Szárnyal a magyar online kereskedelem
További Tech cikkek
- Az Instagram ezentúl korlátozza a politikai tartalmakat
- Japán szigorítana a mesterséges intelligencia fejlesztésén
- Elképesztő változáson esik át a Waze
- Fél évig akár féláron is használhatják a vezetékes internetet a Digi előfizetői
- Aggódik az Apple az iPhone miatt, biztonsági kockázatokat rejthet egy uniós szabályozás
Kevés olyan gazdasági terület van, aminek fejlődésére a 2008 óta tartó recesszió kedvező hatással volt. Az online kereskedelem ezek közé tartozik. Az interneten értékesítő kiskereskedelmi boltok forgalma 2009-ben megközelítette a 100 milliárd forintot, 2010-ben pedig a 133 milliárdot, ami a teljes kiskereskedelmi forgalom 1,8 százalékát teszi ki – derül ki a GKIeNET kutatásából.
Az online kiskereskedelmi értékesítésből származó árbevétel 2011-ben 155-160 milliárd forint körül alakulhat, ami a teljes kiskereskedelmi forgalom 2,2 százalékát jelentené. Az értékesítési volumen 2009-ről 2010-re 25%-kal emelkedett, 2011-ben további 17-20%-os bővülés várható.
Az adatok módszertani okokból nem tartalmazzák az aukciós piacterek adatait. Ezek 2010-ben összesen 28-30 milliárd forintos forgalmat bonyolítottak (az aukciós oldalak árbevételében nem jelentkezik a termékek értéke, csak a közvetítésért kiszámlázott jutalék).
A nagyok nőnek
2010-ben a legnagyobb áruházak komolyabb megújulási kényszer nélkül is növelni tudták árbevételüket, így a hagyományos kosaras vásárlást kínáló új belépők szinte kivétel nélkül a legalacsonyabb árbevétel-kategóriába kerültek. Azonban az ritmusváltásra kényszerítheti az eddig nem sokak által zavartatott nagy szereplőket néhány új piaci szereplő. Az idei évben korábban nem látott módon növekszik az apróhirdetési és a tematikus zárt közösséggel rendelkező oldalak népszerűsége. Az új piaci trendekre reagálva a webáruházak 7-8%-a 2010-ben már apróhirdetési weboldalakon, 9-10%-a pedig aukciós szájtokon keresztül is árulta termékeit, illetve reklámozza vállalkozását.
Megjelent a kuponos vásárlás
A kiskereskedelmi forgalomtól elkülönülten szükséges kezelni az internetes szolgáltatásokat, amelyek közül például a turisztikai, biztosítási területek az internetes kereskedelem kezdete óta a legsikeresebb szegmensek közé tartoznak. 2010 végétől viszont a bónuszos/kuponos vásárlás Magyarországon is elkezdett teret hódítani, szépségápolással, szórakozással, gasztronómiával, utazással, sporttal, élményekkel, wellnesszel, egészséggel és oktatással kapcsolatos ajánlatokat kínálva.
A bónuszként/kuponként értékesített szolgáltatásokból származó online forgalom 2011-ben meg fogja haladni a 2 milliárd forintot, és a kínált hatalmas kedvezmények várhatóan olyan internetezőket is online vásárlásra csábítanak, akik korábban féltek ettől.
Internetes vásárlók
Magyarországon 2010 utolsó negyedévében a 14 évesnél idősebb lakosság 58%-a (4,9 millió fő) rendelkezett internethozzáféréssel, ezen belül 53%-ot tett ki a naponta internetezők aránya, és 10% alá csökkent az internetet egyáltalán nem használóké. A 14 éven felüli népesség 14%-a (1,2 millió fő) vásárolt már online, vagyis 2010-ben számottevően nőtt azok száma, akik már próbálták az interneten keresztüli vásárlást. A rendszeresen (havonta legalább egy órát) internetezők 32%-a vásárolt már a neten – derül ki a kutatásból.