Etelka, Aletta
1 °C
5 °C

Először szállított utasokat az új Boeing

2011.10.28. 12:07
Szerdán biztonságosan földet ért első kereskedelmi repülése után Hong Kongban a Boeing 787 Dreamliner utasszállító. Körülbelül három évvel ezelőtt kellett volna megérkeznie.

A Boeing eredetileg azt tervezte, hogy már 2008-ban felszereli az All Nippon Airways (ANA) légitársaságot a repülőgéppel. A szériát azonban halasztani kellett több dolog – például egy kisebb fedélzeti tűz – miatt, ezért a leszállítás csak most kezdődött el. Ezzel a típussal a repülés a Narita repülőtérről, Tokióból csak négy és fél óráig tart.

A Register szerint az első járat 240 utasa jól szórakozott a fedélzeten, pedig néhányan 32 ezer dollárt (körülbelül 6,7 millió forintot) fizettek az elsőosztályú jegyért. A bevételt adományként megkapja a Conservation International nevű szervezet.

Nagyobb kabinok, automata ablakok

A 787-es szénszálat és egyéb összetett anyagokat használ súlyának csökkentésére, az elődeinél sokkal rugalmasabbak a szárnyai, és hatékony Rolls-Royce Trent 1000 hajtóművekkel felszerelt, amelyek 20 százalékkal csökkentik az üzemanyag-fogyasztást. A repülőgép akár 250 utas szállítására is alkalmas, 15 ezer kilométert tehet meg, utazósebessége pedig 0,85 Mach.

Az új, erősebb anyagok lehetővé teszik a nagyobb kabin kialakítását, sőt az ablakok is 30 százalékkal nagyobbak, mint egy átlagos utasszállítón. A hagyományos árnyékolókat lecserélték automatikusan elsötétedő ablakokra. A fej feletti csomagtartó rekeszek szintén 30 százalékkal nagyobbak. A környezeti nyomás megegyezik a 6000 lábon (nagyjából 1800 méter) lévővel, szemben az eddig megszokott 8000 lábbal (2400 méter). A levegőztetés pedig közvetlenül a repülő külsejéről történik, nem pedig a hajtóművön keresztül.

A megrendelők türelmetlenek

Az amerikai gyártónak eddig 821 megrendelése és rengeteg türelmetlen vásárlója van. Virgin légitársaság jóvátételt kérne a késésért, ami nagyon drága lehet a Boeingnek, ha nem tudják meggyorsítani a termelést. A Quantas pedig már visszavont egy 15 gép leszállításáról szóló, 3 milliárd dolláros ajánlatot. Az ANA most két 787-est kapott, és 53 darabot rendelt még, mert 130 millió dolláros benzinköltség-megtakarítást vár a beruházástól.