Lázár, Olimpia
-2 °C
3 °C

A Google a Hulu felvásárlására hajt

2011.07.04. 13:59
A Los Angeles Times értesülései szerint a Google arra készül, hogy felvásárolja a Hulut, amit sokan Hollywood és a médiaipar válaszának tartanak a YouTube-ra.

A Hulun teljesen jogtiszta módon nézhetik a felhasználók több nagy amerikai tévécsatorna (többek között a Fox, az NBC ès a Disney csatornái, az MTV, a Comedy Central, a National Geographic) műsorait a neten.

A Hulu a profi tartalom miatt kedvelt hirdetési felület is, havi tízmilliós nagyságrendű látogató mellett képes a sokkal nagyobb YouTube-éhoz fogható reklámbevételt termelni. A hírek szerint a Google mellett a Microsoft és a Yahoo is pályázik a felvásárlásra. A Hulu az NBC ès a Fox médiacègek és a Comcast kábelszolgáltató tulajdonában van, és az alapítása óta csak egyszer engedtek be külső befektetőt: a Providence Equity 2007-ben 100 millió dollárral szállt be 10 százalékos tulajdonrészért cserébe.

Mivel a Google a YouTube-bal már egyébként is nehézsúlyú versenyző az online videózás piacán, kérdéses, hogy az amerikai versenyhivatal engedélyezne-e egy ilyen összeolvadást. De nem ez az egyetlen baljós árny az üzlet felett, a Google ugyanis hagyományosan nem ápol túl jó viszonyt a médiacégekkel. A Viacommal évek óta húzódik például egy milliárd dolláros pere, de az is megesett már, hogy a médiacégek bojkottja tett tönkre egy reményteli Google-projektet (a webes tartalmakat tévé streamelő Google TV kezdeményezést tavaly).

A Google már régóta próbálkozik a videoklipek és vicces amatőr tartalmak által uralt YouTube-on túllépni. A videokölcsönző szolgáltatásuk éppen a nagy stúdiók ellenállásán bukott meg, a Hulu-üzlet viszont azt jelentené, hogy pár milliárd dollárért (a Hulut jelenleg 2 milliárdra értékelik tőzsdei elemzők, kérdés, hogy efelett mekkora prémiumot kell fizetni a licitháború miatt) békét köt a Google Hollywooddal.

A felvásárlás viszont azt is jelentené, hogy a Google a filmstúdiók és tévécsatornák kezében hagyja a Hulu sorsát, a szolgáltatás ugyanis csak addig életképes, míg a tartalmak licencszerződései élnek, ezeket pedig jellemzően csak pár éves időtartamra kötik. A Hulu egyébként éppen a licencek miatt csak Amerikából elérhető (és egész hatékonyan szűrik a proxy szervereken keresztül belógókat).