Facebookon, vagy Google Pluson jobb játszani?

2011.08.19. 12:11
Múlt héten élesedett a Google közösségi hálójának újabb, eddig fájón hiányzó része. Péntek óta már nem kell a Facebookra vándorolnunk, ha barátainkkal szeretnénk játszani. A + eddigi fogadtatása jó volt, viszont egyelőre főleg a geekek és az újságírók árasztották el az oldalt. A technikai újításokat kevésbé értékelő, inkább a játékokra koncentráló átlagfelhasználókért vívott harc csak most kezdődik.

Amióta elindult a Google+, a Facebook néhány korlátozással és még több újítással próbálja ott tartani a felhasználókat: a Pluson belül elindított, sokrésztvevős videotelefonjára, a Hangouts-ra gyorsan megérkezett a válasz a facebookos videocsevegés bevezetésével. A Facebooknál most éppen az új szöveges csetet fejlesztik, és a játékokban is próbált újítani a kék közösségi oldal. Nem sokkal a + indulása után megcsináltak a korábban nagyon népszerű Civlization nevű stratégiai játék közösségi változatát is. Ezzel pedig elérkeztünk a két óriáscég között húzódó legújabb frontvonalhoz.

Támadnak a mérges madarak

A keményvonalas játékosoknak rossz hír, hogy a Pluson választék egyelőre igen sovány, a Facebookon jóval több játékot találhatunk. A kevés játék között viszont nem akármilyen nevek bukkannak fel: gyakorlatilag borítékolható volt, hogyha a Google játékokat hoz a közösségi oldalára, akkor azok között ott lesz az Androidon népszerűvé vált Angry Birds is. Nem is történt másképp, a Rovio által fejlesztett madaras ügyességi játék bent van az első 16-ban.

Ezen kívül itt van még a számos sikeres Facebookos játékot fejlesztő Popcap, vagy a legnagyobbnak számító Zynga is. Sokan egészen idáig úgy gondolták, hogy a játékfejlesztő cég és a Facebook neve véglegesen összeforrt. Habár korábban felröppentek kósza hírek arról, hogy Zynga a flashjátékok sikerén felbuzdulva saját oldalt indítana, esetleg a Yahoo-hoz igazolna, eddig úgy tűnt, az összefonódás töretlen. Igaz, titokban a Google 2010-ben 100 millió dollárt pumpált a cégbe. Már ekkor felröppentek pletykák arról, hogy együttműködést terveznek a keresőcég akkor még Google Me néven emlegetett közösségi oldalának bevezetése kapcsán.

Egyelőre ennyi az összes játék a Pluson
Egyelőre ennyi az összes játék a Pluson

Eljutok a falak mögé

Döntő szempont lehet a két közösségi oldal sikere szempontjából, hogy mennyire tudják jól eldönteni, mi kerüljön ki a felhasználók falára és mi nem. A Google, bár még csak kevés játék van a felületen, úgy tűnik, ügyesebben kezeli ezt a problémát. Van egy gyűjtőoldal, ahonnan elérhetjük a játékokat, míg a Facebookon nincs ilyen, sőt valójában játékok sincsenek, csak alkalmazások. Ezért egy helyre kerülnek például a szabadidős tevékenységek az üzleti alkalmazásokkal.

Hatástalanítva
Hatástalanítva

A Facebookkal szemben, a Google külön játékoknak szentelt oldala egyáltalán nem jelenik meg, míg a szolidan elhelyezett kis ikonra nem kattintunk, sőt a játékok által küldött értesítéseket is csak ekkor látjuk. Viszont semmi egyéb beállítási lehetőség nincs ezekre az értesítésekre, míg a rivális oldalán több dolgot is elérhetünk, például megadhatjuk, hogy csak mi láthassuk játékokkal kapcsolatos tevékenységeinket, ha nem akarjuk ezzel idegesíteni barátainkat. A másik fontos különbség digitális magánéletünk legszentebb helyét, a postaládánkat érinti: míg Zuckeberg játékai naponta több tucat elektronikus levelet is képesek a ládánkba juttatni, addig a plusos játékokra ez nem jellemző: tesztem során egyedül a Zynga Poker kért engedélyt az emailem megtekintésére, nyilván nem esztétikai ellenőrzés céljából.

