A Facebook unalmas, de betör a mobilpiacra

2012.06.06. 20:37

A Facebook felhasználóinak 34 százaléka kevesebb időt tölt az oldalon, mint fél éve – derül ki az Ipsos és a Reuters közös felméréséből. Az oldal elhanyagolásának fő oka a válaszadók szerint az, hogy a Facebook unalmas és haszontalan, ez pedig nem sok jót ígér a nemrég tőzsdére lépett, és ott a befektetőktől az évtized pofonját kapott cég számára.

A felmérést amerikai felhasználók között végezték, akik a Facebook számára a legértékesebbek, hiszen nekik lehet a legjobb áron eladni célzott hirdetéseket. A megkérdezettek 79 százalékának volt facebookos regisztrációja, és közülük 40 százalék napi rendszerességgel látogatta az oldalt. Miközben a facebookozók harmada unalomra panaszkodik, és egyre kevesebbet látogatja az oldalt, 20 százalék azt mondta, hogy több időt tölt az oldalon, mint fél éve.

Négyötödük nem vett semmit

A vizsgálat kitért a facebookos reklámok hatékonyságára is, ami azóta különösen forró téma, hogy Amerika egyik legnagyobb hirdetője, a General Motors autógyár visszavonta az összes facebookos reklámját egy tízmillió dolláros kampány közepén, mondván, kidobott pénz az egész közösségi oldalas hirdetés. A felmérésben a válaszadók 80 százaléka állította azt, hogy még sosem vásárolt semmit facebookos hirdetések vagy ajánlások alapján.

Egyes elemzők már egyenesen a Facebook halálát, vagy legalábbis a mai domináns szerepének elvesztését vizionálják. A CNBC által megszólaltatott szakértők szerint az oldal már megindult a lejtőn, és még az évtized vége előtt, de talán már a közepére olyan szerepbe kényszerül, mint ma a Yahoo: működik, tisztes bevételt termel, de egykori önmagának már csak az árnyéka.

A webes cégek második generációváltását éljük éppen, mondta a CNBC-nek Eric Jackson, az Ironfire Capital befektetőcég elemzője. Az első generáció a Yahoo-hoz hasonló nagy, centralizált portáloké volt, a második a közösségi oldalaké, ahol a Facebook a király, a harmadik pedig a mobil eszközökre kitalált rendszereké. A generációk közötti átmenet megoldása nagyon nehéz, bár nem lehetetlen, a Google-nek is sikerült úgy-ahogy átevickélnie az elsőből a másodikba. A Facebookot azonban alapvetően számítógépre találták ki, a mobilos korszakba való átmeneten törvényszerűen veszíteni fog a szakértő szerint.

Jönnek a mobilreklámok

Időközben a Facebook bejelentette azt a lépést, amit hónapok óta várt mindenki: megnyitotta az oldal mobilos verzióit a reklámok előtt. Hagyományos bannerek nem lesznek az okostelefonokra és tabletekre optimalizált alkalmazásokban (nem is nagyon férnének hová), ehelyett szponzorált bejegyzésekben jelennek majd meg a felhasználók üzenőfalain a reklámok. A Facebook szerint ez tovább javítja a célzott hirdetések hatékonyságát (például az iphone-os alkalmazásban alapban iPhone-nal kapcsolatos reklámokat tud osztani a rendszer), és megoldja a cég egyik legnagyobb problémáját is. A tőzsdei belépés előtt kötelező, befektetőknek szóló tájékoztatóban is kiemelten tárgyalták azt a veszélyt, hogy az oldalt egyre inkább mobilról elérő felhasználók miatt csökkenhet a reklámbevétel. Ezzel a húzással ez a gond most elhárulni látszik.

Elindult az Indamedia média és marketing-kommunikációs kiadványa.

További szakmai tartalmakért kattints és kövess bennünket!

MEGNÉZEM
Ma is tanultam valamit 5

Megint 150 vadonatúj, izgalmas téma ismét meglepő válaszokkal

MEGVESZEM