Elindult az Indamedia média és marketing-kommunikációs kiadványa.
További szakmai tartalmakért kattints és kövess bennünket!
MEGNÉZEMA sok rosszindulatú program miatt mára minden komolyabb weboldal használ valamilyen módszert arra, hogy megkülönböztesse a robotokat a valódi felhasználóktól. A legelterjedtebb azonosítási forma az úgynevezett CAPTCHA. Ez sem tökéletes módszer, de ez a legelterjedtebb.
A betűszó jelentése: Completely Automated Public Turing test to tell Computers and Humans Apart, azaz teljesen automatizált nyilvános Turing-teszt a számítógép és az ember megkülönböztetésére. A módszer lényege, hogy a spamrobotok kiszűrése érdekében a felhasználónak a különböző helyzetekben (például regisztrációnál vagy egy hozzászólás beküldésekor) be kell gépelnie egy képként megjelenő, eltorzított, nehezen felismerhető szöveget.
A probléma az, hogy a CAPTHA kijátszására egyre fejlettebb módszereket alkalmaznak a bűnözők, így a weboldalak kénytelenek egyre bonyolultabb, több szóból álló, majdnem a felismerhetetlenségig eltorzított szöveget megjeleníteni a valós felhasználók azonosítására. Ez rengeteg kellemetlenséget okoz, hiszen nagyon könnyű elrontani a ezeket CAPTCHA-kat. Manapság a legtöbb helyen lehetőség van akár hang-alapú azonosításra is, ekkor meg kell hallgatnunk egy angol szöveget, mely néha szintén nehezen érthető, főleg a nem angol anyanyelvű internetezőknek.
Ráadásul, mára komplett iparág épül ki, mely csak azzal foglalkozik, hogy ezeket a védelmi vonalakat emberek alkalmazásával áttörje. A spamküldéssel foglalkozó cégek a fejlődő országokból toboroznak CAPTCHA-fejtőket, akik ezer sikeres megfejtés után kapnak egy dollárt
A világ legnagyobb közösségi oldala rengeteg helyen alkalmaz a rendszerében CAPTCHA-t: már a regisztrációkor meg kell fejtenünk egyet, aztán könnyen belefuthatunk a következőbe, ha túl gyorsan barátkozunk, vagy küldünk üzenetet.
Ez a módszer kikerülhető, ha egy telefonszám segítségével azonosítjuk magunkat, azonban sok ember nem szereti megadni az egyik legszemélyesebb adatát a Facebookon, és ez a hozzáállás valószínűleg a jövőben sem fog változni, tekintve, hogy a portál arra készül, hogy a fejlesztők számára is elérhetővé teszi a lakcímeket és a telefonszámokat.
A közösségi oldal tehát más megoldást keresett: kihasználva a jellegéből fakadó előnyöket, már egy ideje teszteli az úgynevezett „szociális azonosítást”. A módszer lényege, hogy ezentúl nem betűsorozatokat kell elolvasnunk, hanem barátainkat kell felismernünk. A "szociális azonosítás" a bevezetése fokozatosan történik a portálon: a sokat utazó felhasználók találkozhattak már vele, hiszen a Facebook már eddig is ezt a módszert alkalmazta az azonosításra akkor, ha valaki egymás után földrajzilag egymástól távol lévő helyekről próbált meg belépni a fiókjába. Valószínűleg bevált a dolog, ezért terjesztik ki most mindenféle azonosításra.
Egyelőre nem lehet tudni, hogy hogyan működik majd pontosan a dolog: előfordulhat, hogy az algoritmus a saját tageléseket is figyelembe veszi majd, márpedig az emberek hajlamosak mindenféle képen megjelölni magukat – például egyszerű szöveget tartalmazókon –, ahol valós, azonosítható arcokkal nem fogunk találkozni. A Facebook fejlesztői blogján megjelent példa szerint 5 próbálkozásunk és minden alkalommal 6 válaszlehetőségünk lesz majd. Matematikailag ez sokkal nagyobb esélyt jelent a gépek számára is, és akkor még nem vettük figyelembe, hogy a legtöbb ember úgy állítja be a profilját, hogy a barátaikat, sőt a tageléseket is láthatja az arra járó robot.
Probléma még az is, hogy a módszer csak a szociális hálókat kezelő oldalakon működik. Igaz azonban az is, hogy egyre több weboldalra tudunk belépni Facebook-, vagy éppen IWIW-azonosítónk segítségével.
Elindult az Indamedia média és marketing-kommunikációs kiadványa.
További szakmai tartalmakért kattints és kövess bennünket!
MEGNÉZEM