Elindult az Indamedia média és marketing-kommunikációs kiadványa.
További szakmai tartalmakért kattints és kövess bennünket!
MEGNÉZEMEgy amerikai állami intézménynél egészen mostanáig bevett gyakorlat volt, hogy a munkáltató elkérte az alkalmazottak Facebookon használt nevét és jelszavát, belépett a nevükben a közösségi szájtra, és ellenőrizte az ott talált adatokat – ismerőslistákat, magánlevelezést, fotókat, alkalmazásokat.
Az egy éve bevezetett eljárás akkor került nyilvánosságra, amikor Maryland állam közbiztonsági hivatala egy újra munkára jelentkező börtönőrtől elkérte Facebook-loginjét és jelszavát. Bár az adatok megadása elméletileg önkéntes alapon működött, Robert Collins úgy érezte, ha vissza akar térni régi munkahelyére, nincs más választása, mint hogy rendelkezésre bocsássa jelszavát. Az ügyből akkor kerekedett kisebb botrány, amikor az ACLU polgári jogi szervezet február közepén a YouTube-ra feltöltött videóban mutatta be Collins esetét. A videó címe: Munkát akarsz? Mondd a jelszót!
A Maryland állambeli börtönök üzemeltetéséért felelős intézet annak idején azért vezette be az alkalmazottak facebookos ellenőrzését, hogy kiderítse, kapcsolatban állnak-e a börtönőrök a bűnözőkkel. A tiltakozás hatására aztán kedden az intézet az ACLU-hoz intézett levelében közölte, hogy másfél hónapra felfüggeszti a gyakorlatot. Az intézet szerint a közösségi szájtok körüli kérdések jogilag még rendezetlenek, ezért most átvizsgálják az eljárást, és megbizonyosodnak róla, hogy azt következetesen és helyesen alkalmazzák-e.
Bár a marylandi eset a jelszó elkérése miatt különlegesnek számít, a publikus Facebook-profilok ellenőrzésére egyre több példa akad, egyre több területen. Egy San Franciscó-i cég például, amely bírósági esküdtek kiválasztásával foglalkozik, rendszeresen ellenőrzi a potenciális esküdtek profiljait, hátha olyan információra akad, amely a tárgyalás alatt hátrányos lehet ügyfeleire nézve. A Trial Behavior Consulting nevű vállalkozás többek között azt figyeli, hogy egy jövendőbeli esküdt milyen témákhoz, milyen vehemenciával szól hozzá a közösségi szájton, és hogy a posztjaiban megnyilvánuló véleménye mennyire sarkos, írta a PCMag. „Ha látom, hogy valaki csilliárdnyi témához szól hozzá, és tanácsokat osztogat facebookos barátainak, ez elárulja, hogy az illető vezéregyéniség” – mondta a lapnak Amber Yearwood, a cég egyik tanácsadója. „Mindkét oldal megvizsgálja, kik lehetnek a problémás esküdtek, és milyen tulajdonságokkal rendelkeznek. A vezetői készség úgy működik, mint egy nagyító, amely megmutatja, mennyire rosszul jöhet nekünk az illető.”
A magánszférát nemcsak a Facebookra kutakodni érkező munkáltatók és cégek, hanem a szájton futó alkalmazások is veszélyeztetik. A legfrissebb példa a vírusként terjedő Break-Up Alert, amely két nap alatt 700 000 felhasználót szedett össze magának. Az alkalmazás segítségével be lehet jelölni azokat az ismerősöket, akik érdeklik az embert, és ha megváltozik kapcsolati státuszuk – például szakítanak – a Break-up Alert emailben küld egy értesítést az új lehetőségről.
Elindult az Indamedia média és marketing-kommunikációs kiadványa.
További szakmai tartalmakért kattints és kövess bennünket!
MEGNÉZEM