Eufrozina, Kende
11 °C
26 °C

Lezuhant egy drón Marylandben

2012.06.12. 14:16
A Marylandben lezuhant drón balesete a lehető legrosszabbkor történt. Az automatizált robotrepülőgép része az amerikai haditengerészet nemzetbiztonsági programjának, és ebből a típusból többnek a rendszerbe állítását is tervezik.

A hatalmas, közel 13,5 méter hosszú drón hétfőn csapódott be egy mocsárba Kelet-Marylandben. Az RQ-4A típusszámú kémrepülőgép a Patuxent folyó közelében található haditengerészeti bázisról szállt fel egy gyakorlat során. A helyszíni tudósítók beszámolója szerint személyi sérülés nem történt.

RQ-4A-Global-Hawk-Unmanned-Reconnaissance-System-1-3B8RINRLUB-10

Az AOL Defense tudósítása szerint a baleset a lehető legrosszabbkor történt. A Global Hawx Pax River részeként csütörtökön jelentik be a Broad Area Maritime Surveillance Program-ot (BAMS), amelyhez a Global Hawk típusú drónokat használnának. A haditengerészet speciális szenzoraival felszerelt robotrepülőgépek hírszerzési és megfigyelési feladatokat látnának el a tengerpartokon és az óceánok fölött. A drónokat 360 fokos radarokkal és egyéb, csúcskategóriásnak számító technikai berendezésekkel szerelték fel, hatótávolságuk pedig több száz kilométeres. A haditengerészet 2008-ban 1,16 milliárd dolláros szerződést kötött a drónok bevezetésére, a mostani baleset azonban megkérdőjelezheti a program várható sikerességét.

Repülőgépcafatok a marylandi mocsárban

Az nem tisztázott, hogy a most lezuhant drón már az új típusú radarrendszerrel volt-e felszerelve, de az nyilvánvaló, hogy a haditengerészet által fejlesztett és alkalmazott drónok bajosan nevezhetők sikertörténetnek. Áprilisban műszaki problémák miatt kellett kivonni a forgalomból a Fire Scout robothelikoptereket, amelyeket korábban a tesztek során elért teljesítményük miatt dicsértek. A robothelikopterek hibáinak javítása és fejlesztése több mint 250 millió dollárba fog kerülni.

Akadnak még ambíciózus projektek, például a repülőgép-hordozóról felszálló, felfegyverzett drónok, amelyekkel ugyancsak akadnak problémák: az X-47B típusszámú drónok legkorábban 2018-ban állhatnak rendszerbe. Szintén temérdek pénzt emészt fel a tengeralattjáró drónok fejlesztése is, de az eddigi eredmények nem túl kecsegtetők; az ehhez használt technológia még gyerekcipőben jár.

Elképzelhető, hogy a mostani baleset csupán kivételes eset, és nem befolyásolja károsan a drónok hosszú távú sikerességét. A BAMS-projekttel kapcsolatos közvélekedést mindenesetre jól példázza, hogy egy drón-megfigyeléssel foglalkozó twitterező már Bits of Aircraft in Maryland Soil (Repülőgép-darabkák a marylandi talajban) néven emlegeti az ambíciózus programot.