a KutatóCentrum 2010-es E-Shopping Reportjából. Még mindig az átvételkor történő készpénzes fizetés a legnépszerűbb (62 százalék), ugyanakkor tavalyhoz képest kevesebben választották ezt a fizetési módot. A második helyen az átutalás áll, a megkérdezettek egyharmada pedig utánvéttel is szokta rendezni a számlát.
A webáruházak is egyre több fizetési lehetőséget tesznek elérhetővé vevőik számára: az utánvét mellett leggyakrabban átutalással és bankkártyával vásárolhatnak náluk – mondta el Barcza Enikő, a KutatóCentrum vezetője. Megrendeléskor ennek ellenére még mindig csupán a válaszadók 28 százaléka szokott bankkártyával fizetni, ezt az online vásárlással kapcsolatos attitűdök magyarázzák. A megkérdezettek 40 százalékát ugyanis az elmúlt évben az tartotta vissza az e-shoppingtól, hogy féltek megadni a kártyaszámukat. A férfiak valamivel nyitottabbak, náluk a bankkártyás fizetés megelőzi az utánvétet.
Ha a nemzetközi trendeket vizsgáljuk, a Paypal az egyik legnépszerűbb online fizetési megoldás. Ez előrevetíti a magyarországi gyors terjedést is, ráadásul ez a fizetési lehetőség a hazai piacon uralkodó bizalmatlanság problémáját is megoldhatná – emelte ki Barcza Enikő. Ehhez azonban az kell, hogy a webáruházak elérhetővé tegyék vásárlóik számára ezt a fizetési megoldást is.
Az online bankolás sem része egyelőre a mindennapoknak: a gyakori internetezők 46 százaléka szokta pénzügyeit a világhálón is intézni, a legaktívabbak a 25-34 évesek és a férfiak.
Kevesebb jut online vásárlásra
A válság hatására az előző évhez képest mérséklődött a fogyasztás és a vásárlási kedv, a költések abszolút értéke 2010-ben átlagosan 2-3 százalékponttal csökkent. A megkérdezettek 59 százaléka a legutóbbi alkalommal kevesebb, mint tízezer forintot fordított online vásárlásra, ugyanakkor közel minden tizedik e-vásárló több mint negyvenezer forintot költött. A válság hatását tükrözi viszont, hogy a maximum ötezer forintot fizető válaszadók aránya nőtt (29 százalék) a megelőző évhez képest.
A költések összértékét vizsgálva is egy kis visszaesés látszik: a 200 ezer forintnál többet költők aránya csökkent tavalyhoz képest, míg többen voltak azok, akik egy év alatt maximum ötezer forintért vásároltak a világhálón. A legjellemzőbb (40 százalék) a 10 és 40 ezer forint közötti költés volt, ugyanakkor az online vásárlók közel egyötöde több mint 100 ezer forintot adott ki az interneten.
