Félmilliárd dolláros bukás a Playbook
További Tech cikkek
- Az Instagram ezentúl korlátozza a politikai tartalmakat
- Japán szigorítana a mesterséges intelligencia fejlesztésén
- Elképesztő változáson esik át a Waze
- Fél évig akár féláron is használhatják a vezetékes internetet a Digi előfizetői
- Aggódik az Apple az iPhone miatt, biztonsági kockázatokat rejthet egy uniós szabályozás
A Blackberry telefonokat gyártó Research In Motion (RIM) a vártnál alacsonyabb árbevételt ért el a novemberben lezárt harmadik üzleti negyedévben, és a Plabook tablet népszerűtlensége miatt jelentős költséget kénytelen elszámolni. Várhatóan nem tudja hozni a pénzügyi év egészére várt profitot sem.. A hír bejelentését követően a vállalat részvényárfolyama 10 százalékot esett a Nasdaq-on.
A forgalom elsősorban a PlayBook táblagép többszöri, vevőbarát módon meredek árcsökkentése miatt lesz valamivel kevesebb, mint az előrejelzésben lévő 5,3–5,6 milliárd dollár. Amint a RIM közleményéből kiderül: az ambiciózus reményekkel piacra dobott, nyakkendős iPad-rivális igen gyengén fogy. A harmadik negyedévben az akciók ellenére is csak körülbelül 150 ezer készüléket szállított le a cég, de a boltok ennél valamivel többet adhattak el.
A forgalmazóknál és az üzletláncoknál ugyanis jelentős készletek halmozódtak fel. A Forbes által megkérdezett elemző szerint az értékesítési csatornában körülbelül félmillió, a vállalatnál pedig 2 millió tablet van készenlétben. Mindez annak ellenére van így, hogy az áprilisban 500 dolláros áron piacra dobott készülék árát a langyos keresletet élénkítendő szeptemberben 300, majd a múlt hónapban egyes láncoknál 200 dollárra nyomta le a RIM. Ezen az árszinten biztosan veszteséges a gép forgalmazása.
A tablet túlzottan optimista célkitűzésekhez méretezett készletei miatt a RIM a negyedévben 485 millió dollár költséget könyvel el, a cég történetének legnagyobb szolgáltatáskimaradásával kapcsolatban pedig 50 milliót.
A húsba vágó költségek ellenére a vezetők optimisták. Mike Lazaridis vezérigazgató hangsúlyozta, hogy a vállalat elkötelezett a táblagép iránt, melynek vonzerejét jelentősen növelni fogja majd némi késéssel jövő év februárjában érkező – a meglévő felhasználók számára ingyenesen biztosított – PlayBook OS új, 2.0 kiadása, amely az első verzió számos hibáját kiküszöböli majd. Lazaridis szerint az árcsökkentés lendületet ad az eladásoknak.
A RIM-nek azért is fontos a nagy méretű felhasználói bázis kiépítése, mert fejlesztőket kell toboroznia a QNX-alapú platformjához, amelyet BBX néven a BlackBerry okostelefonokon is bevezet – ez magyarázza a táblagép erőltetését, akár veszteséggel történő értékesítését.
A vállalat negyedéves jelentései szerint a megjelenése óta eltelt három trimeszterben összesen 850 ezer PlayBook kelt el, ebből 500 ezer a premier negyedévében. Összehasonlításul: az Apple a piacvezető iPadből a legutóbbi lezárt negyedévben 11,12 milliót adott el, a most piacra került Amazon Kindle Fire pedig elemzők szerint 3,9 millió eladott példányig jut az első három hónapban.