Vencel
13 °C
23 °C

Mobilon telefonálunk a legtöbbet

2011.06.10. 13:18
Tucatnyi cég uralja a netszolgáltatás piacát, az összes hozzáférés 40 százaléka mobil. A vezetékes telefon lassan kimúlik.

Folytatódott az internetpiac bővülése 2011 első negyedévében, a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint az internet-előfizetések száma 2011. március végén már meghaladta a 3,4 milliót, ötödével volt több mint 2010 azonos időszakában. Bár az internetszolgáltatók száma öttel 418-ra nőtt, a piac tovább koncentrálódik, 13 cég tartja merkában az előfizetések 90 százalékát.

Tömegmozgás

A dinamikus fejlődés a szolgáltatók közötti éles technológiai és árversenynek is köszönhető. A vezeték nélküli előfizetések száma egy év alatt 39 százalékkal nőtt, a nagymértékű változáshoz erőteljesen hozzájárult az egyre inkább megfizethető mobilinternet: e területen a növekedés 44 százalékos volt. Az összes nethozzáférés 40 százaléka mobil, részaránya egy év alatt 7 százalékponttal növekedett.

Az előfizetéses netszolgáltatásból származó nettó árbevétel 2011 első negyedévében megközelítette a 34 milliárd forintot, alig 1 százalékkal volt több az egy évvel korábbinál. Az árbevétel változása nem tükrözi az előfizetések számának dinamikus bővülését, mert csökkennek a díjak (például ingyenes hónapokat kínáló akciók, illetve 3 terméket, internetet, tévét és telefont együtt, olcsóbban kínáló csomagok miatt).

Az adatokból kiderül az is, hogy 2011. március végén a mobiltelefon-előfizetések száma 11,9 millió volt, ez egy év alatt alig 11 ezres bővülést jelent. A havidíjas előfizetések száma emelkedett, de a feltöltő kártyás előfizetések éves szinten 386 ezerrel estek vissza. A szolgáltatók erőteljesen arra ösztönzik az ügyfeleket, váltsanak havidíjas előfizetésre.

A mobilhálózatokon 1 százalékkal több hívást kezdeményeztek és 5 százalékkal nőtt a mobiltelefonálással töltött összes percidő 2010 első negyedévéhez képest. Egy előfizetésre átlagosan 367 percnyi beszélgetés jutott, egy hívás átlagos hossza 2,3 perc volt.

Bár a kábeltévé-szolgáltatók egyre nagyobb sikerrel kínálnak vezetékes telefonvonalat, 2011. március végén - előzetes adatok szerint - az egy évvel korábbinál 63 ezerrel kevesebb, 2,9 millió vezetékes fővonal volt üzemben. Ennek 27 százaléka a VoIP-hangcsatorna, azaz kábeltévés vagy szélessávon megvalósuló, helyhez kötött telefonszolgáltatás, 15 százaléka ISDN.

Telefonzsinórmérték

A vezetékes telefonvonalakról indított hívások száma 6, időtartama 5 százalékkal csökkent 2010 első negyedévéhez képest. A hívások átlagos időtartama 3,3 percet tett ki.

Az árak mérséklődése, a gyakran jelentős ingyenes idősávot és díjmentes hálózaton belüli beszélgetést is tartalmazó csomagok terjedése nyomán az előfizetők kevesebbszer, de hosszabb ideig beszélgetnek vezetékes telefonról, mint mobiltelefonról. Az összes telefonbeszélgetésre fordított idő több mint háromnegyedét a mobilkészülékekről indított hívások tették ki.