Gál
6 °C
22 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Gyalázzák a Nescafét a Facebook-júzerek

2011.12.19. 20:44
Egymillió forintos fődíjat tűzött ki a közelmúltban indított pályázatán a Nescafé Hungary. A Facebookon meghirdetett kezdeményezés nem várt fordulatot vett: Szolnoki János, a legtöbb szavazatot kapott versenyző nem jutott a döntőbe. Az eset ritkán tapasztalt indulatokat váltott ki az internetezőkből. A pályázót saját bevallása szerint nem annyira a főnyeremény elvesztése bántja, inkább az, hogy kárba vész a felhasználók erőfeszítése.
387691 257508407646359 257505740979959 709462 1094388240 n

Szolnoki János azért jelentkezett a Nescafé Hungary pályázatára, hogy születése óta mozgássérült kisöccsét támogathassa a nyertesenként egymillió, összesen ötmillió forintos főnyereménnyel. A pályázók harminc másodperces videókkal nevezhettek az első díjért; az elbírálás során a közönségszavazatokat és a zsűri véleményét egyaránt figyelembe vették. Szolnoki magasan verte a mezőnyt, de a szakmai zsűrinél nem jutott tovább.

Szolnoki a 9gag nevű viccoldalon kezdett toborozni, ahol a kommentelők együttérző támogatásukról biztosították a jelöltet. A Nescafé szerint a versenyben minden videó részt vett, ami húsznál több lájkot kapott. Bár Szolnoki videóját több mint 47 ezren lájkolták, a Nescafé mégsem juttatta a döntőbe a versenyzőt.

397869 257531904310676 257505740979959 709496 1694118973 n

A gumiszabály is szabály

A verseny szabályzatának második pontja megemlíti, hogy a nyereményjátéknak nem célja az adományozás: a magánszemélyek és szervezetek részére, vagy betegségek gyógyítására irányuló gyűjtéseket automatikusan kizárják a versenyből, akárcsak a politikai tartalmakat. A Nescafé szerint azonban Szolnoki nem a szabálysértés, hanem a szakmai zsűri döntése miatt esett ki a versenyből.

A Nescafé szerint Szolnoki szavazatainak számát is jogosan hagyták figyelmen kívül. Ahhoz, hogy a videó a zsűri elé kerüljön, valóban csak húsz lájk kellett, ám az ő elbírálásuk után csak harminc videó kerülhet a döntőbe. Az öt győztest ezek közül választják ki, kettőt a közönség szavazatai, hármat pedig a zsűri szakmai érvei alapján.

393716 257513240979209 257505740979959 709463 495580755 n

Bár Szolnoki videója a legtöbb lájkot söpörte be, a zsűri döntése miatt nem juthatott át a selejtezőn. A szavazók viszont a hír hallatán valósággal megvadultak. A Nescafé Hungary Facebookos üzenőfalát elsöpörte a dühroham: a cég magyarázatát – vagyis a szabályzatra való hivatkozást – a kommentelők figyelmen kívül hagyták. Az ezzel foglalkozó bejegyzésre négy óra alatt 728 komment érkezett, az ellenkampányhoz közel ezren csatlakoztak, és a CNN Facebook-oldalát is elárasztották az esettel foglalkozó kommentek: utóbbiak azt szeretnék, ha az eset nagyobb médianyilvánosságot kapna. Többen a Nescafé és a Nestlé termékeinek bojkottjára szólítottak fel.

A 9gag kommentelőinek egy része próbált segítőkész lenni. Egyikük megjegyezte, hogy ha a lájkolók tíz százaléka csak egy dollárt adományozna, az fedezné a Nescafé által felkínált egymillió forintos fődíjat. A kezdeményezést több hozzászóló is lelkesen támogatta – egyikük kétszáz dollárt ígért Szolnokinak, a többiek pedig arra biztatták, hogy nyisson Paypal-számlát, hogy pénzt utalhassanak neki.

A terv sajnos kudarcba fulladt: Szolnoki közölte, hogy a Paypalt nem lehet adományok közvetítésére használni, és arra kérte a támogatókat, hogy addig is írjanak levelet az öccsének, ami biztos nagyon jólesne neki.

Szolnokit azóta a Nescafé e-mailben is megkereste. A cég arra volt kíváncsi, hogy mi lenne a célja ezzel az akcióval. Szolnoki azt felelte, hogy semmiképpen nem szeretné lejáratni a vállalatot: tisztában van vele, hogy a pályázat szabályzatának értelmében nem jogosult sem a döntőbe jutásra, sem a nyereményre Az őt támogató személyeket is arra kérte, hogy ne szítsanak fölöslegse indulatokat. Annak ugyanakkor nem örülne, ha a tőlük kapott sok bátorítás kárba veszne, és ezért mindenképpen kárpótolni szeretné őket.

