A Google beleegyezett, hogy 500 millió dolláros (95 milliárd forint) büntetést fizet az automatizált online hirdetési rendszerébe bekerült, illegális termékeket kínáló reklámok miatt. Ezzel a cég elkerüli, hogy az USA-ban bűnvádi eljárás induljon ellene.
Az ügy a gyógyszerek online hirdetési piaca körül forog, ami szakértők szerint évi egymilliárd dolláros forgalommal veszi ki a részét a teljes internetes reklámköltésből. A Google AdSense és AdWords hirdetéskiszolgáló rendszereibe kanadai online gyógyszertárak csempészték be a reklámjaikat, amelyek olyan szereket hirdettek, amelyek az USA-ban vagy nem engedélyezettek, vagy csak orvosi receptre kaphatók.
Az AdSense-ben van ugyan egy szűrő, ami az illegális termékek reklámjait letiltja, a kanadaiak azonban a spammerek legősibb trükkjével rendszeresen átverték ezt: direkt elgépelték a gyógyszerek nevét, ami így átjutott az automata védelmen, de a vásárlók mégis az adott szerre asszociáltak róla. A Dianabol nevű anabolikus szteroid például Diano Bol néven csúszott át a szűrőn. A nyomozás kiderítette, hogy a kanadai gyógyszertárak 2003 óta hirdettek így a Google-lel, kihasználva azt a jogi kiskaput, hogy az USA-ba szállított gyógyszerek esetében a kanadai hatóságok nem emelhetnek vádat ellenük.
Az 500 millió dollár a Google-höz a trükkös reklámok után az évek alatt befolyt hirdetési bevételt, plusz a reklámok hatására a gyógyszertárak eladásaiból származó plusz forgalmat fedi le. A cég ezt az összeget már az előző negyedéves pénzügyi jelentésében levonta az aktuális eredményeiből, és egy jövőbeli jogi problémák fedezésére szolgáló alapba csoportosította át. Szakmabeliek akkor arra tippeltek, hogy az Amerikában, és több európai országban is felmerült antitröszt-eljárások lehetséges negatív kimenetelére készül fel ezzel a cég.