Parasztlázadás a Facebookon

2011.09.22. 17:32
Dühöngenek a felhasználók, mert a Facebook átrendezte kedvenc homokozójukat. A változtatások első pillantásra idegesítők, de megszokhatók, és van is értelmük. Az igazi, nagy csomagot a Facebook csütörtök éjjeli fejlesztői konferenciáján, az f8-on jelenti be. A Want lesz az új Like?

„Olyan, mint amikor felébred az ember, lemegy a nappaliba, és azt látja, hogy valaki eltologatta a bútorokat, ő meg Dick van Dyke módjára átbucskázik a kanapé lábtartóján” – így írta le egy socialmedia-szakértő a Facebook által szerdán bevezetett változtatásokat a chicagói Herald Newsnak.

fbcartoon

Az elmúlt nap facebookos posztjaiból jól látszik, hogy a 750 millió felhasználó jelentős része elégedetlen a változtatásokkal, dühös a cégre, amiért az feltúrta jól megszokott homokozóját, vagy egyenesen ellenforradalmat sürget, és követeli vissza a régi Facebookját, mert mint tudjuk, régen minden jobb volt.

A változások első pillantásra ha nem is drasztikusnak, de mindenképpen idegesítőnek tűnnek: a Facebook gerincét adó fal, a hírfolyam úgy alakult át, hogy alaphelyzetben nem mutatja az összes ismerős összes posztját, csak azokat, amelyeket a Facebook valamiért fontosnak ítél. De nem ez az igazi újdonság, mert a felhasználók eddig is eldönthették, hogy csak az algoritmus által javasolt posztokat látják – ez volt a Top News –, vagy mindent, amit a barátaik kitettek – ez volt a Most Recent. A két link most eltűnt az oldal tetejéről, és a Facebook titkos algoritmusa teljesen átvette az irányítást a megjelenített posztok felett. A rendszer ugyanakkor tovább finomodott: aki gyakran bejelentkezik a Facebookra, jóval több friss hírt lát a news feedben (magyarul: Hírek), mint aki hetente vagy csak havonta – az indoklás érthető, a cég azt szeretné, hogy a gyakori felhasználók mindig friss hírekhez jussanak, az alkalmiak viszont ne maradjanak le semmi fontosról. „Ezekkel a javításokkal az volt a célunk, hogy megkönnyítsük a felhasználóknak az ismerősök követését, attól függetlenül, hogy milyen gyakran vagy milyen ritkán látogatnak a Facebookra” – indokolta a változásokat a cég egyik szóvivője.

Az újdonságokat, mint mindig, most is fokozatosan vezetik be: a magyar nyelvű verzióban például még szerepel a Top News és a Legfrissebb link, az angol nyelvűben már nem.

Tickerrel a Twitter ellen

Jobb az új Facebook?

Második pillantásra viszont látszik, hogy a Facebook korántsem mondott le a valós időben közvetített hírfolyamról: az oldal jobb oldalán megjelent egy news ticker-szerű doboz, ahol viszont az ismerősök minden egyes lélegzetvételéről, lájkjáról és kommentjéről értesülhet, akit percnyi szinten érdekelnek az események. Ha a kurzort a tickerben megjelenő posztok felé visszük, egy ablakban további részletek – például a kommentek – bukkannak fel, ezt a feature-t a dühödt felhasználók rögtön el is nevezték pop-up-pokolnak.

A valós idejű híreket szolgáltató doboz kialakításának két alapos indoka is volt. Az egyik, hogy a Facebooknak szinte kötelező állnia a versenyt a Twitterrel és a szerdától immár nyilvános Google+-szal, márpedig mindkét szájton alapvető funkció a real time megjelenés; a másik, hogy az algoritmus által válogatott hírekből jó eséllyel kimaradnak a cégek reklámposztjai, ami viszont üzletileg kellemetlen, főleg hogy sok vállalat komoly energiákat fektetett a facebookos jelenlétbe, és nyilván rossz néven venné, ha kárba veszne a pénze.

Épp ez a doboz az, ami egyébként a szakmától komoly elismerést kapott: Kevin Rose, a Digg alapítója és Shervin Pishevar, az Aardvark, a Thread és a Gowalla befektetője egyöntetűen azt állítja, a Facebook technikai szempontból csodát művelt a posztok valós idejű megjelenítésével. „A 750 millió felhasználó real time frissítései és kommunikációja olyan skálázási kihívás, amire még nem volt példa a világtörténelemben” – írja a Facebookon Rose.

A Want lesz az új Like?

Aki szerint régen mégis minden jobb volt, számos lehetőség közül választhat. A legkézenfekvőbb megoldás annak a titkos linknek a használata, amely a News Feedet megszokott, eredeti, szűretlen formájában jeleníti meg, el is áruljuk, itt van:

https://www.facebook.com/?sk=cf

Aki még ennél is többre vágyik, használjon valamilyen Facebook-optimalizáló böngészőkiegészítőt. Az F.B. Purity például segít eltüntetni a tickerdobozt és a csetablakot, a Better Facebook egyenesen tabokkal dolgozik, hogy minél kisebb helyen minél átláthatóbban tálalja azt, amit a Facebooknak esetleg nem sikerül, és olyan szofisztikált szűrőprogrammal rendelkezik, mint egy kisebbfajta operációs rendszer.

A Better Facebook szűrői
A Better Facebook szűrői

A változásoknak koránt sincs végük, sőt most jön a java. A Facebook este tartja évi rendes fejlesztői konferenciáját, az f8-at, amelyen a pletykák és félhivatalos információk szerint bejelenti majd egy nagy közösségi zenehallgató platform létrehozását; a könyveket, filmeket, zenéket állítólag “olvastam”, “hallottam”, “láttam” címkékkel lehet majd ellátni, és a hirdetők kedvéért a Like gomb mellett megjelenik a Want.

Elindult az Indamedia média és marketing-kommunikációs kiadványa.

További szakmai tartalmakért kattints és kövess bennünket!

MEGNÉZEM
Ma is tanultam valamit 1-2-3-4-5

5 könyv
Több mint 600 meghökkentő, érdekes és tanulságos történet!

MEGVESZEM