406747 10151079646525257 608570256 21788914 837399679 n

A pr-katasztrófa

A Scumbag Nescafé mikroblog egyik bejegyzésére reagálva egy kommentelő megjegyezte, hogy az eset pr-szempontból aggályos lehet. A hozzászóló szerint a Nescafé képviselőinek látszólag fogalmuk sincs, mekkora baklövést követtek el: ilyen szavazatarány mellett nem érdemes egy olyan szabályzathoz ragaszkodni, ami alapján Szolnoki kizárható a versenyből. A szabályzatra ugyanis a tömegek fittyet hánynak, a cég érdekeinek pedig az ő egyetértésük használna. A hozzászóló azt is megjegyezte: nem lenne meglepve, ha a vállalat egyik konkurense fizetné ki Szolnokinak azt az egymillió forintot, aminek megnyerésére a Nescafé nem adott lehetőséget.

A Nescafé megjegyezte, hogy a jelenlegi döntés nem az érzéketlenségüket tükrözi, mivel szoktak jótékonysági programokat indítani, de ez a kezdeményezésük nem erről szólt.

A cég hivatalos közleménye

Többen érdeklődtetek a futó Nescafé3in1 Effekt promócióval kapcsolatos szavazás és döntés hátteréről, különös tekintettel arra, hogy miért nem került a döntőbe Szolnoki János pályázata. Szeretnénk hangsúlyozni, hogy minden a játékszabályok szerint történt. Felvettük a kapcsolatot Jánossal és ő is megerősítette, tisztában van azzal, hogy minden az előre közzétett szabályoknak megfelelően történt.  Akiket a részletek bővebben érdekelnek, azoknak összefoglaljuk a játék menetét.

Mi a Nescafé-nál azzal a céllal indítottuk a versenyt, hogy támogassuk a kreatív, egyedi ötletek megvalósítását, és örömmel láttuk, hogy 637 pályázat érkezett. A pályázatokat zsűri értékelte, és a kiírásnak megfelelően a döntőbe 30 projekt került. Ezek között találhatjuk pl. a Gyerekmentők támogatását, vagy a Hajléktalanokkal a Hajléktalanokért projektet. A döntésnél számtalan szempontot vettünk figyelembe, nem a Like-ok magas száma számított (a kiírás szerint már 20 Like elegendő volt ahhoz, hogy a pályázat elbírálásra kerüljön), továbbá semmilyen személyes, külső érdek nem befolyásolta a zsűri döntését. Várjuk a verseny döntőjének alakulását, hogy 5 millió Ft-tal segíthessük a győztes projektek megvalósítását.

Lájkok nélkül soha

A lájkokat gyűjtő facebookos marketingakciókkal érdemes óvatosan bánniuk a cégeknek. Könnyű velük csalni, és még könnyebb tisztességtelen versenyelőnyhöz jutni, mivel vannak kifejezetten erre szakosodott cégek, és az átlagos felhasználókat is szörnyen idegesítheti, ha az ismerőseik virtuális reklámkiadvánnyá változtatják a Facebook-falat (arról nem is beszélve, hogy a játékkal kikényszerített lájkok reklámértéke kétes).

409304 257730217624178 257505740979959 710114 57386539 n

Minősített eset, amikor a kezdeményezők jópofának tartott applikációk mögé bújva próbálják meg kicsalni a felhasználók személyes adatait. Ilyen volt például a közelmúltban futtatott „Mi az indián neved?” kampány, aminek felhasználók ezrei dőltek be. Az applikációt elindító felhasználók személyes adatai az alkalmazást tervező cégnél kötöttek ki.

Érdemes megjegyezni, hogy bár a cég a saját szabályait következetesen betartja, figyelmen kívül hagyta a Facebook promóciókra vonatkozó utasításait. A szabályzat ötödik pontja ugyanis kimondja, hogy tilos a Facebookon elérhető eszközöket – köztük a Like gombot – szavazatszerzésre használni egy promóciós kampány során.

A Nescafé hajlik a megegyezésre

Szolnoki a 9GAG Army nevű Facebook-oldalon folyamatosan beszámol a legújabb fejleményekről. Noha az oldalt csupán néhány napja hozták létre, mostanra több mint tizenegyezer követőt szerzett. Ez azonban csak a jéghegy csúcsa: a követők száma negyedóránként körülbelül ezerrel nő. A hozzászólók Chiléből, Brazíliából és Luxemburgból is támogatásukról biztosították Szolnokit, aki igyekszik csitítani őket. A kommentelők ugyanis ritkán látott dühvel támadják a Nescafét a döntés miatt.

Innen értesülhetünk arról is, hogy a vállalat próbál kompromisszumos megoldást találni. Röviddel azután, hogy hétfő délután megkerestük Szolnokit, és ő a Facebookon közölte, hogy cikk készül az esetről az Indexen, a cég három ajánlatot is tett neki. Az első az alapítványuk reklámozása a Facebook-oldalukon, a második az öccse iskolájának a támogatása, a harmadik pedig egy gyerekeknek szervezett kirándulás a Nestlé csokoládégyárában. Kérdésünkre válaszolva Szolnoki elmondta, hogy nem tudja, elfogadja-e bármelyiket is. Egy olyan megoldást elképzelhetőnek tartana, ami látványos és egyben hasznos is.

Nemcsak a 9GAG Army hozzászólásaiból látszik, hogy az ügy mennyire felkavarta az online fórumokat. Szolnoki elmondta, hogy több külföldi újságíró is megkereste az eset kapcsán; nem meglepő, hogy a sztorit azóta felkapta a világsajtó is.