Email, köreink, alapvető információk rólunk: utóbbi kettő szinte az összes játékhoz kell
Email, köreink, alapvető információk rólunk: utóbbi kettő szinte az összes játékhoz kell

Békés városépítgetés vagy véres űrháború?

Érdemes összehasonlítani két konkrét játékot is a játékélmény szempontjából. Erre a célra a Facebookos Cityville-t és a plusos Edgeworld-öt választottam. Azon kívül, hogy a két platformon különböző lehetőségek állnak a fejlesztők rendelkezésére, a Facebookról már tudni lehet, milyen felépítésűek a sikeres játékok, a Plus kiválasztott, debütáló játékai pedig jelezhetnek új irányt.

Városkép
Városkép

Ami mindenképpen fontos különbségnek látszik, hogy Google-ön nem annyira akadozik a játékmenet. Minden ilyen játékban vannak olyan javak, amikből csak nagyon kevés áll rendelkezésre. Ezekkel általában fejlesztéseket gyorsíthatunk, vagy mások számára nem elérhető funkciókhoz juthatunk. Viszont semmi sincs ingyen: ezeket a dolgokat általában valódi pénzért vásárolt játékbeli valutáért vehetjük meg.

Harcra készen
Harcra készen

Egyelőre úgy tűnik, az ilyen felépítést követő plusos játékokban – kivéve a *Ville-t gyakorlatilag teljesen lemásoló City of Wondert – egyrészt kevesebb ilyen lehetőség van, másrészt kötődnek olyan dolgokhoz, amik nélkül egyszerűen nem tudjuk folytatni a játékot. Például a Cityville-ben egy idő után egyszerűen elfogyott az „energia”, és semmit sem lehet csinálni. Másfél napos Edgeworld játék után úgy látom, itt nincs semmi ilyen akadály: ugyan gyorsítani itt is tudjuk a dolgokat, itt is lehet mindent valódi pénzért is venni, de a játékmenet akkor is folyamatos, ha nem szeretnénk extra költségekbe bocsátkozni.

A Pluson is van butaság: Diamond Dash-ben a játéktól fogy az életünk, az újra pedig 8 percet kell várni
A Pluson is van butaság: Diamond Dash-ben a játéktól fogy az életünk, az újra pedig 8 percet kell várni

Kié lesz az új játékbirodalom?

Izgalmas időszak elé néznek a flashjátékok szerelmesei, az következő hónapokban várhatóan mindkét közösségi oldal megpróbál majd valami újat alkotni a területen, hogy magához csábítsa a potenciális munkakerülőket. A Google-nél még hátravan egy nagyobb dobás: egyelőre nem hozták nyilvánosságra a fejlesztők munkáját megkönnyítő, úgynevezett API-t. A programozók ennek segítésével készíthetnek olyan alkalmazásokat, játékokat, amelyek a különböző platformokhoz illeszkednek.

A Facebook ugyan jó ideje hatalmas erőfeszítéseket tesz, hogy saját API-ját átláthatóbbá varázsolja, utólag nehéz dolga van - a fejlesztők pedig szeretik a könnyebb utat választani. Amennyiben kész lesz alternatíva, lehetséges, hogy tömegesen fognak átvándorolni a Google-hez, mely már jóval a Facebook indulása előtt is sok területen segítette a különböző fejlesztői közösségeket.

Egyébként persze sokat nyomhatnak a latba a programozási részek, de a harc azon dől majd el, hogy a tömegek hová húznak.

Elindult az Indamedia média és marketing-kommunikációs kiadványa.

További szakmai tartalmakért kattints és kövess bennünket!

MEGNÉZEM
Ma is tanultam valamit 5

Megint 150 vadonatúj, izgalmas téma ismét meglepő válaszokkal

MEGVESZEM