Blanka, Bianka
-2 °C
14 °C

Újra él a milliárd dolláros YouTube-per

2012.04.06. 13:42

A feljebbviteli bíróság helyt adott a Viacom médiaóriás fellebbezésének, és visszaküldte az ügyet további vizsgálatra az alacsonyabb rendű szövetségi bíróságnak, ezzel újra él a legendás Google-Viacom per, amiben utóbbi egymilliárd dolláros kártérítést követel előbbitől, szerzői jogsértés címen.

A hírhedt, és sok esetben precedensként használt per 2007-ben kezdődött, nem sokkal azután, hogy a Google 1,65 milliárd dollárért felvásárolta az akkor még a mainál jóval kevésbé népszerű YouTube-ot. A cég jó lóra tett, a videómegosztó ma az internet egyik legnagyobb forgalmú oldala, megkerülhetetlen pont a közösségi weben.

A Viacom vádjai szerint a YouTube tudatosan biztatta a felhasználóit a jogsértő videók feltöltésére, és nem tett meg mindent azok eltakarítására az oldalról – végső soron pedig az ilyen tartalmaknak köszönhette a sikerét. A bíróság 2010-ben döntött a YouTube javára, és mondta ki, hogy az amerikai szerzői jogi törvény internetre vonatkozó része, a Digital Millennium Copyright Act értelmében a szolgáltató nem tehető felelőssé a felhasználói tartalmakért.

A Viacom azóta küzd a fellebbezéssel, és most sikerült is a feljebbviteli bíróságot meggyőznie. A bizonyítékként bemutatott emailarchívum és különféle dokumentumok azt mutatják, érdemes még egyszer megvizsgálni, hogy vajon a videómegosztó üzemeltetői tudtak-e a rendszerbe bekerülő illegális tartalmakról, és használták-e az ezek kiszűrésére fejlesztett alkalmazásaikat, vagy azok csak a kirakatnak készültek. A Viacom szerint a kulcs az ügyben az, hogy a Google-nek rendelkezésére állt az a technológia, ami az egyszer eltávolított videók újra feltöltését lehetetlenné tette volna, de ezt nem használták sosem.

A YouTube közleményben visszautasítja a gondolatot, hogy szándékosan sértettek volna jogot, és néztek volna félre, amikor illegális videók kerültek a megosztóra, és egyben azzal vádolja a Viacomot, hogy miután a bíróság elutasította a vádait, most elhanyagolható számú, réges-régen eltávolított tartalom miatt támadja az egész YouTube-ot.

A fél évtizede tartó, elmérgesedő pereskedés nem akadályozza meg a két céget abban, hogy közben közös bizniszbe vágjanak, éppen azon a területen, ahol a milliárdos per folyik: a Viacom a hét elején töltötte fel 500 filmjét a Google filmkölcsönzőjébe.